Marantz 2015 fm tuner probleem 5 knoppen

Gestart door jeroen pijper, januari 25, 2014, 23:33:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jeroen pijper

Ik heb een Marantz 2015 gekregen. Bij het testen ben ik er achter gekomen dat de fm tuner gek doet, maar de Am doet het wel goed. Het probleem is, dat als ik een zender heb getuned dan hoor je rechter kanaal niks en de linker kanaal wel, als ik hem op mono doet, doen beide kanalen wel. Ook de tuner meter bij fm verschuift nauwelijks. En het is zacht geluid om een beetje fatsoenlijk geluid uit te halen moet ik de volume knop op half zetten, bij am niet en ook niet bij tape/phono/aux. Ik hoor wel verschil tussen mono en stereo bij tape/phono/aux en ook de volume is daar goed. En bij fm muting muts alle fm zenders. Is de stereo decoder aangord op de fm/am board of is moet ik opnieuw afstemmen met die potmetertjes, nieuwe weerstanden condensatortjes. Ik weet het niet?



Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

misschien, maar  ik denk  als   de   tuner  bijna niet  reageert  dat  deze  geen  spanning krijgt.

een kanaal dood  bij FM  en  geen  reactie  van  de  tuning  naald  zou ook een indicatie  zijn dat   de  HAxxxx ic  kapot  is. 

Echter  zitt hier ook een output  versterker op  de  tuner  die  wellicht een kanaal niet meer  door geeft.
Of  de  selector  schakelaar is  zo  vuil dat een kanaal niet  door geeft.

zet  er  eens  een lang  draad aan  een van  de  300ohm connectors  achter. 
Kijk als  de  naald(tunig meter)  dan wel  reageert  als  je  de  gyro  touch  beweegt.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

ik  zie  trouwens  wel  dat  deze versie van  de  tuner  hele  oude   klein signaal  transistoren  gebruikt.    nopompom 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jeroen pijper

Toen ik het probleem zien/hoorde.  Had ik al op de 300ohm antenne aangesloten. De selector is schoongemaakt en gecontroleerd dat alle draden vastzitten.  Ik dacht zelf ook aan de stereo decoder de la3310

Sent from my marantz 4230

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jeroen pijper

Beide kanalen doen het. Punt her gesoldeerd op de stereo ic.
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g