Weergave kwaliteit SR7008 vs SR5004

Gestart door DansaN, juni 20, 2014, 15:40:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DansaN

Op dit moment is voor mij de verleiding zeer groot om mijn SR5004 vaarwel te zeggen en te vervangen voor een SR7008.
Alvorens een luistersessie in te plannen, zou ik graag willen weten wat jullie ervaring/indruk is van de weergave kwaliteit van de SR7008 t.o.v. de SR5004.

Hoe verhoudt de SR7008 zich tot de SR5004 in stereo- en in surroundgeluid?
HLP

De SR5004 staat bij mij in de woonkamer en de woonkamer is de voornaamste luisterplek.
Een SR is momenteel het beste compromis voor weergave in zowel stereo als surround; er is (nog) geen ruimte beschikbaar om een PM bij te plaatsen.
Een 5.1 opstelling is aangesloten met Kef iQ90 fronts, iQ70 surround en iQ60c center.

Is een (veel?) betere weergave te verwachten met de SR7008?

pameijer

Citaat van: DansaN op juni 20, 2014, 15:40:05
Is een (veel?) betere weergave te verwachten met de SR7008?

Kort gezegd: ja. Je kunt het wel verwachten, maar er is geen garantie natuurlijk. Ik ben van een SR6004 naar een SR7005 gegaan en merkte wel een verbetering, vooral in stereo. De SR7009 komt er aan, dus de prijzen
van de 7008 zullen kelderen (ook al zijn die al aardig laag), maar de voorraden ook, dus wacht niet te lang.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

DansaN

Hoe substantieel was de verbetering in jouw ervaring?

pameijer

Gewoon merkbaar, niet mega. Met de PM-15S2 er bij werd het echt goed. Ik vind de SR-serie van Marantz gewoon matig in stereo, dat ligt m.i. vooral aan de eindversterker.
Sent from my RM-846_eu_italy_307 using Tapatalk
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

QuattroNL

In de 7-serie zit wel een betere voeding dan de 5-serie.
Overige onderdelen zullen ook net even wat beter zijn.
Of je het hoort? Tja, dat zal je zelf moeten ervaren. Hangt van veel factoren af.

De 7008 heeft ook Audyssey XT32 en dat verschil met de standaard Audyssey schijnt wel flink te zijn.

Ik verwacht dat je dus vnl in surround een vooruitgang zal gaan ervaren. In welke mate dat weet niemand op voorhand.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

DelPiero

Ik heb upgrade gedaan van SR5002 naar SR7005, vergelijkbaar dus met jouw beoogde.
Geen moment spijt, wat een heerlijk geluid!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

SR 7005
Synology 212+ (of was het j?)
B&W DM 604 S3
B&W LCR S3
B&W CC6
WD Live TV
PS3 / PS4
Kabels: ja anders hoor je niks

jeffkef

Ik heb hiervoor ook de sr7008 gehad en daarvoor de sr6007.
Deze stap was voor mij aanzienelijk en met name door de xt32 (wat hierboven ook benoemd is)
De 7008 was veel gedetaileerder en een veel opener geluid.
Ook werd de woofer veel mooier en strakker aangestuurd dan met de 6007 (raar maar waar)

Ik zou deze dan ook zeker aanraden
Bij mij speeld hij toen met de Kef R serie speakers
'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

DansaN

Bedankt voor de reacties allemaal.
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de SR7008 aangeschaft.

Ik kan niet wachten tot het weekend is en ik tijd heb om hem aan te sluiten.
Misschien had ik hem toch pas vrijdag aan moeten schaffen  :-D

jeffkef

Ben zeer benieuwd wat je ervaringen zijn  :-D
'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

DansaN

Wanneer alles is aangesloten en ingesteld, zal ik mijn bevindingen uiteraard even terugkoppelen.

DansaN

Inmiddels is de SR7008 aangesloten en heb ik dit weekend zelfs een momentje van rust weten te vinden om de Audyssey setup te doen...
Helaas nog niet heel veel tijd gehad om uitgebreid te luisteren (dat krijg je met kleine kinderen, andere hobby's, vrienden en dan ook nog voetbal   :mrgreen: ).

Eerste indruk: een meer open geluid en een veel betere laagweergave.
Ik vind dat de SR5004 de lage tonen snel te aanwezig weergeeft en niet heel sterk is in het aansturen van de subwoofer.
Met de SR5004 ben ik dan ook heel lang (en vaak) bezig geweest met instellen, voordat de weergave naar mijn zin was.
Bij stereo had ik de sub altijd uitstaan, omdat de SR5004 deze bij muziek niet naar mijn smaak kon integreren.

De SR7008 heb ik nu eenmaal ingesteld met Audyssey en de weergave van lage tonen is veel gecontroleerder en strakker.
Laag, midden en hoog zijn veel beter geïntegreerd en de sub doet nu gewoon ongemerkt mee voor de allerlaagste tonen.
Naar mijn eerste indruk is de SR7008 vooral in stereo een flinke stap vooruit ten opzichte van de SR5004.
In surround is de plaatsing van de SR7008 iets beter dan de SR5004, maar dit is een kleiner verschil dan in stereo.
Zoals aangegeven heb ik nog niet heel uitgebreid kunnen luisteren, dus wellicht moet ik mijn mening later nog wat bijstellen  :-o

Op dit moment dus zeer tevreden met de aanschaf.
Nu nog proberen vrouw en kinderen een poosje de deur uit te krijgen, zodat er even ongestoord en uitgebreid geluisterd kan worden  HB

DansaN

Een vraagje voor diegenen die tevens een SR7008 hebben (ofwel technisch onderlegd zijn):

Klopt het dat de SR7008 bij uitschakelen een vrij luide tik geeft?
Ik bedoel niet een geluid door de luidsprekers maar in het apparaat zelf (relais o.i.d.?).

Mijn SR5004 had dit namelijk niet (of in ieder geval niet zo nadrukkelijk).

QuattroNL

Yup, is het speakerrelais. Eerst worden de speakers dmv het relais uitgeschakeld en daarna pas de rest van het apparaat zodat je geen tik uit de speakers krijgt.
Zelfde tik hoor je als je de knop 'speaker A/B' (oid) gebruikt.

De 'mindere' receivers lossen dit anders op  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

DansaN