afstellen van de signaal torren in de Pm7200

Gestart door mauvis67, februari 27, 2014, 12:45:17

Vorige topic - Volgende topic

mauvis67

Wie heeft voor mij de afstelgegevens om na vervangen van de signaaltorren in de PM7200, deze bias in te kunnen stellen??

Zoals over welke weerstand moet ik hoeveel mV meten??

PS de elco's op de eindversterkerprint en de voedingsprint heb ik al vervangen.

graag je reactie,

Cornelis1921

I.i.g. welkom hier, mauvis67!
Help is on the way... :yes:
byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Even goed de tijd voor nemen totdat alles mooi stabiel is.

HAL9000

Ik stel  de Bias  af  na  ongeveer  de  versterker  een half  uur  flink om en nabij  het maximum  te  hebben  gezet.

A/B  5 tot 15mV
A  van 40 tot 50mV   

ik kijk eerst  wat  beide  kanalen  meten,  en  dan stel  ik ze  af naar  een punt  dat  voor  beide  in de  buurt ligt. 
Echter  vind  ik  50mV  voor  class  A  al  vrij hoog.    40  tot  45 moet  meer dan genoeg  zijn voor  deze  versterker.

Overigens  mag de  functie class  A  op de  7200 zitten maar,  een  echte  class  A  vind ik het niet,   Echte  class  A's  hebben bias instellingen van  soms  wel  350mV   continu.  Dan komt  zo'n  Pm7200 etc  met  een druk op de  knop  en  vervolgens  alleen de  bias  omhoog  te  laten schieten.   Het  laat  de  versterker  exponentieel  snel  slijten  en  je  hebt  er  weinig tot  geen profijt van.    Want  de  klank  tussen een echte  class A versterker  en deze Pm7200  is  heel  anders.

Bijvoorbeeld,  marantz  PM6A,  PM94, sc8 en Sm8.   :wink:  Dat  zijn echte  class A en niet eens  continu  want  ze  berusten weer op  Quarter A  principe.  Echter  starten  ze  wel  in A en dat is  interessant  HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Het plaatje met gegevens is van de PM7200.

Ik hou altijd de fabriekswaarde aan tenzij ik aanleiding heb dit anders te doen.

SB_Marantz

Het is geen klasse A want er wordt nog steeds tussen de pnp en npn torren geschakeld.
High bias is de juiste benaming.
Gewoon in de low stand gebruiken wat als voordeel heeft: meer vermogen en een veel lagere slijtageslag aan de pcb.
In de high bias stand wordt er veel warmte ontwikkeld door de powertorren wat m.i. nutteloos is.
Laag rendement ook.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Mee  eens,  maar  ik zou  toch  altijd  een objectieve blik  werpen op  de  zogenaamde  afstel  specs. 

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op februari 28, 2014, 00:09:16
Het is geen klasse A want er wordt nog steeds tussen de pnp en npn torren geschakeld.
High bias is de juiste benaming.
Gewoon in de low stand gebruiken wat als voordeel heeft: meer vermogen en een veel lagere slijtageslag aan de pcb.
In de high bias stand wordt er veel warmte ontwikkeld door de powertorren wat m.i. nutteloos is.
Laag rendement ook.

Ja  daar  moet u  bij marantz Japan inc  zijn   :roll:

SB_Marantz

Ach, zo heeft elk merk wel een reclame logo....new class A van Technics b.v.
Ik heb maar een paar versterkers die schakelbaar zijn......PM 5 en SM 6 maar die gebruik ik als ik ze al gebruik lekker in de low bias stand......
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op februari 28, 2014, 00:18:40
Ach, zo heeft elk merk wel een reclame logo....new class A van Technics b.v.
Ik heb maar een paar versterkers die schakelbaar zijn......PM 5 en SM 6 maar die gebruik ik als ik ze al gebruik lekker in de low bias stand......

Ja  je  zou  gek zijn om die  in ''class  A''  te  zetten,  waarom??   wat is  er  beter aan?
Ik vind het  zonde  om  die  versterkers  op zo'n hoog  bias  te  laten.   Pm94 bijvoorbeeld,  totdat je  trafo  kapot is  of  je  FETS  verbrand  zijn.  :roll: 

thanatos

Magic button  :-D

Idd flauwekul in die series.. maar mensen vinden het leuk.. een soort overdrive knopje  :-D :-D

100%Marantz

Citaat van: HAL9000 op februari 28, 2014, 00:26:06
Ja  je  zou  gek zijn om die  in ''class  A''  te  zetten,  waarom??   wat is  er  beter aan?
Ik vind het  zonde  om  die  versterkers  op zo'n hoog  bias  te  laten.   Pm94 bijvoorbeeld,  totdat je  trafo  kapot is  of  je  FETS  verbrand  zijn.  :roll:

En heeft het wat nut een externe ventilator te plaatsen om wat te helpen afkoelen of heeft dat geen enkel nut?

marantz, what else?

mauvis67

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de gegevens!

Ik kan lekker aan de slag van het weekend,
super bedankt!!!

M

HAL9000

Citaat van: 100%Marantz op februari 28, 2014, 09:10:56
En heeft het wat nut een externe ventilator te plaatsen om wat te helpen afkoelen of heeft dat geen enkel nut?

mwah het word binnen wel wat koeler. echter zal dat voor de transformator weinig uitmaken.

100%Marantz

Citaat van: HAL9000 op februari 28, 2014, 16:18:48
mwah het word binnen wel wat koeler. echter zal dat voor de transformator weinig uitmaken.

Is het dan meer de hoeveelheid stroom die erdoor gaat dan de warmte?
marantz, what else?