afstellen van de signaal torren in de Pm7200

Gestart door mauvis67, februari 27, 2014, 12:45:17

Vorige topic - Volgende topic

thanatos

De belasting maakt voor een transformator uit..

Kijk even in het PM7000 topic van mij met al die roest schade.. Daar kun je zien wat een ventilator kan aanrichten.. Beter is vrij opstellen voor goede convectie stroming. Als het allemaal wat te heet wordt in 'A' dan terug draaien. Dit gaat wel ten koste van de specs. Maar vaak is dit nog buiten het hoorbare bereik.

HAL9000

Citaat van: 100%Marantz op februari 28, 2014, 20:23:37
Is het dan meer de hoeveelheid stroom die erdoor gaat dan de warmte?

Class A  heeft  een vreselijk slecht  rendement,  merendeel gaat op naar warmte.   Het verschil  tussen de  sm8  quater  A  principe  en een  versterker  die  je  ''zogenaamd'' class A  kan maken met een  knopje.  Is  dat  ze bij de  Sm-8  wel  rekening  hebben  gehouden met  de hitte dissipatie van de  eindtransistoren.  Echter  zet  de  sm8  de  hele  dag maar aan  zonder  kap  erop.  Ook de  trafo  word  flink heet.      Dat mag, maar  Ik  heb liever dat  die  oude meuk  het  wat makkelijker  krijgt  op  die  oude  leeftijd.  Als  je  de  sm8  of PM6A  aan zet  staat  de  eindversterker  gelijk!!  op  350mV  en  trekt  deze  de volle hoeveelheid  stroom van de  trafo.  De  trafo moet  die klap  maar  zien te  leveren.   Doet die ook, zo'n 30 jaar  en dan niet  meer  clown1   :roll: 

Sommige  PM94  en  95's  zien  er  vreselijk  versleten en verbrand  uit.  Omdat  de   bias  Op  50mV  staan Dan word  bij  deze  FET  versterkers  de  koelribben zo'n 80  graden soms  :-o   

Geef mij  maar  solid  state  8-)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

100%Marantz

En is zo'n trafo niet te vervangen? Is deze zo speciaal? En kan misschien hersteld worden of onmogelijk?

Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

SB_Marantz

Deze kan hersteld worden.
Uit de SM 8 bedoel je?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Citaat van: SB_Marantz op maart 01, 2014, 12:38:45
Deze kan hersteld worden.
Uit de SM 8 bedoel je?

Ja bijvoorbeeld uit de SM8, maar ook voor anderen Quater A marantz versterkers, ze hebben er toch een reeks van gemaakt.
Bestaan dergeleijke transformators niet meer, zijn de huidige zo anders, of is het een kwestie van afmetingen?

Je weet dat mijn vroegere SM8 stuk is gegaan en "onherstelbaar" was door de trafo.
Aangezien mijn huidige niet nieuwer is ben ik maar aan het denken om dit niet meer voor te hebben. Ik vrees nu eigenlijk om hem te gebruiken.
Het was ook de reden waarom ik deze had vervangen door de SM6 omdat deze mooi in AB kan gebruikt worden, wat ik trouwens altijd doe. en werkt perfect.

We zijn hier wel wat off topic, sorry, maar ging hiervoor geen nieuw topic voor openen.
marantz, what else?

thanatos

Trafo's zijn op specificatie opnieuw te laten wikkelen. Niet goedkoop maar kan wel.

Zorgen dat alles in goede conditie is en netjes afgeregeld is en lekker blijven gebruiken. Het is helaas wel spul wat ooit een einde kent.. maar met goede nazorg is de kans dat dat nog lang kan duren

SB_Marantz

Citaat van: 100%Marantz op maart 01, 2014, 15:55:20

Bestaan dergeleijke transformators niet meer, zijn de huidige zo anders, of is het een kwestie van afmetingen?

Nee, die bestaan niet meer: Primair is er geen probleem, secundair des temeer daar je met verschillende aftakkingen te maken hebt.
Soms 2 voedingslijnen, verlichting, preamp voeding etc.

Citeer
Je weet dat mijn vroegere SM8 stuk is gegaan en "onherstelbaar" was door de trafo.

Ik heb die nooit gezien dus kan het niet bevestigen.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Citaat van: SB_Marantz op maart 01, 2014, 17:23:05

Ik heb die nooit gezien dus kan het niet bevestigen.

:-D Nee enkel een paar foto's.
De trafo was stuk, bevestigd door 2 verschillende réparateurs.

Het enige was een andere of deze herstellen, maar dat was niet makkelijk blijkbaar. Je had toen gevraagd maar nooit een antwoord gekregen, maar inderdaad, je hebt hem niet in handen gehad.  :wink:

Heb hem toen zo verkocht en onlangs een andere te pakken gekregen die het goed doet.
marantz, what else?

HAL9000

Citaat van: 100%Marantz op maart 01, 2014, 19:10:59
:-D Nee enkel een paar foto's.
De trafo was stuk, bevestigd door 2 verschillende réparateurs.

Het enige was een andere of deze herstellen, maar dat was niet makkelijk blijkbaar. Je had toen gevraagd maar nooit een antwoord gekregen, maar inderdaad, je hebt hem niet in handen gehad.  :wink:

Heb hem toen zo verkocht en onlangs een andere te pakken gekregen die het goed doet.

Je  hebt  meerdere  secundaire  wikkelingen bij de  Sm8  maar  de  secundaire  wikkeling  naar  de  eindversterker  was  dood.  De  rest  werkte  nog. Primair  was  alles  in orde.   nopompom 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!