Bi-amping / Bi-wiring SR7008

Gestart door blackmolley, juli 30, 2014, 14:17:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

blackmolley

Beste audiofielen,

Ik heb vorige week de SR7008 aangeschaft. Geweldig apparaat, alleen om naar te kijken al :-)
Er zijn momenteel HECO Celan GT 902 vloerstaanders op aangesloten (nu nog op de 'normale' manier zijn aangesloten), een HECO GT322 sub en Mirage center en sats. Op de terminal van de HECO's kan er bi-wired aangesloten worden.

Is het mogelijk om de HECO's bi-amped / bi-wired aan te sluiten en zo ja, hoe ga ik dat doen op de SR7008.
En heeft het zin om bi-amped / bi-wired aan te sluiten? Ik heb begrepen dat als de kans daar is het zeker is aan te raden maar maakt dit dan zoveel verschil?

FYI - Ik heb momenteel een 5.1 opstelling staan.

Alvast bedankt voor de reacties
gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

Cornelis1921

#1
Allereerst, René van harte welkom hier! hello
Mijn proefondervindelijke ervaring (stereo) is dat met bi-wiren niente winst te behalen valt.
Wat bi-ampen gaat mijn kennis en ervaring volledig mank.
Groet,
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Als je via de SR7008 biwired kan dat als een soort bi-amping. Je doet je stekkers voor de laagweergave in de reguliere fronts en de hoogweergave in de surround-back terminal volgens mij. Die moet je dan toewijzen in de instellingen aan je fronts, check dit echt even goed in de handleiding!
Je SR gebruikt dan verschillende eindtrappen voor hoog en laag, het is niet echt bi-amping maar sommigen merken een verschil in geluidskwaliteit; ik niet  :no:.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Zoldar

En je vraagt wat meer van de voeding, onkyo beperkt daarom deze grap tot 8 ohm speakers. Ik hoorde heeeeeel weinig verschil.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

DansaN

Met de SR7008 is dit eenvoudig te doen.
In het setup menu wordt gevraagd welke luidspreker opstelling je gebruikt (5.1, 5.1 bi-amp, 7.1, 7.1 bi-amp, etc.).
Vervolgens toont de setup waar de kabels aangesloten moeten worden.

Let op!
In ieder geval voor 5.1 bi-amp is de uitleg in de handleiding niet juist (verkeerde terminals aangegeven).  frusty
Wanneer je het setup menu gebruikt wordt dit juist uitgelegd.

blackmolley

Dank heren voor de reacties.
Dus als ik het zo goed lees hoef ik er geen wonderen van te verwachten ... ??

Bedankt voor de tip DansaN, ik ga v.h. weekend even in de setup kijken.

Ik heb de SR pas sinds zaterdag. Heb hem aardig spelend maar er zijn nog 280 pagina's gebruiksaanwijzing om lekker door te worstelen. Ik zal dan zeker nog wat trucjes en nieuwtjes tegenkomen en wellicht zullen er volgende week ook nog wel wat vragen komen van deze relatieve leek :-)

maar in ieder geval bedankt voor de hulp en het geduld :-)
gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

xander32

... mijn huidige en voorgaande twee paar speakers heb ik bi-wire aangesloten. Geeft dat een verschil; geen idee, ik heb dat nooit 1 op 1 met single-wire vergeleken. Maar waarom bieden zoveel ls. fabrikanten deze optie aan, indien het geen verschil geeft? Het maakt dan hun product onnodig duurder, terwijl men tegenwoordig overal op zal bezuinigen daar waar het kan  :roll:.

WilliamB

Citaat van: xander32 op juli 31, 2014, 07:19:11
... mijn huidige en voorgaande twee paar speakers heb ik bi-wire aangesloten. Geeft dat een verschil; geen idee, ik heb dat nooit 1 op 1 met single-wire vergeleken. Maar waarom bieden zoveel ls. fabrikanten deze optie aan, indien het geen verschil geeft? Het maakt dan hun product onnodig duurder, terwijl men tegenwoordig overal op zal bezuinigen daar waar het kan  :roll:.
Bij Audio Physic is dat een extra optie. Verschil is ongeveer 200 euro.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marvin

Omdat de markt er naar vraagt, zo raar is dat toch niet.
Daarbij zijn er ook legio die bi-ampen, zou vervelend zijn die mensen te kort te doen.

WilliamB

Zeker niet raar, maar fijn dat je bij aankoop een keuze kan maken.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Bij AP is het dus een optie van €200,- ... Bij andere merken "krijg je het erbij", zit het netjes verwerkt in de verkoopprijs. Indien het geen positief effect op het geluid heeft, kan de fabrikant die €200,- toch veel beter investeren in betere componenten die er wel toe doen? Die wel een positief verschil geven?

Zoldar

Zo werkt marketing niet. Zit het er niet standaart op, gaan sommige mensen het niet kopen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

arjan1312

Ik vindt het elke keer weer een intrigerend onderwerp. Heb ooit een keer ook een keer een topic aangemaakt. Zie Bi-amping SR6006+ MM7025.

De Duitse bladen Stereo en Stereoplay (zusterbladen) zijn echt fan van bi-amping en organiseren geregeld luistersessies hier voor. Ze geven zelfs aan dat áls je in stereo configuratie gaat bi-ampen je beter een gewone versterker én een eindversterker kan gebruiken dan een voor- en een eindversterker.
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

WilliamB

#13
Citaat van: xander32 op juli 31, 2014, 18:52:00
Bij AP is het dus een optie van €200,- ... Bij andere merken "krijg je het erbij", zit het netjes verwerkt in de verkoopprijs. Indien het geen positief effect op het geluid heeft, kan de fabrikant die €200,- toch veel beter investeren in betere componenten die er wel toe doen? Die wel een positief verschil geven?
Je kan het ook omdraaien. Zonder bi-wire is de luidspreker goedkoper.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Citaat van: WilliamB op juli 31, 2014, 21:13:27
Je kan het ook omdraaien. Zonder bi-wire is de luidspreker goedkoper.
... dat kan natuurlijk ook. Maar toch kiezen veel ls. fabrikanten er voor om het standaard aan te bieden op hun ls., welke daardoor de consument meer geld kost, ondanks dat het geen positief verschil geeft ¿