Luidspreker draad doorsnee mistery.......

Gestart door CBdicX, juli 16, 2014, 15:45:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Even ter duidelijkheid, ik heb jaren naar tevredenheid speakerdraad in de bouwmarkt gekocht.
Dit was 2 kleurig, rood en zilver, met transparante buitenmantel.
Deze worden nog steeds verkocht met de aanduiding dat dit draad is van 2.5mm.
Als ik de kern samendraai en daar een schuifmaat opzet krijg ik ook 2.5mm aan ader dikte.

Volkomen logisch denk ik dan, maar nee, dit schijnt zo niet te horen  :-o
Ik wilde iets dikker draad (kern) hebben dus bestel ik een draad met de aanduiding 4mm.
Krijg ik de handel thuis en strip de draad en denk, ehhhh, dit lijkt wel net zo dik als de andere draad.
En ja hoor, ook een kern met een doorsnee van 2.5mm

Dus ik bellen, ik zeg, jullie hebben de verkeerde draad gestuurd.
Nee meneer, dit is 4mm OPPERVLAKTE, dus een kern van 2.5mm
De vermelde waardes zijn oppervlakte en niet kern doorsnee.
Dat de bouwmarkt dit zo opgeeft is niet correct, er word altijd oppervlakte vermeld, niet doorsnee.

Klopt dit volgens jullie ?

Ze kwamen ook nog met een berekening:

Beste heer.....
Dat klopt, u meet de doorsnee en niet de oppervlakte, die kunt u als volgt uitrekenen op basis van de doorsnee

Meet de dikte van de ader met een schuifmaat
Laten we aannemen dat dit 2,8 mm is.
De formule is : Pi x straal x straal = oppervlakte (straal is de helft van de diameter, 1,4 dus)
Dus 3,14 x 1,4 x 1,4 = 6,15
Afgrond is dit 6 mm2

Andersom kan dit natuurlijk ook
6 mm2 / 3,14 = 1,91
De wortel uit 1,91 = 1,38 (dit is de straal, ofwel de halve dikte)


Marantz 81

Dat klopt volgens mij niet , ik heb 4 mm kabels als ik die opmeet is de kern doorsnee 4 mm

CBdicX

#2
Ik heb dit net nagevraagd bij een andere leverancier, maar het verhaal klopt wel !
De vermelde 4mm 2 is kwadraat dus oppervlakte, niet de diameter of doorsnee en kom je op 2.5mm uit voor de kern dikte.
Als je deze dikte in OFC draad neemt is dit voor de meeste normale afstanden zwaar "over the top".
Voor OCC draad is het een ander verhaal, dan schijn je naar minimaal een dubbele dikte te moeten om het zelfde resultaat te krijgen, en kost meer dan de helft van OFC.
Wat het resultaat dan is, weet ik niet, ik denk geluid..........  :wink:

Maar goed, het verhaal klopt dus wel.

polleke_cgc

Yep : dat verhaal klopt. Er is weldegelijk een verschil tussen luidsprekerkabel van 2.5 mm. doorsnede en 2.5 mm2 oppervlak...
Normaal wordt voor kabel dat oppervlak opgegeven (omdat dat nu eenmaal van belang is voor de "doorlaatbaarheid").
Je berekening is trouwens maar een benadering : het zou kloppen moest het volle draad zijn, maar luidsprekerkabel bestaat altijd uit een verzameling van fijne draadjes. In de praktijk is de diameter dus nog iets groter, als je het oppervlak als juist aanneemt.