nieuwe receiver en eindversterker

Gestart door wiking, juli 28, 2014, 15:26:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wiking

hallo iedereen(dit is mijn eerste berichtje),

ik ga binnen enkele maanden mijn huidige receiver(7.2) vervangen."probleem" is dat er nogal wat  luidsprekers opgesteld staan nl. 12(waarvan 1 in andere zone en deze uitsluitend voor muziek)daarom dat ik naast nw.receiver zal moeten uitkijken naar bijkomende versterker.nu ik me volop aan het orienteren ben dacht ik daarbij aan de Marantz sr7008 of  opvolger sr7009(9.2) en deze opstellen samen met de mm7055 of mm7025.......(weet het even niet meer)
zijn deze samen goed te gebruiken?iemand ervaring hiermee?   
de sr7008 of 7009 kan ik gebruiken voor een 9.2 opstelling en voornamelijk voor film
de laatste 3 kanalen (voornamelijk muziekweergave)zou ik aansluiten op de 7055 en deze koppelen aan sr7008/9...
zodat ik dus gebruik kan maken van de 12 aanwezige kanalen......of mist er iets aan dit plaatje?
bedankt mocht ik hier wat (brood)nodige info over verkrijgen!


Faxe

Zou zelf liever een goed geïntegreerde stereoversterker combineren met een SR 7008. Op de SR 7008 sluit je de  speakers aan die je gebruikt voor het geluid van films. De speakers die je wil gebruiken voor stereo weergave van muziek sluit je dan aan op de geintegreerde stereoversterker die dan bij voorkeur dient te beschikken over Power Amp direct. De reciever sluit je via de pre outs aan op de stereoversterker. Wil je naar stereo muziek luisteren gebruik je alleen de geintegreerde versterker. Wil je naar een film kijken gebruik je de reciever en versterker en maak je op de versterker gebruik van de power amp direct mode.

Heb zelf een SR 7005 en PM-15S2 LE die ik op deze manier gebruik. Per saldo moet dit in stereo beter klinken omdat de voorversterker van de PM-15S2 beter is dan die van de SR 7005.

DansaN

Citaat van: Faxe op juli 28, 2014, 19:08:50
Per saldo moet dit in stereo beter klinken omdat de voorversterker van de PM-15S2 beter is dan die van de SR 7005.

Moet het beter klinken of klinkt het beter?  :-o

Faxe

Ik vind het duidelijk beter klinken. Betekent alleen niet dat dit door een ander ook zo wordt ervaren. Bij goedkopere versterkers zal het verschil ook kleiner zijn denk ik.

wiking

bedoeling is alle luidsprekers kanalen te benutten,niet enkel omdat deze er nu eenmaal zijn maar vooral omdat ik graag muziek beluister doorheen de woning .......wanneer het dan nog goed klinkt is dat mooi meegenomen!
sr7008/9 is denk ik wel ruim voldoende om 9.2 te benutten,maar de 3 andere kanalen kan ik voor film eigenlijk niet gebruiken omdat deze daarvoor te onpraktisch opgesteld staan(2 staan aan andere zijde kamer,1 in andere ruimte)maar voor muziek is dit geen probleem.
enfin,nu ben ik nog niet helemaal overtuigd dat combi sr7008/9-mm7055 een goede match zou zijn maar tijd brengt raad(meestal) en mss wel advies hier op dit forum :yes: :yes:

WilliamB

#5
Ten eerste welkom op dit forum.

Ik denk dat jou opstelling een beetje te vergelijken is met mijn SET.
Mijn SET bestaat ook uit 12 luidsprekers. 10 voor ht en twee in een aparte zone.

Ik heb op mijn SR7005 een tweede versterker ( PM 5004 ) aangesloten via zone2, en dat werkt goed. Echter is het wel zo dat ik moet schakelen tussen voor/hoog of achter.
Dus ik bedoel." je kan wel 10 luidsprekers aansluiten, maar de SR7005 kan maar max 8 luidsprekers aansturen"  (  exclusief PM5004 )
Waarschijnlijk is dit wel mogelijk bij de nieuwe SR`s, maar zoekt dit even na.

Succes met je verdere zoektocht.

Kijk anders even naar mijn SET "  De ( ht & st ) SET van WilliamB
"Pagina 4" heb ik het probleem omschreven

( PS. Misschien vindt je het wel leuk om een aparte Topic te openen in " sets van leden" . Kan je gelijk even wat foto`s plaatsen )
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cobraatje

Ik zou ook de fronts(of 2 andere kanalen) op de MM7055 aansluiten en alle kanalen van de eindversterker gebruiken. Hoe meer je de receiver ontlast hoe beter het is. De meeste receivers zitten tegenwoordig vol met gimmicks, wegen weinig en zijn geen powerhouses.
Toen ik van een receiver naar voor- en eindversterking overstapte, had ik vooral bij het centerkanaal een verbetering. En dit was bij een 5.1 opstelling.

De 7008/7009 hebben zone mogelijkheden, dus muziek luisteren via de receiver in een andere ruimte is geen probleem. Maar een goede stereoversterker klinkt wel beter dan bijna alle receivers.

Zelf gebruik ik 3 kanalen op mijn MM7055, de fronts zijn aangesloten op een geïntegreerde stereoversterker(Marantz PM14 KI). Ik weet niet hoe lastig aanstuurbaar jouw speakers zijn, de MM7055 is geen powerhouse maar voor normaal gebruik meer dan voldoende.
Test: http://audiovision.de/Test-Archiv/Tests/2011/02/Test-Marantz-AV7005MM70257055-Vor-End-Kombi-fuer-3850-Euro


WilliamB

Jammer dat wiking niet meer reageert. Ik was wel benieuwd naar zijn SET.
Misschien vakantie  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3