Monoblokken op SR7007

Gestart door Flying_High, mei 23, 2014, 18:01:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Flying_High

Al heel lang heb ik de wens om zelf nog eens een buizenversterker te bouwen.
De laatste tijd ben ik mij er meer in gaan verdiepen en de keuze is gevallen op 2 x KT88 PP monoblokken (MonoBill 2 van Triode Dick). Deze leveren zo'n 26 watt. Hierop worden onze Philips FB 825 frontluidsprekers aangesloten.

Nu heb ik begrepen dat je buizen watts en transistor watts niet 1 op 1 met elkaar kunt vergelijken. Voor stereo muziek ben ik er dan ook niet zo heel bang voor. Ik vrees alleen dat ze tekort zullen schieten als we een film kijken via ons 5.1 systeem. Vliegtuigen lijken door de huiskamer te vliegen, kopjes staan te rammelen op tafel en m'n buurman komt aanbellen of we de kogelhulzen nog terug willen hebben ;).

Mijn angst is dus dat we onze thuisbioscoop ervaring een beetje kwijt zullen raken.

Is hier iemand die daar ervaring mee heeft en hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ben erg benieuwd.

Bij voorbaat dank.

Fred
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

Zoldar

geen ervaring mee, maar wel binnekort. dan gaat een maatje van me een onkyo tx-nr5010 combineren met een audio research einbak,

vergeet niet dat de ev van een ht setup nooit het volledig singaal hoeft et versterken vanwege de cross en de actieve sub
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Als de buizen in een versterker van een elektrische (bas) gitaar live voldoen, zou dat, neem ik aan, ook met een filmpje geen probleem moeten zijn.
Maar misschien dat één van de techneuten hier een feller licht op kunnen schijnen.

toetertje20

Het vermogen van een buizenbak kun je niet vergelijken met een transistor.
ik heb zelf diverse buizenversterkers/ monoblokken achter de sr7007 geprobeerd.
Als voorversterker speelt de Marantz echt geweldig. via de eindversterkers van de Marantz muziek
luisteren is voor mij niet te pruimen.
Of je bij films te kort komt hangt vooral ook af van het rendement van de speakers.
ik draai nu zelf met de sr7007 icm. 2 100 watt monoblokken (buis) Deze combinatie levert vele malen
meer dan de Marantz in zijn 1tje kan.

toetertje20

kleine toevoeging, heb ook een tijd met een kt88 eindversterker gespeeld afhankelijk van de grootte van je kamer en rendement van de speakers, is dit eigenlijk ook meer dan genoeg.
Misschien wel iets om even over na te denken : het stroomverbruik!

Flying_High

Citaat van: marvin op mei 23, 2014, 20:14:02
Als de buizen in een versterker van een elektrische (bas) gitaar live voldoen, zou dat, neem ik aan, ook met een filmpje geen probleem moeten zijn.
Maar misschien dat één van de techneuten hier een feller licht op kunnen schijnen.

Maar die mannen hebben vast meer dan 26 watt tot hun beschikking.
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

Flying_High

Citaat van: toetertje20 op mei 24, 2014, 10:23:24
Het vermogen van een buizenbak kun je niet vergelijken met een transistor.
ik heb zelf diverse buizenversterkers/ monoblokken achter de sr7007 geprobeerd.
Als voorversterker speelt de Marantz echt geweldig. via de eindversterkers van de Marantz muziek
luisteren is voor mij niet te pruimen.
Of je bij films te kort komt hangt vooral ook af van het rendement van de speakers.
ik draai nu zelf met de sr7007 icm. 2 100 watt monoblokken (buis) Deze combinatie levert vele malen
meer dan de Marantz in zijn 1tje kan.

Eerlijk gezegd zijn wij eigenlijk best happy met het geluid maar ben toch wel erg nieuwsgierig naar hoe het met buizen eindversterkers klinkt.
Die 100 watt monoblokken van je zullen vast top klinken, ben ik niet bang voor :). Welke monoblokken heb je?
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

Flying_High

Citaat van: toetertje20 op mei 24, 2014, 10:35:05
kleine toevoeging, heb ook een tijd met een kt88 eindversterker gespeeld afhankelijk van de grootte van je kamer en rendement van de speakers, is dit eigenlijk ook meer dan genoeg.
Misschien wel iets om even over na te denken : het stroomverbruik!

We gaan het gewoon eens proberen. Thnx voor je input.

Vwb het stroomgebruik, ik wil de 12v dc uitgang van de SR7007 gebruiken om de monoblokken in te schakelen. Ik weet alleen nog niet hoe ik het HT circuit in kan laten schakelen met een vertraging van 1 minuut.
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

Marvin


Citaat van: Flying_High op mei 24, 2014, 18:36:52
Maar die mannen hebben vast meer dan 26 watt tot hun beschikking.

Valt best mee volgens mij, een dikke Fender doet het ook met 'maar' 22watt.

toetertje20

ik draai nu zelf met experience renaissance monoblokken.
ik heb ook nog een kt88 en een 6550 eindversterker.
gewoon leuk om af en toe eens te wisselen.

bij geen van de drie opties kom ik iets te kort.

de 6550 eindbak heeft 2 ingangen, zodat ik kan kiezen tussen de Marantz
als ingang of mijn laptop/dac.

ik zag dat jij met een sub draait. Zelf heb ik die niet meer.

Flying_High

Inmiddels kijk ik ook rond op Marktplaats voor een paar monoblokken. Kan ik eerst eens kijken of het bevalt.
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

toetertje20

wat ik ook wel gedaan heb: speakerkabel wisselen. zowel van de Marantz als wel de monoblokken speakerkabel
naar de luidsprekers. Met van die pluggen die zichzelf afschermen als je ze eruit trekt.
muziek luisteren stekker van de mono's erin, en bij film/tv, stekkers van de Marantz erin. dan hoef je bij gewoon
tv kijken de monoblokken niet aan.

ps. mag ik heel brutaal vragen wat je budget ongeveer is.
ik zit er nl. over te denken om de monoblokken te verkopen.
je mag me ook een persoonlijk berichtje sturen, dan kan ik
wat foto's versturen.

Flying_High

Citaat van: toetertje20 op mei 27, 2014, 11:46:24
wat ik ook wel gedaan heb: speakerkabel wisselen. zowel van de Marantz als wel de monoblokken speakerkabel
naar de luidsprekers. Met van die pluggen die zichzelf afschermen als je ze eruit trekt.
muziek luisteren stekker van de mono's erin, en bij film/tv, stekkers van de Marantz erin. dan hoef je bij gewoon
tv kijken de monoblokken niet aan.

ps. mag ik heel brutaal vragen wat je budget ongeveer is.
ik zit er nl. over te denken om de monoblokken te verkopen.
je mag me ook een persoonlijk berichtje sturen, dan kan ik
wat foto's versturen.

Hoi toetertje,

Dank je voor je reactie. Stekkers wisselen heb ik geen zin in hoor :). Maar met tv kijken staat bij ons ook niet altijd de receiver aan. Wat ik wel wilde doen is ze met een relais in laten schakelen via de 12vdc uitgang van de receiver.

welke monoblokken heb je? Ik zie zo veel verschillende prijzen. Kan ik een beetje rondkijken. Maar het moet wel leuk blijven. :).
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

toetertje20

#13
ik heb zelf de experience renaissanse monoblokken. Hier zul je niet gauw iets over vinden.
Je zult ze waarschijnlijk ook nergens vinden, ze zijn in heel beperkte mate gemaakt.
monoblokken zijn zowieso een stukje duurder, vanwege de dubbele voeding.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *