Citaat van: CBdicX op juli 19, 2014, 05:45:06
Omdat ik een DAC wilde (moest) kopen heb ik wat reviews zitten lezen over deze soms wonderdoosjes.
Wat mij wel opvalt is dat de testers de verschillende DACs anders vinden klinken......
In mijn ogen (en oren) ook vreemd want een DAC zet alleen maar de 0en en 1nen om in een analoog signaal.
Hoe kan je de 0 en de 1 nu "anders" laten klinken in een apparaat waar geen toon regeling op zit, en zijn werk alleen maar op electronen nivo doet, en waar dan dezelfde kabels aan zitten ?
Er word door die gasten beweerd dat als er Burr Brown, Wolfson ect. ect. in zit, het anders klinkt dan Cirrus Logic chip set.
Dan zou je zeggen dat wanneer een bepaalde chipset het geluid kan kleuren, een merk zoals Marantz dan voor een bepaald merk DAC zal gaan om het "Marantz geluid" te behouden.
Dan zeg ik weer, ga dan voor een merk DAC die niet gelinkt is aan een audio fabrikant, want die DAC zal het meest "neutraal" zijn.
Mits het natuurlijk waar is, van die verschillend klinkende DACs.............
Het word wel een ingewikkelde toestand zo:
versterkers met een "huis geluid" zoals Onkyo, Marantz, Pioneer ect
klinkende speakers kabels
klinkende Interlinks
klinkende DACs
klinkende speakers
klinkende muziek bestanden
klinkende pluggen
klinkende ........
O ja, en de meest belangrijke in dit rijtje wat echt werkt, de klinkende VROUW.......
Bij "actieve" dingen wil ik gerust meegeven dat daar wel verschillen in kunnen zijn. En een DAC bevat evengoed een analoog deel, waar het een en ander kan vervormen, of een duurdere kan misschien dat jitter-probleem beter oplossen. Het principe van alle DAC's is zowat hetzelfde, maar ik wil gerust geloven dat daar geluidsverschillen kunnen zijn tussen eentje van 100€ of eentje van 1500€...
Je hebt dat ook met motoren bv. Alle commonrail diesels werken op dezelfde manier, en toch kan ik je verzekeren dat een BMW 2.0 diesel toch anders rijdt dan een Fiat motor of eentje van VW...
Ik wil zelfs geloven dat luidsprekerkabel ook verschillen kan opleveren, maar over alle andere kabels is mijn geloof nihil. Zoals al gezegd : ik heb ooit mijn 4MM2 luidsprekerkabel in bi-wire aangesloten. GEEN ENKEL verschil gehoord (en dat is dan nog in de "branche" waar ik het wel wil geloven...
).
De geluidsverschillen zitten in opname, akoestiek, kwaliteit van je luidsprekers en de actieve componenten van je installatie. Kabels (tenminste als je zorgt dat ze gewoon degelijk zijn) : daarvan is het verschil quasi nihil.
Sommigen willen het ons natuurlijk wel doen geloven, maar ik zie niet in waarom er verschil zou kunnen zijn. Nu : zolang klanten gek genoeg zijn om zoveel geld uit te geven... De economie moet blijven draaien, hé...
Er zijn er hier zelfs die stellen dat de kwaliteit van de versterker er ook niet toe doet... Als zelfs een actieve component geen verschillen oplevert, waarom zou zo'n kabeltje dan veel verschil uitmaken