Buizen voorversterker en transistor eindversterker(s); gaat dit samen?

Gestart door Rob46, april 11, 2014, 22:10:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob46


bas focal marantz

Ja dat gaat samen , waarom niet zo ik me eerder afvragen .

Het schijnd van horen zeggen en lezen op het WWW dat men dat graag doet met een buize pré en klasse D eind .

Er zijn ook merken die een geintregeerde versterker leveren met een buizen voorversterker uitrusten .
Luxman bv deed dat al in de jaren 80 .

pameijer

Vincent heeft ook nu nog van die hybride versterkers; best of both worlds! Finesse van de buizen vv en de power van transistors aan de eindbak.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

renes59

Jarenlang een kameraadbouw buizen vv aan een Rotel RB980 ev gehad, gaat heel goed samen. Geen probleem.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Zoldar

Geen ervaring mee.

Een maat van me heeft een yamaha ht reciever met daarachter een audio research vs80 eindbak. Gaat ook goed. Niet geheel toevallig ook met triangles
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

... waarom niet in z`n geheel naar buizen Rob?


Dat is iig. nog een wens van mij, dan wel een keer naar een (nog) betere transistor (PM11s3) 8-).

Rob46

Citaat van: xander32 op april 12, 2014, 10:36:12
... waarom niet in z`n geheel naar buizen Rob?


Dat is iig. nog een wens van mij, dan wel een keer naar een (nog) betere transistor (PM11s3) 8-).

Ik ben eigenlijk wel heel erg tevreden met de SAC eindblokjes. Ik zoek wellicht een upgrade in de vv maar is niet noodzakelijk. De Block doet het goed. Een buizen voorversterker geeft wellicht meer 'warmte'. Warmte afgeven zal een buizen voorversterker zeker doen  :yes: Wellicht een keer experimenteren. Het gaat tenslotte om de match.

renes59

Dat warmte afgeven van een buizen vv valt mee, daar staan  meestal niet de energie verslindende buizen op. Daar staan types ecc83 en ecc88 en aanverwante soorten op. Heel enkel kom je vv tegen met exoten erop.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Citaat van: Rob46 op april 12, 2014, 18:54:03
Ik ben eigenlijk wel heel erg tevreden met de SAC eindblokjes. Ik zoek wellicht een upgrade in de vv maar is niet noodzakelijk. De Block doet het goed. Een buizen voorversterker geeft wellicht meer 'warmte'. Warmte afgeven zal een buizen voorversterker zeker doen  :yes: Wellicht een keer experimenteren. Het gaat tenslotte om de match.
Dat buizen een warm geluid geven is een onjuistheid die je steeds weer overal tegen komt. Buizen kunnen zelfs behoorlijk fris klinken in het hoog. Wel zijn de buizen vaak vriendelijk betreft het mid, ligt het accent vaak daar. Dat maakt dat stemmen via een buis vaak zo heerlijk klinken. En in het algemeen zal de bass wat minder strak, wat minder afgetekend zijn t.o.v. die van een transistor.

renes59

Citaat van: xander32 op april 12, 2014, 20:13:48
Dat buizen een warm geluid geven is een onjuistheid die je steeds weer overal tegen komt. Buizen kunnen zelfs behoorlijk fris klinken in het hoog. Wel zijn de buizen vaak vriendelijk betreft het mid, ligt het accent vaak daar. Dat maakt dat stemmen via een buis vaak zo heerlijk klinken. En in het algemeen zal de bass wat minder strak, wat minder afgetekend zijn t.o.v. die van een transistor.
Midden en hoog zijn het domein van buizen. Dat het laag soms niet strak is heeft te maken met de match tussen de ev en luidsprekers. Wel eerst proberen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.