Match speaker & versterker

Gestart door greg, februari 05, 2014, 20:48:01

Vorige topic - Volgende topic

greg

Vraagje;

Ik ben toe aan iets nieuws :yes:

En wil een betere match speaker hebben voor mijn PM7001KI versterker.
Niet dat het niet klinkt, maar mis toch wel iets in het stereobeeld.
Heb zelf het idee dat de versterker voor mijn 604 S3 iets te kort komt.

Hoe denken jullie hier over?

Ik dacht zelf aan de BOWERS & WILKINS (B&W) 805 Diamond serie.

Lekker compacte speaker, mooie stands en springen er mooi uit.

Het vermogen van deze speaker (50-120 W aan 8 Ohm)  benaderd ook meer het vermogen van de versterker

Iemand anders nog suggesties ? Ben op zoek naar een goede 2de hands set. Liefst hoogglans zwart

Graag jullie mening hierover

groet gregory
Marantz PM7001 KI  Marantz SR8001  Marantz SA7001 KI  Marantz DV7001  Audio Physics Yara 2 Superior Squeezebox Classic

thanatos

Stap over op actief heb je geen match met versterker meer nodig  :-D

De 805D zijn wel heel wat anders dan de 60X serie. Je zult in laag geweld inleveren. Maar in stereobeeld en detail winnen.

Heb ze ooit gehoord op een Quad setje met passieve voortrap. Klonk schitterend. Jouw versterker is potent genoeg om ze aan te sturen.

xander32

Die monitoren hebben nog meer stroom nodig dan de 604's, vragen nog meer van de versterker door diens lagere gevoeligheid.

greg

Citaat van: xander32 op februari 05, 2014, 21:37:37
Die monitoren hebben nog meer stroom nodig dan de 604's, vragen nog meer van de versterker door diens lagere gevoeligheid.

Het op te nemen vermogen van de 604 S3 is toch echt groter dan de 805
Marantz PM7001 KI  Marantz SR8001  Marantz SA7001 KI  Marantz DV7001  Audio Physics Yara 2 Superior Squeezebox Classic

schieper

ik heb ook een 7001ki en heb uiteindelijk voor de quadral gekozen. Heb wel de B&W CM gehoord maar vond de Quadral beter bij mij passen. Bij de reviews staan de ervaringen van mijn luistersessie
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

xander32

Citaat van: greg op februari 05, 2014, 22:07:20
Het op te nemen vermogen van de 604 S3 is toch echt groter dan de 805
... dat zegt m.i. vooral iets over diens belastbaarheid, niet over diens samenwerking met een versterker.

Ga zelf luisteren naar verschillende speakers en neem daarvoor jouw eigen amp. mee onder de arm ...

xander32

Citaat van: greg op februari 05, 2014, 20:48:01
Vraagje;

Ik ben toe aan iets nieuws :yes:

En wil een betere match speaker hebben voor mijn PM7001KI versterker.
Niet dat het niet klinkt, maar mis toch wel iets in het stereobeeld.
Heb zelf het idee dat de versterker voor mijn 604 S3 iets te kort komt.

Hoe denken jullie hier over?

Ik dacht zelf aan de BOWERS & WILKINS (B&W) 805 Diamond serie.

Lekker compacte speaker, mooie stands en springen er mooi uit.

Het vermogen van deze speaker (50-120 W aan 8 Ohm)  benaderd ook meer het vermogen van de versterker

Iemand anders nog suggesties ? Ben op zoek naar een goede 2de hands set. Liefst hoogglans zwart

Graag jullie mening hierover

groet gregory
Nu nogmaals jouw startpost gelezen; iets missen in het stereobeeld ... Dan is het veel meer waarschijnlijk dat de oplossing te vinden is in de opstelling van de speakers en de match speaker-ruimte (de akoestiek).

QuattroNL

Citaat van: xander32 op februari 06, 2014, 06:59:30
Nu nogmaals jouw startpost gelezen; iets missen in het stereobeeld ... Dan is het veel meer waarschijnlijk dat de oplossing te vinden is in de opstelling van de speakers en de match speaker-ruimte (de akoestiek).
Daar zit ik ook aan te denken.
Spelen met plaatsing van de speakers is erg goedkoop en kan je veel opleveren  :-D
Gewoon gaan schuiven, zowel in de breedte, diepte en indraaien. Uit ervaring weet ik dat daar verrassende dingen uit kunnen komen.
En probeer eens een (hoogpolig) vloerkleed (of desnoods een dekbed) in het midden voor je speakers te leggen. Of doe de gordijnen eens dicht. Of schuif de bank eens naar voren of achteren.

Veel plezier dit weekend  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

RoGEK

De 601s3's die ik gehad vielen me toch best positief op mbt stereobeeld en plaatsing.

Ga eens spelen met de opstelling......
Doet wonderen.

Tis geen audio physic maar toch  :wink:
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

xander32

Citaat van: RoGEK op februari 06, 2014, 18:57:53
De 601s3's die ik gehad vielen me toch best positief op mbt stereobeeld en plaatsing.

Ga eens spelen met de opstelling......
Doet wonderen.

Tis geen audio physic maar toch  :wink:
Je legt de lat hoog, errug hoog voor volgende week :yes:.

:-D

greg

De speakers zijn behoorlijk van formaat. Spelen met de opstelling heb ik al eens geprobeerd.

Door het van de muur af plaatsen werd het laag wel verbeterd.
Helaas kan ik nu niet verder van de muur af want dan heb ik ze op schoot staan  :-).

Toch heb ik nog steeds het idee dat de versterker problemen ondervind om het laag onder controle te houden. In het mid en hoog is de versterker hem redelijk de baas. Dit is de reden dat ik ze ook nog steeds heb staan.

Maar wil nu iets slankers, mag zuil of een bookshelf zijn. Moet iets van zwart glanzend piano lak zijn en uiteraard moet het vermogen met de versterker matchen. Wil hier max € 1750,- voor uitgeven.

xander32

Citaat van: greg op februari 06, 2014, 20:23:21
De speakers zijn behoorlijk van formaat. Spelen met de opstelling heb ik al eens geprobeerd.

Door het van de muur af plaatsen werd het laag wel verbeterd.
Helaas kan ik nu niet verder van de muur af want dan heb ik ze op schoot staan  :-).

Toch heb ik nog steeds het idee dat de versterker problemen ondervind om het laag onder controle te houden. In het mid en hoog is de versterker hem redelijk de baas. Dit is de reden dat ik ze ook nog steeds heb staan.

Maar wil nu iets slankers, mag zuil of een bookshelf zijn. Moet iets van zwart glanzend piano lak zijn en uiteraard moet het vermogen met de versterker matchen. Wil hier max € 1750,- voor uitgeven.
"Vermogen van een speaker" zegt weinig over het samen gaan met een versterker ... De gevoeligheid van een speaker des te meer. Daarnaast is het impedantieverloop van een speaker iets om rekening mee te houden.

Betreft geluidsbeeld zal een andere speaker hoogst waarschijnlijk weinig vooruitgang bieden, indien je die ook weer op dezelfde plek moet plaatsen in dezelfde ruimte ...

Suc6.

RoGEK

Citaat van: xander32 op februari 06, 2014, 19:36:15
Je legt de lat hoog, errug hoog voor volgende week :yes:.

:-D

sorry, kan er niks aan doen..

wordt nog leuker na zondag ;)

maar even back on-topic..

lijkt dus dat je ruimte het laag een beetje aanzet. dan moet je idd speakers hebben met wat slanker laag.

Zoek iets met een bassreflex aan de voorkant of een goede monitor.

ben beetje bevoorrecht..

http://www.audiophysic.de/classic10/index_e.html

slanke zuil en in hoogglans zwart (glas afwerking!) en tevens hoog rendement.
adviesprijs in die kleur is net boven je budget maar denk dat je dat wel recht gelolliestokd krijgt ;)

testje als leesvoer: http://www.audiophysic.de/download/classic10/stereo_2013_01_classic_10_20.pdf

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Marantz 81

Deze heb ik pas gehoord vooral mooi open geluid

http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=7047&title=FS187 HOBO hifi Special Edition

[edit]

B&W CM5  stond ernaast vondt ik niet veel soeps ,zo,n scherpe tweeter en niet echt gedetailleerd

greg

Citaat van: xander32 op februari 06, 2014, 20:33:10
"Vermogen van een speaker" zegt weinig over het samen gaan met een versterker ... De gevoeligheid van een speaker des te meer. Daarnaast is het impedantieverloop van een speaker iets om rekening mee te houden.

Betreft geluidsbeeld zal een andere speaker hoogst waarschijnlijk weinig vooruitgang bieden, indien je die ook weer op dezelfde plek moet plaatsen in dezelfde ruimte ...

Suc6.

De gevoeligheid tussen boven vernoemde speakers is 2dB/W/m2, dus dat heeft niet zo veel invloed, wel de lagere frequenties, die vragen meer vermogen dan hogere frequenties. De 604 S3-tjes liggen beduidend lager in de frequentiereeks  dan de 805 Diamonds. Hetgeen inhoud dat laatst genoemde minder vermogen hoeven te leveren t.o.v. de frequentie`s.
Het impedantieverloop van beide speakers zijn nagenoeg gelijk. Ik vraag me dan ook af of jouw stelling wel juist is? Correct me if I`am wrong.

By the way wat vinden jullie van de Monitor Audio GX200  :lol:?