Beste/mooiste combinatie (qua muziek)? - update

Gestart door LeCram, juli 14, 2014, 22:58:06

Vorige topic - Volgende topic

jazzman

Citaat van: pameijer op juli 15, 2014, 11:53:44
Kwaliteitsverlies van FLAC naar een 320 kbps MP3 is nagenoeg onhoorbaar trouwens.
En daar ben ik het dus niet mee eens.

Maar dat kan aan de opbouw van mijn set liggen en/of mijn manier van luisteren. Ik heb dit eens uitgeprobeerd. En samen met een vriend eens geluisterd naar de verschillen. Vooral in de stille passages gaat dan zoveel muziek verloren, denk aan het uitsterven van hi-hats of het open en dicht gaan van de kleppen van een saxofoon. Of het gemurmel in een cafe tijdens een concert. De subtiele informatie mis ik.... Het klinkt anders.. Het valt op..

Het woord nagenoeg geeft aan dat er dus wel verschil is  :-D

Maar goed dat is mijn ervaring..

Zoldar

en of. spotify mp3 vs flac hoorden mijn vrienden en ik ook terwijl we aan het kaarten waren. waarmee ik niet wil zeggen dat het echt slecht klinkt of zo. voor achtergrond muzak prima.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

pameijer

Spotify is ook geen 320 kbps stream. Sowieso loopt zo'n stream over misschien wel honderden routers (het is nu nog een soort bittorrent netwerk, gaat wel veranderen naar server-based) en ik weet eerlijk gezegd niet wat dat doet met jitterverschijnselen. TCP/IP heeft geen reclock, dus tsja...
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

polleke_cgc

Ik denk eigenlijk niet dat die "geen reclock" van het netwerkgedeelte veel een rol speelt. Ik ga ervan uit dat elke mediaspeler een buffergeheugentje heeft en dan wordt die jitter enkel door de kwaliteit van je DAC bepaalt.
Heb bv. zelf zo'n MCR 603, en daar duurt het toch een seconde of 5 voor die buffer van die MCD603 van 100% naar 0 is gelopen : lijkt me tijd genoeg om te zorgen dat die buffer altijd vol is.
Daarnaast is het signaal dat naar de DAC gaat, het gedecomprimeerde signaal, en dan lijkt die "reclock" volgens mij helemaal geen belang meer te hebben.
Ben geen al te grote believer dat dure digitale kabels veel verschil uitmaken ;).

Daarnaast : als je eens een frequentie-analyse maakt van een MP3 of een WAV of Flac, dan zie je onmiddellijk waar de verschillen zitten (ik doe dat met adobes Audition, maar dat kan ook met gratis software...). Een MP3 op 128 kb/s bevat geen hoge tonen boven de 16kHz (daarmee maak je er soort FM-radio uitzending van, die niet boven de 15 kHz geraakt). Een MP3 van 320 kb/s is al stukken beter, maar ook daar zie je duidelijk voornamelijk in de hoge tonen minder informatie (wat ook logisch is, want de informatie die in een muziekfile het meeste "plaats" inneemt zijn uiteraard die hoge tonen). Men legt dan uit dat men enkel zwakke signalen wegfiltert, die tenopzichte van het overige "zware geweld" toch niet hoorbaar zijn, maar ik heb daar toch mijn twijfels over.
De meeste internet-radio is dacht ik op MP3 van 128 kb/s : daar kan je dus naar luisteren (we luisterden vroeger ook naar FM ;)), maar het kan dus stukken beter...
Flac (of Alac) levert identiek hetzelfde op als een niet gecomprimeerde WAV : er gaat dus geen enkele bit verloren. Dat zie je dus ook in zo'n frequentie-histogramme'tje.

Zoldar

fijn. ik hoor ook 0 verschil tussen een wav of een flac van datzelfde bestandje.

polleke_cgc

Citaat van: Zoldar op juli 18, 2014, 12:46:40
fijn. ik hoor ook 0 verschil tussen een wav of een flac van datzelfde bestandje.
Dat klopt : gewoon omdat er geen verschil is. Flac (of Alac) moet je vergelijken met een Zip of RAR bestand, maar dan specifiek voor muziek : na decompressie is het bestand terug bit voor bit identiek aan wat oorspronkelijk gecomprimeerd is geweest.

Zoldar

dat had ik ook gelezen maar het is nog mooier als iemand dat bit voor bit heeft gechecked :)

AkTeVox

Citaat van: pameijer op juli 15, 2014, 11:53:44
Kwaliteitsverlies van FLAC naar een 320 kbps MP3 is nagenoeg onhoorbaar trouwens.

Dan is er iets mis met je set of oren.   violent1 violent1 violent1 violent1

pameijer

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jazzman

Of heb je er nooit goed naar geluisterd?

Marantz 81

@ LeCram

Ben je er al uit wat je gaat doen ?

zat nog te kijken de Pear Lite SACD speler is ook te gebruiken als externe DAC , als je wil Streamen heb je dan gelijk een DAC voor een Streamer  pompom

LeCram

Zit nog te twijfelen  :wink:
Heb sinds gisteren een Sonos Connect, die is aangesloten op de PM.
Moet zeggen dat de Sonos wel gebruiksvriendelijk is via de app. op mijn smartphone..
Dacht eigenlijk dat deze dig. ingangen had (voor aansluiten TV), maar zijn dus dig. uitgangen. Kan ik verder niets mee, de PM heeft geen dig. aansluitingen.
Mediabox kan ik dus net zo goed rechtstreeks op de PM aansluiten ipv via de Sonos.
Als ik de SA-KI aanschaf (die dus wel dig. ingang heeft voor bv de TV), heb ik alsnog een NA of zo nodig voor internetradio.
Ben er dus nog niet helemaal uit.

Jullie mogen nog steeds reageren hoor   :yes:

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Auralic Vega S1 + S1 voeding | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

pameijer

Citaat van: jazzman op juli 18, 2014, 22:31:06
Of heb je er nooit goed naar geluisterd?

Oké, nu serieus: een goede MP3 geëncodeerd met de LAME-codec doet veel dingen om de file kleiner te krijgen. De meeste zaken hebben te maken met het psycho-akoestieke model. Veel dingen horen mensen gewoon niet of zijn overbodige info. Hoe goed je installatie ook is, voor bepaalde frequenties die i.c.m. met een bepaald volume op andere frequenties worden weergegeven horen we gewoon niet, punt uit. Op 128 kbps kun je inderdaad verschil horen, met 320 kbps geloof ik niet dat je met meer dan 60% zekerheid verschil hoort tussen MP3 en FLAC. AAC of OGG zijn nog betere codecs, vanaf 256kbps zijn die al verdomd goed!

Ga eens goed rondneuzen op Hydrogenaudio of ga zelf eens serieus vergelijken, en dan niet met gedownload materiaal maar zelf met kennis van zaken geëncodeerd. Gedownloade FLAC's zijn vaak omgezette MP3's, en MP3's zijn vaak slecht geript. Download vervolgens de ABX-plugin voor foobar en laat jezelf verrassen. Of lees op tweakers wat veel mensen hebben gemerkt, of op Headfi. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het kan natuurlijk dat je soms verschil hoort tussen FLAC en 320kbps MP3. Wanneer je weet welk bestand de FLAC is dan zul je die als beter beschouwen. Wanneer je dat niet weet...., dan zul je vaak alleen maar merken dat het ietsjes anders klinkt, maar beter of slechter? Geen idee.

Ik ben hier zelf een paar jaar geleden serieus mee bezig geweest (had tijdelijk geen werk, nog geen kinderen, dus zeeën van tijd!) en dan verbaas je jezelf soms over hoe mensen zichzelf voor de gek kunnen houden. Veel plezier met foobar2000 + de abx-plugin, ik hoor graag jullie bevindingen  8-)

Zoldar

Ja maar waarom zou ik een eac flac laten liggen voor een lame mp3?

polleke_cgc

Citaat van: Zoldar op juli 19, 2014, 10:13:28
Ja maar waarom zou ik een eac flac laten liggen voor een lame mp3?

Dat is inderdaad de vraag.
Er zijn er zelfs die HD-audio willen, dus 192 kHz, 24 bit (of 5.6 DSD) : als het toch onhoorbaar is, waarom doet men dan de moeite om de gemixte studio-opnames beschikbaar te stellen ?

Voor de harddiskruimte hoef je vandaag niet meer naar MP3 te comprimeren. Ik gebruik flac omdat zeker die HD-bestanden behoorlijk groot zijn en je daarmee toch 40% wint zonder kwaliteitsverlies...

MP3 kan je nog gebruiken voor "mobiele" toepassingen, waar je dus minder opslagruimte hebt, maar voor de rest gebruik ik liever "the real thing".

Om  die verschillen te zien gebruik ik dus Adobes Audition, en daarmee kan je er niet naast kijken hoeveel een MP3 eigenlijk wegfiltert... Je ziet ook direct of een gedownload bestand een beetje deftig is of niet.