Marantz NR 1604 naar MacPro

Gestart door paulcor, mei 30, 2014, 11:15:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

paulcor

Ik heb een Marlux platendraaier via een voorversterker (analoog naar digitaal) verbonden met mijn Marantz NR 1604 - werkt perfekt en nu kan ik mijn 45-toeren platen van vroeger nog spelen. Hoe kan ik echter deze Marantz NR 1604 verbinden met mijn MacPro om de 45-toeren platen digitaal op mijn Mac te krijgen.
Beide toestellen hebben een optische aansluiting. Kan ik daar iets mee doen?
Thx

lemon

Volgens mij is de optische aansluiting van de mac uitsluitend een uitgang en geen ingang. Zit er op jouw mac ook een hdmi aansluiting? Dan zou je daar wellicht iets mee kunnen.

Maar over het algemeen moet je iets hebben om geluid via usb in je mac te stoppen. Bijvoorbeeld een Avid ProTools box. Maar er zijn ook legio andere goedkopere mogelijkheden. Wellicht zijn er anderen die suggesties hebben. Welk programma wil je gebruike om geluid op te nemen of door te sluizen naar je Mac?

Denk er aan dat een optisch aansluiting wel de slechts denkbare aansluiting is om muziek door te geven....

Marvin


Citaat van: lemon op juni 02, 2014, 13:24:17

Denk er aan dat een optisch aansluiting wel de slechts denkbare aansluiting is om muziek door te geven....

Want?

lemon

De bandbreedte van het optische signaal is te beperkt.....


Marvin

Misschien dat je het wat duidelijker kan maken voor welke bitrate/frequentie dat te beperkt is?

lemon

Ik raad je aan daar zelf even op te googelen. Er zijn veel verschillende meningen te vinden. Vervolgens raad ik je aan het zelf eens te beluisteren. Hoewel Toslink verbindingen minder last zouden hebben van interferenties moeten de signalen wel worden omgezet. Van elektrische impuls naar een lichtpuls. Later moet dit weer worden omgezet. Hoe dit proces precies plaats vindt is daarom mede afhankelijk van de kwaliteit van je apparaat.

Coaxiale kabels leveren het elektrische signaal direct door zonder omzetting. Dat lijkt bij kortere verbindingen een beter resultaat te geven.

Bedenk wel dat we het hier niet over glasvezel verbindingen hebben zoals door ISP's gebruikt. Toslink heeft volgens mij een bandbreedte van 10Mhz en coaxiaal 500Mhz. Dat zou geen probleem moeten zijn want bij geluid schijn je slechts 6Mhz nodig te hebben. Maar toch kon ik bij mij een overduidelijk verschil horen tussen de coaxiale en optische verbinding. Wellicht omdat ik hoge resolutie audio gebruik? Misschien is de 6Mhz vuistregel op 16 bit 44.1Khz gebaseerd.

Nog beter is een hdmi kabel. En als het kan kun je om jitter te voorkomen, dat volgens mij het meest voorkomt bij Toslink het best je audio als files versturen naar het apparaat dat het omzet.

lees het volgende eens en vertel me of je het ermee eens bent. Natuurlijk vooral het stukje over Toslink!

http://www.positive-feedback.com/Issue43/jitter.htm

Marvin

Ik ben misschien een beetje simpel, maar ik denk dat een goed ontworpen apparaat niet zo veel last heeft van hoorbare jitter-achtige effecten.
Het omzetten van signalen,- en het aan de ontvangende kant weer terughalen, is vandaag de dag nou niet echt spannend.
Zelf heb ik nog nooit een verschil kunnen horen of ik de cd speler nou analoog of digitaal had aangesloten.
Dus toslink voldoet meer dan voldoende om een cd'tje te luisteren.
Ook met 5.1surround vanaf een dvd schiet het niet tekort.
Dus de opmerking 'slechts denkbare aansluiting voor muziek' lijkt me niet echt zo stellig te zeggen.

lemon

Ja we raken met onze discussie van het oorspronkelijke onderwerp af. Maar goed.

Ik zelf werk ook professioneel met audio en in mijn professionele apparaten kan ik speciale instellingen kiezen om Jitter te vermijden. Ik kan in het apparaat dat PCM verstuurd kiezen welke klok het gebruikt. Die van het ontvangende apparaat of die van het verzendende. In de meeste consumenten electronica kan dit niet. Dus ook al is je speler nog zo goed Jitter is met name moeilijk te vermijden als je geluid van het ene apparaat naar het andere verstuurd. Het gaat dan om PCM.

stuur je data, dus flac etc. dan treedt het verschijnsel nauwelijks op omdat je in een enkel apparaat inderdaad bijna geen jitter hebt. (als het goed is......) Dat komt omdat het apparaat dan zijn eigen interne klok gebruikt.

Hoe zit het met de poster van de oorspronkelijke post? Heeft ie zijn probleem al opgelost?

Marvin

#8
Ja we raken een beetje van het pad af, ik vond de stelligheid gewoon wat kort door de bocht.
That's all.....
Zelf staat hier enkel de tv-decoder en Xbox via toslink aangesloten.
Speel alles al lange tijd af via een pc die 5.1 analoog is aangesloten, tja.... Hahaha

(Heb geen cd-speler meer, geen dvd-speler en heb zelfs nooit een blu-ray speler gehad, ik draai alles vanaf m'n hardestijven direct naar de receiver).

lemon

Nou dan is de keuze om alles analoog aan te sluiten een goede keuze. Je hebt dan geen last van jitter....!

HB :mrgreen: HB

paulcor

Inderdaad is de optische aansluiting op de Mac een uitgang en geen ingang. Mijn MacPro heeft geen HDMI. Bestaat er een HDMI naar USB kabel om van HDMI op de Marantz te vertrekken naar USB op de Mac om audio te capteren?
Ik hoop Audio Hijack Pro, WireTap Studio, Final Cut express, iMovie, Final Vinyl, Pure Vinyl, ... te kunnen proberen om geluid op de Mac te kunnen ontvangen.

lemon

Paul volgens mij is die macpro uitgang een combinatie van optisch en spdif maar je kunt er geen geluid door invoeren.

Dat kan enkel via usb. Maar dan heb je wel een invoerapparaat nodig. Zelf heb ik een digitale recorder en de files daarvan worden op een compact card opgeslagen. Die sleep ik dan in mijn computer. Dat kan via een card reader of rechtstreeks via de kaartlezen van mijn computer. Ik opper deze mogelijkheid om te overwegen.

Je zult toch op de een of andere manier een invoer apparaat moeten aanschaffen en bijpassende software om het te bewerken of op te slaan als je het via usb als geluidsbestand naar de computer streamt. Wellicht is het uiteindelijk goedkoper om een niet al te dure recorder te kopen.

Maar misschien zijn er voor de mac meer mogelijkheden. Zoek dan naar een oplossing waarbij je het geluid rechtsreeks in je computer kunt invoeren. Als er een digitale uitgang op jouw speler ziet moet dat toch mogelijk zijn. Wat voor uitgang ziet er op de speler? HDMI? En wat voor ingangen heb je? Ook thunderbolt? Zou je met Garageband geluid kunnen opnemen?

paulcor

Thx voor de info.
Op de Marantz NR6104 heb ik een HDMI out en morgen ga ik een HDMI kabel en een "HDMI to USB" verbindingstuk kopen en zo eens proberen naar de USB op mijn MacPro. En Garageband is ook een goeie tip. Ik laat het nog wel horen.


lemon

Als het niet direct lukt kijk dan of je invoer-settingen goed staan in de systeemvoorkeuren. Die moeten dan ook hetzelfde zijn in het programma waarmee je opneemt.....