Modificatie PM82

Gestart door Appeke, februari 11, 2014, 01:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Appeke

Hallo Kenners  :angel: (ben nieuw op het forum  hello

Ik heb jaren geleden de PM 82 nieuw aangeschaft en hij draait heerlijk op mijn B&W matrix 802 s3 set. (2e eig)
Het is iedere keer weer genieten.
Mijn technische kennis gaat niet veel verder dan het openen van de motorkap en met een borstelje en stofzuiger de motor af en toe stof vrij te maken.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het geen slecht idee is om na verloop van jaren eea te modificeren, vervangen van elco's ook zou er eea af te regelen zijn. Nu is het geluid zeker niet slecht maar ik wil hem in top conditie hebben / brengen.

Wat raden jullie mij aan?  HLP

Hoor graag,

Ap.

bas focal marantz

Citaat van: Appeke op februari 11, 2014, 01:34:57
Hallo Kenners  :angel: (ben nieuw op het forum  hello

Ik heb jaren geleden de PM 82 nieuw aangeschaft en hij draait heerlijk op mijn B&W matrix 802 s3 set. (2e eig)
Het is iedere keer weer genieten.
Mijn technische kennis gaat niet veel verder dan het openen van de motorkap en met een borstelje en stofzuiger de motor af en toe stof vrij te maken.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het geen slecht idee is om na verloop van jaren eea te modificeren, vervangen van elco's ook zou er eea af te regelen zijn. Nu is het geluid zeker niet slecht maar ik wil hem in top conditie hebben / brengen.

Wat raden jullie mij aan?  HLP

Hoor graag,

Ap.

Als je echt 1'ste eigenaar bent zeer tevreden en ook echt geen andere versterker wilt dan speelt sentiment ook mee .

Dan zou ''ik'' hem aanbieden voor een 100% revisie incl grondig schoonmaak van binnen .

Dan is ie net zo goed/mooi als nieuw en kan je jaren weer vooruit wetende dat de kans op storing minimaal is .

QuattroNL

Deze versterker is alweer op leeftijd en dan is het, zeker als je 'm voorlopig wilt houden, zeker verstandig om 'm een grote beurt te geven.
Enkele leden doen dit tegen een prima vergoeding (SB_Marantz, HAL9000, Thanatos)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

scanspeakman

Is er een reden om hem een grote beurt te geven? Krakend geluid bij draaien aan de schakelaars, volumeregelaar etc? Bolle elco's? Geeft één van de kanalen vervorming of klinkt het veel zachter dan het andere kanaal? Klinkt het heel veel slechter dan een soortgelijke nieuwere versterker? Zo nee, niet mee kloten.

Scanspeakman

bas focal marantz

#4
Citaat van: scanspeakman op februari 11, 2014, 16:57:21
Is er een reden om hem een grote beurt te geven? Krakend geluid bij draaien aan de schakelaars, volumeregelaar etc? Bolle elco's? Geeft één van de kanalen vervorming of klinkt het veel zachter dan het andere kanaal? Klinkt het heel veel slechter dan een soortgelijke nieuwere versterker? Zo nee, niet mee kloten.

Scanspeakman
Een apparaat is net als een auto daarbij is onderhoud nodig .
Doe je dat niet sta je opeens als het je niet uitkomt stil , en een apparaat doet het dan niet meer .
Elco's verlopen waardes , tinbindingen die bijna losliggen , schoonmaak potmeters kan geen kwaad , oxidatie op printplaat etc etc etc lopen op hun eind .
Nu speelt hij nog , maar elke dag kan die plots ermee ophouden , kan ook nog jaren duren .

Ook zijn de reacties na een revisie ook al deed die het nog vaak posietief , men zegt vaak hij klinkt beter .

CiteerZo nee, niet mee kloten.
Niet zelf doen maar laten doen , je kan toch niet zeggen dat de forum reperateurs maar wat aankloten .

thanatos

Citaat van: scanspeakman op februari 11, 2014, 16:57:21
Is er een reden om hem een grote beurt te geven? Krakend geluid bij draaien aan de schakelaars, volumeregelaar etc? Bolle elco's? Geeft één van de kanalen vervorming of klinkt het veel zachter dan het andere kanaal? Klinkt het heel veel slechter dan een soortgelijke nieuwere versterker? Zo nee, niet mee kloten.

Scanspeakman

Kloten inderdaad niet. Maar je wil niet weten hoe sommige versterkers uit deze serie/tijd er aan toe zijn. Tot lekkende en compleet doorgeslagen elco's aan toe. Dan de solderingen. Deze wel eens met een loep of microscoop bekeken ? Laatst een PM8000 van nog geen 10 jaar oud (ruim jonger als de PM80/82 dus) Daar waren sommige solderingen zover gescheurd dat het tin er af gevallen was...

Wil je een betrouwbaar apparaat is een recap gewoon een normale service handeling. Fabrikanten geven een lifespan (gegarandeerd specificatie) bij kwaliteits elco's van 5000 uur.. dat zijn 208 dagen van 24 uur gebruik....

Appeke

Héééé, bedankt voor jullie reacties   :wink:

Ik denk zeker dat er na zo'n lange tijd wel wat te verbeteren valt onder de kap.
En met de nostalgie valt het wel mee hoor, ben wel de eerste eigenaar, maar laat
deze bak zo gaan wanneer dit het geluid ten goede komt, want daar draait het toch om  HB
De PM82 is een redelijk 'zware' versterker en in combinatie met mij B&W's doet hij het erg goed !
Dus vervangen voor een gelijkwaardige amp gaat aardig in de papieren lopen ben ik bang.
Ben al benaderd door een forum collega en ga zeker een afspraak bij hem maken. kom ik later wel op terug.

Over nostalgie gesproken, vond op MP m'n aller eerste receiver, de Sansui R5 (2x25 watjes)
Die ga ik zeker ophalen.

Zelf sleutelen is voor mij geen optie, mijn handigheid is gestopt bij het kroonsteentje, heb nog niet eens
een soldeerbout. frusty

pompom

thanatos

Voor veel mensen is dat verstandig geen soldeerbout  :-D Ik kom net bij mijn garage man vandaan.. ik moet weer van auto's afblijven blijkt  :-D :-D ieder zijn vak  :wink:


SB_Marantz

Heb je je gulluf nu in een brandsui veranderd?  :schater: :-o
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Lol. Nee TS gaf net aan die gekocht te hebben.. plaatje bij het praatje  :-D

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Sansui veranderd meestal zelf  al in een brandsui!!  :schater:

Ik zou hem wel  laten nakijken,  voordat  die  dadelijk een knal  geeft en  niet meer  inschakelt.

5000u bij 105graden  is  het  trouwens.  Als het geen 105raden is  gaan de  uren  omhoog.
Zou wat zijn zeg,  als  je  een  versterker  of  dergelijk apparaat  maar  1  jaar aan kan  laten.  Vrees ik dat  er een hoop  geschakelde  voedingen  zo meteen  eruit  vliegen  nopompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op februari 11, 2014, 21:48:47
Sansui veranderd meestal zelf  al in een brandsui!!  :schater:

Ik zou hem wel  laten nakijken,  voordat  die  dadelijk een knal  geeft en  niet meer  inschakelt.

5000u bij 105graden  is  het  trouwens.  Als het geen 105raden is  gaan de  uren  omhoog.
Zou wat zijn zeg,  als  je  een  versterker  of  dergelijk apparaat  maar  1  jaar aan kan  laten.  Vrees ik dat  er een hoop  geschakelde  voedingen  zo meteen  eruit  vliegen  nopompom

Uiteraard gebruikt binnen aangegeven specificatie van de fabrikant.

Quote uit spec sheet :

After following life test with DC voltage and +105 °C±2 °C ripple current value applied (The sum of DC
and ripple peak voltage shall not exceed the rated working voltage) when the capacitors are restored to
20 °C, the capacitors shall meet the limits specifi ed bellow.
Duration :4 to 6.3: 1000 hours, 8: 2000 hours , 10: 3000 hours ,12.5 to 18: 5000 hours

HAL9000

Citaat van: thanatos op februari 11, 2014, 21:57:16
Uiteraard gebruikt binnen aangegeven specificatie van de fabrikant.

Quote uit spec sheet :

After following life test with DC voltage and +105 °C±2 °C ripple current value applied (The sum of DC
and ripple peak voltage shall not exceed the rated working voltage) when the capacitors are restored to
20 °C, the capacitors shall meet the limits specifi ed bellow.
Duration :4 to 6.3: 1000 hours, 8: 2000 hours , 10: 3000 hours ,12.5 to 18: 5000 hours

ja  Dacht al,  anders  ga  ik  gewoon over op 4000+uur  85graden. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Beste Appeke,
Ik zie je termen gebruiken als "modificatie" en "verbeteren". Dat zou ik met deze versterker niet doen, maar wel degelijk "reviseren" danwel "onderhouden", zoals hier al aangegeven is.
Er zijn drie forumgenoten die je ongetwijfeld goed kunnen helpen en je versterker weer de nodige jaren kunnen veiligstellen. Doe je het niet, dan is het waarschijnlijk een kwestie van geduld, eer....
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude