Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum, en eerlijk gezegd hier terecht gekomen vanwege wat probleempjes met mijn PM7200. Deze heb ik in september 2005 nieuw gekocht, en samen met mijn Mordaunt Short 908's ben ik hier altijd uitermate tevreden over geweest.
Probleempje wat ik al heel lang met de versterker heb gehad, was dat hij af-en-toe niet aan wou. Je drukt de power knop in, maar er gebeurt helemaal niets; geen relais wat klikt, geen lampjes, niets. Mijn vrouw kwam er echter achter dat als ze maar vaak genoeg achter elkaar de power-knop aan-en-uit drukte, hij zomaar opeens wel weer aan kon springen. Om vervolgens weer hele lange tijd (soms wel een jaar) gewoon zonder probleem aan-en-uit gaan.
Tot een paar weken geleden op een zondag de PM7200 echt niet meer aan wou
.
Van narigeheid de kap maar opengemaakt, de zekeringen eruit gehaald en doorgemeten (waren okay), en de voedingsprint eruit gehaald, waar duidelijk te zien was dat de solderingen van de power-schakelaar los zaten. Helemaal opgelucht die solderingen opnieuw gesoldeerd, en er van overtuigd dat het probleem gevonden was het hele spul weer in elkaar gezet.
Maar helaas, de PM7200 bleef dood
.
De volgende dag heeft mijn vrouw de PM7200 naar een reparatiebedrijf gebracht (er zijn ook nog mensen die gewoon overdag moeten werken...), en terwijl hij daar stond voor reparatie ben ik wat op internet gaan zoeken en ben ik onder andere op dit forum terecht gekomen waar ik heb gelezen dat de problemen bij deze versterker vaak in de solderingen en elko's zitten. Ik keek dan ook op toen het reparatiebedrijf belde dat ze het gevonden hadden, en dat er een nieuwe standby-trafo in moest. Volgens hun zat hij er al in, deed hij het weer prima, en kon hij die middag weer opgehaald worden.
Dat gedaan, en voor de zekerheid de originele, vervangen standby-trafo ook meegenomen....
Sindsdien valt mij op dat het veel langer duurt dan voorheen voordat het tweede relais (de speakers) aan klikt nadat je de PM7200 aan zet. Maar wat erger is, ik heb toch zeer sterk het idee dat het geluid er niet beter op geworden is. Of het nu direct komt van de reparatie, of dat het komt omdat je er nu gewoon meer op let; het klinkt "wolliger" dan voorheen, waarbij het linker kanaal ook nog duidelijk minder helder klinkt dan het rechter kanaal.
Nu dan mijn vragen aan de ervaren techneuten van dit forum
:
- Kan het aanvankelijke probleem (het niet aan gaan) gelegen hebben aan slechte soldeerverbindingen en/of elko's, en is het vervangen van de standby-trafo (volgens het reparatiebedrijf door een iets beter en zwaarder exemplaar) slechts symptoombestrijding?
- Kan het huidige probleem van het wolligere geluid en het minder helder klinkende linker kanaal terug gevoerd worden op slechte soldeerverbindingen en elko's?
- Ik heb de laatste tijd al van diverse apparaten zelf de elko's één-op-één vervangen (kleine flatscreen, Senseo, besturingsprint wasmachine, buizenradio van mijn oldtimer). Met succes; alle apparaten werkten daarna weer als nieuw, dus ik durf het op zich wel aan om dit ook bij de PM7200 zelf te doen. Maar, moeten dan echt alle elko's (op de 2 grote van de voeding na) vervangen worden? Bijvoorbeeld ook die van het frontpaneel?
- Als ik die elko's vervangen heb, moet ik dan echt de bias en dergelijke opnieuw afstellen, of kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat deze nog goed zullen zijn? Wat meetapparatuur betreft heb ik een multimeter, maar daar is het dan ook mee gezegd...
Een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.
Kuip