Marantz PM7001KI

Gestart door HAL9000, februari 26, 2014, 21:52:24

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb al een Pm7001KI  op  mijn rafel gehad  :-o Deze  had  een uitvallend  kanaal.  Bij inspectie bleken bijzonder veel  tin eilanden niet goed  gesoldeerd  te  zijn.  Het  apparaat  zelf  is  erg  mooi ontworpen en ik kan  geen knelpunten vinden  zoals  bij de  PM78/7000/7200/8000 serie.

foto's

Vertint.

Klank van de  versterker is  uitstekend.Erg zuiver  en  vrij warm helaas  Niet erg veel vermogen. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

schieper

Potdomme, en nu maar hopen dat je hem ook weer in elkaar krijgt :-)

Heb je iets kunnen vinden waarom de kanalen uitvielen?
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

HAL9000

Citaat van: schieper op februari 28, 2014, 09:30:42
Potdomme, en nu maar hopen dat je hem ook weer in elkaar krijgt :-)

Heb je iets kunnen vinden waarom de kanalen uitvielen?

ja  is  al  in elkaar  en  staat  al  te  spelen op mijn speakers.
ja  veel  kleine  bindingen  die  los  zaten  al.  :-o Relais  was  goed  en  schakelaars etc  waren niet  vuil.
Is  nog  te  jong voor.

Alleen zou  ik mensen  wel  adviseren  als  ze  een nieuwe  marantz  hebben,  deze  door  te  solderen.

HAL9000

Ik heb de  versterker  nu  3  dagen kunnen luisteren.   Ik ben er  wel  content  mee.  Klank is  prima,  beetje luie  volume  knop  moet ver  open staan wil je  wat  vermogen krijgen.   

Ik wil nu  eens  een PM15 en PM11  zien  :evil:

Ik zou  deze  versterker  wel aanraden, maar  ik zou hem wel  helemaal  door solderen.  :wink:

schieper

Hi Hal,

Perefct gemaakt. Hij snort nu weer lekker voor zich uit. Waren dus idd de slechte verbinding.

Mijn dank is groot!
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

audiof. zonder budget

Citaat van: HAL9000 op februari 26, 2014, 21:52:24

Klank van de  versterker is  uitstekend.Erg zuiver  en  vrij warm helaas  Niet erg veel vermogen.

Ik heb het vermogen, of het gebrek ervan, nooit als zodanig ervaren. Ik bedoel het geluid is nooit ergens "dun" te noemen. Vond jij dit wel, omdat je het zo schrijft of komt het doordat je aanzienlijk zwaardere bakken gewend bent en dat jouw referentie is geworden?
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

HAL9000

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 18, 2014, 13:33:52
Ik heb het vermogen, of het gebrek ervan, nooit als zodanig ervaren. Ik bedoel het geluid is nooit ergens "dun" te noemen. Vond jij dit wel, omdat je het zo schrijft of komt het doordat je aanzienlijk zwaardere bakken gewend bent en dat jouw referentie is geworden?

Ja  misschien  wel.   Ik ben  altijd  de  true  RMS   designs  gewend waar veel  vermogen  als  standaard word  gezien.   Ik  vind  de  Pm7001KI  helemaal  geen slecht  apparaat hoor  begrijp me niet verkeerd  maar  er  zit  een limiet  aan.  Laag  rendement  speakers  gaan  denk ik niet  altijd werken op  deze  versterker.

audiof. zonder budget

Citaat van: HAL9000 op maart 18, 2014, 15:23:48
Ja  misschien  wel.   Ik ben  altijd  de  true  RMS   designs  gewend waar veel  vermogen  als  standaard word  gezien.   Ik  vind  de  Pm7001KI  helemaal  geen slecht  apparaat hoor  begrijp me niet verkeerd  maar  er  zit  een limiet  aan.  Laag  rendement  speakers  gaan  denk ik niet  altijd werken op  deze  versterker.

Je toelichting is me compleet duidelijk en ook te begrijpen. Ik sluit me wel aan dat bij laagrendement speakers de PM inderdaad beperkt is in vermogen om het lekker vol te laten klinken, klank derhalve is gewoon prima.
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

HAL9000

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 18, 2014, 15:34:23
Je toelichting is me compleet duidelijk en ook te begrijpen. Ik sluit me wel aan dat bij laagrendement speakers de PM inderdaad beperkt is in vermogen om het lekker vol te laten klinken, klank derhalve is gewoon prima.

Ik ben benieuwd  hoe  een  PM15S...  of  PM11  klinkt/presteert  t o v  deze  modale  versterkers.

merlin

Citaat van: HAL9000 op maart 18, 2014, 15:23:48

Het gaat meen ik niet altijd om het geleverde vermogen op zich (je stuurt immers op een kwart van de volumeknop toch maar hooguit een paar Watt uit meen ik ergens gelezen te hebben) maar wel om hoe het geleverd wordt: stabiliteit bij fasedraaiingen van de speaker en bij impedantiewisselingen en de stijgtijd (snelheid/eigen impedantie) van de versterker in combinatie met de vervorming en de dempingsfactor dus.
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

SB_Marantz

Over die stabiliteit bij impedantie wisselingen hoef je je niet zo'n zorgen te maken zolang het binnen de grenzen van de versterker in kwestie blijft.
Het merendeel heeft toch maar 2 of 4 power transistoren per kanaal.
Stabiliteit onder extreme belasting vergt veel parallel geschakelde powertorren en een dikke voeding.
Rise time: is de (reactie)snelheid uitgedrukt in uS, (microseconde) tot de versterker aan zijn voedingspanning zit.
Een 170DC b.v. heeft een risetime van 20 V / uS wat betekend dat deze pieken in de muziek met deze snelheid versterkt.
Negative feedback wordt in ELKE transistor en buizenversterker toegepast om oneffenheden weg te poetsen als het ware.
Ook verlaagt deze oeroude techniek allerlei type vervormingsfactoren/vergroot de bandbreedte en heeft invloed op de dempingsfactor: Deze wordt zo goed als altijd aan 1 Khz opgegeven waar deze feitelijk geen enkele rol meer speelt.
Nu zijn die cijfers eigenlijk niet noemenswaardig en zwaar overdreven omdat A: Stel je hebt een factor 300 en je sluit deze op een reactieve belasting aan, de speaker dus, blijft er bitter weinig van over.
Ook is het zo dat ondanks deze aan 1 Khz opgegeven wordt de factor hoger is in het frequentiegebied waar deze wel enige invloed heeft, de lage frequenties dus hoger wordt.
Een factor 20 is reeds voldoende.
Ik had een tijd geleden een buizenversterker waarbij je de tegenkoppeling uit kon schakelen.
Ik meende te horen dat de hogere frequenties wat matter werden en niet eens dramatisch.
Of het werkelijk de tegenkoppeling uitschakelde?
Geen idee.

Je zou ermee kunnen experimenteren en de lus (local of global) loshalen en luisteren en meten wat er daadwerkelijk gebeurt.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op maart 21, 2014, 09:23:52
Over die stabiliteit bij impedantie wisselingen hoef je je niet zo'n zorgen te maken zolang het binnen de grenzen van de versterker in kwestie blijft.
Het merendeel heeft toch maar 2 of 4 power transistoren per kanaal.
Stabiliteit onder extreme belasting vergt veel parallel geschakelde powertorren en een dikke voeding.
Rise time: is de (reactie)snelheid uitgedrukt in uS, (microseconde) tot de versterker aan zijn voedingspanning zit.
Een 170DC b.v. heeft een risetime van 20 V / uS wat betekend dat deze pieken in de muziek met deze snelheid versterkt.
Negative feedback wordt in ELKE transistor en buizenversterker toegepast om oneffenheden weg te poetsen als het ware.
Ook verlaagt deze oeroude techniek allerlei type vervormingsfactoren/vergroot de bandbreedte en heeft invloed op de dempingsfactor: Deze wordt zo goed als altijd aan 1 Khz opgegeven waar deze feitelijk geen enkele rol meer speelt.
Nu zijn die cijfers eigenlijk niet noemenswaardig en zwaar overdreven omdat A: Stel je hebt een factor 300 en je sluit deze op een reactieve belasting aan, de speaker dus, blijft er bitter weinig van over.
Ook is het zo dat ondanks deze aan 1 Khz opgegeven wordt de factor hoger is in het frequentiegebied waar deze wel enige invloed heeft, de lage frequenties dus hoger wordt.
Een factor 20 is reeds voldoende.
Ik had een tijd geleden een buizenversterker waarbij je de tegenkoppeling uit kon schakelen.
Ik meende te horen dat de hogere frequenties wat matter werden en niet eens dramatisch.
Of het werkelijk de tegenkoppeling uitschakelde?
Geen idee.

Je zou ermee kunnen experimenteren en de lus (local of global) loshalen en luisteren en meten wat er daadwerkelijk gebeurt.

Zwik power transistoren is een manier om tot vermogen/stabiliteit te komen.. of je neemt reuze MosFet en heb je er maar 2 nodig voor 560Watt @ 4 ohm  :mrgreen:

Ik kan me goed vinden in je verhaal. Kun je het horen.. dat is discutabel. Maar verschillen meten weer wel. Dan krijg je het gevoel als bij een Rolex. Die over 10.000 jaar hooguit 1 seconde afwijkt. Die simpele Seiko doet het iets minder en de bouwkwaliteit is wat minder. Toch zijn beide in functie exact identiek. Toch zou ik aan een mooi klokje met plezier beleven. Ik denk dat je verschillen in beleving in die hoek mag/moet zoeken.

SB_Marantz

Die Klosfets in de Gamuts are on juice dude!  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

audiof. zonder budget

Citaat van: SB_Marantz op maart 21, 2014, 10:24:19
Die Klosfets in de Gamuts are on juice dude!  :schater:

I see... Gamuts....Nu is het helemaal duidelijk...  clown1 clown1