Pre out op Line in, mag dat?

Gestart door Zoldar, februari 04, 2014, 15:02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Kan je de Pre out van een HT-Reciever aansluiten op de Line in van een stereo versterker?
En hoe ver mag je dan het volume open draaien op de HT-reciever?

Achtergrond van de vraag is dat ik een Frankenstein experiment zou willen doen met de Onkyo als DSP/roomEQ en Graaf buizenversteker. Maar alleen als het kan natuurlijk?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jowa

Wordt het volume van de pre-out gestuurd door de volumemeter van de HT-receiver?
Zo ja, dan kan het.
Volumestand hangt af van wat de HT gaat uitsturen aan volts naar de Graaff en wat de line-in aankan.
Ik heb zelf m'n TV variable aangesloten op de direct-in van m'n PM en dat werkt prima.
Je zal alleen de volumemeter op de graaff goed af moeten stellen indien je deze in een 5.1 set-up opneem.
Lekker gaan uitproberen.

Zoldar

Nog even voor de duidelijkheid. De Graaf heeft geen Pre in of HT in. Ik kan dus alleen gebruik maken van een standaart line ingang.

Volgens mij zijn cd spelers ed ongeveer afgsteld op 2,5V toch? ik zie in de manual van de Onkyo een max ouput lvl van 5,5v. Kan de input van de graaf niet zo goed vinden.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jowa

Het kan wel, is eigenlijk hetzelfde als een apparaat met variable output aan je Graaff koppelen.
Maar 5,5 V is wel best veel.
Zit er geen tape out op je Onkyo  die je kan gebruiken?
Die zit op line level.
De pre-out is eigenlijk voor koppelen aan een EV.

Zoldar

Ja, maar over de tape out geen dsp of eq.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

100%Marantz

Draai de volumeknop van de Onkyo maar max op de helft, dan heb je veel minder dan die 5,5, dat zal het max zijn.

En regel het volume op de Graaf.
marantz, what else?

bas focal marantz

Ze kunnen goed bedoelen dat 5,5volt echt het maximum is maar bij normale insturing je gemiddelt maar op 2volt uitsturen komt .

Een voor-versterker heeft een bepaalde gain .
Laten we zeggen x100
Stuur je normaal in kan die dat 0 tot 100 x versterken kom je op 2volt wat ie uitstuurt
Stuur je veel in kan die 0 tot 100 x versterken kan die maximaal 5,5 volt uitsturen daarboven vervorming

De bedoeling zal zijn dat je niet bij 2volt aan je max zit bij uitsturen en de boel gaat vervormen .


Zoldar

#7
zo. ben er vanavond eens voor gaan zitten.

ik heb de pre out L/R van de Onkyo TX-NR5008 op een line in van de Graaf GM50 aangesloten. Met een test cd op een 1 khz toon de gain van de onkyo zo gezet dat het level gelijk is aan die van de sony scd555es over de speakers. Zo heb ik in ieder geval niet een veel te hoog niveau uit de onkyo. Dat was overigens bij een niveau van +6,5db op de onkyo.

En toen de onkyo als streamer/dac/preamp gebruikt. identiek nummer van de nas gedraaid en hetzelfde nummer vanaf de cd gedraaid. En zo kon ik met de equaliser spelen op de Graaf.

Eerst uit nieuwschierigheid de onkyo als bron met de Sony vergeleken. Niet navelstarend uren naar verschillen zoeken, maar gewoon even heen en weer geschakeld tussen de gematchte bronnen. En de Onkyo viel zowaar niet tegen. Iets minder open in het hoog maar allemaal heel pezierig. Veel mooier dan over de eigen torren wat maar weer eens bewijst dat ik een buizen man ben en blijf.

Maar goed het ging om de room modes ook op de graaf aan te pakken. Dus de sub uit het menu van de onkyo gehaald en dsp stereo mode aangezet en met een manual EQ  -6db op 64khz gezet. (al eerder gemeten dat daar een mega bult in de akoustiek zit)
En dat werkt best goed! helaas heb ik te weinig berijk in de eq want de bult bij 64khz in mijn kamer is zeker +10db of meer.
hmmmmm toch maar proberen de cross ertussen te zetten, is een idee. de pre out is alleen van de fronts en als je de sub weer in het menu zet, kan je dus ook ferquenties bij de fronts weghalen en het met de sub verder proberen op te lossen. ff sub aanzetten in het menu ennn  BBBBWAAAUAUAUAUAUAUAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!

ahem ..........de onky stond nog op +6,5 db he? (voor de intimi: -5db is goed voor rond de 100 db in deze kamer)
goed , de sub leeft nog, de foto's hangen nog aan de muur en belangrijker nog, vrouw en kind zijn niet eens wakker geworden. komt door die ubersprint die ik net trok naar de sub.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

 :-D
Dat sprintje had ik wel eens willen zien  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB