Marantz 170DC revisie

Gestart door thanatos, januari 24, 2014, 20:04:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thanatos

Deze week een revisie van een 170DC afgerond. Het was een exemplaar waar iemand al eens aan begonnen was maar niet afgemaakt. Het bleek half werk te zijn en dat maar dunnetjes over gedaan..

Bij de eerste screening viel op dat er erg veel stof in zat en een bij inschakelen geen mooie sinus kon versterken.

Boven aanzicht voor aanvang. Lekker stoffig  :-D



Sinus duidelijk niet in orde. Dit beeld trok langzaam wat beter maar duidelijk niet helemaal ´fris´



Hier een schoongemaakte en opnieuw opgesoldeerd eindtrapje. Caps vervangen en wat controles gedaan.



Componentzijde eindtrapje.



Het relais board / Aansturing voor de VU meters. Weer netjes en in de nieuwe elco's en het relais vervangen.



Checkup van de dubbele buffer/filter condensator. Nog picobello! hoezo kwaliteit  8-) Jammer is altijd als je ze moet vervangen. Die dubbele uitvoeringen zijn lastig te vinden. Je moet dan een oplossing maken dat je 2 buffers kwijt kan.



Eerste test. ziet er weer netjes en gelijkwaardig uit. Hij heeft even goed aan de dummyload staan inspelen. Vol vermogen test geen probleem.



Schoongemaakt aan de binnenkant. De oxidatie/aanslag op de trafo bleek bij opschuren zeer oppervlakkig. Laagje Hammerite die ook hitte bestendig is er over. Dat roest niet meer!



Het kalkpapier achter de VU meters is vervangen. Aangesloten op een 1090 in de woonkamer en spelen maar  :mrgreen:




Mooie versterkers deze 170DC's. Het werk aan deze was echt nodig. Veel slechte solderingen. Relais compleet ingebrand en goed stoffig. Je zou er maar 2 hebben en gaan bi-ampen er mee  :-D


HAL9000

Mooi gedaan  Thanatos,  Maar  is  die combo elko  nog  goed?????
Dat  kan gewoon niet,  heb je mijn topics  gezien van  de  1150  170Dc 2330B 140 ??
Ik heb er  een paar  open gemaakt  en  altijd  is  1 pool  verrot.   nopompom

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op januari 24, 2014, 20:10:48
Mooi gedaan  Thanatos,  Maar  is  die combo elko  nog  goed?????
Dat  kan gewoon niet,  heb je mijn topics  gezien van  de  1150  170Dc 2330B 140 ??
Ik heb er  een paar  open gemaakt  en  altijd  is  1 pool  verrot.   nopompom

Ik heb jou bevindingen van die ene slechte gezien. Maar deze is prima in orde. ESR is laag, capaciteit is binnen spec en geen indicaties dat er ademnood is. Beide kanalen geven vol vermogen en clippen gelijktijdig. Het valt en staat een beetje met het gebruik in het verleden ook. Maar als ik ze niet vertrouw gaan ze er onherroepelijk uit  :wink:

HAL9000










Ik zou je  toch  adviseren  die  combo  weg te  halen en  2  lossen ervoor  terug  in te plaatsen.  Bij  audiokarma.org  zijn  er ook stukken  te  vinden.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rob46

Het is druk bij de heren technici! Ook hier weer een prima de bima product als nieuw!  :-D

RHK

Jullie reparateurs kunnen wel een Marantz kliniek beginnen.    HB HB HB  pompom
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

HAL9000

Citaat van: thanatos op januari 24, 2014, 20:14:16
Ik heb jou bevindingen van die ene slechte gezien. Maar deze is prima in orde. ESR is laag, capaciteit is binnen spec en geen indicaties dat er ademnood is. Beide kanalen geven vol vermogen en clippen gelijktijdig. Het valt en staat een beetje met het gebruik in het verleden ook. Maar als ik ze niet vertrouw gaan ze er onherroepelijk uit  :wink:

Als  beide  kanalen  tegelijk gaan clippen lijkt het er  wel op dat  deze  combo nog  goed  is.  Dat is  ERG  zeldzaam.   

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: RHK op januari 24, 2014, 20:15:07
Jullie reparateurs kunnen wel een Marantz kliniek beginnen.    HB HB HB  pompom

marantz  is  ALTIJD  welkom  notworthy
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op januari 24, 2014, 20:14:22
Ik zou je  toch  adviseren  die  combo  weg te  halen en  2  lossen ervoor  terug  in te plaatsen.  Bij  audiokarma.org  zijn  er ook stukken  te  vinden.

Nee gaan we niet doen. Je voorbeeld spreekt boekdelen. Duidelijk dat het ventiel gesprongen is en de lekkage op de bodemplaat te zien. Een elco als die meet ik niet eens en gaat direct den kliko in.

Bedank voor je advies verder.

HAL9000

Citaat van: thanatos op januari 24, 2014, 20:17:23
Nee gaan we niet doen. Je voorbeeld spreekt boekdelen. Duidelijk dat het ventiel gesprongen is en de lekkage op de bodemplaat te zien. Een elco als die meet ik niet eens en gaat direct den kliko in.

Bedank voor je advies verder.
geen dank  het gaat  om  de  mooie  spullen die  in glorie moeten blijven.

Bij  Dit  exemplaar was  het inderdaad  ook  extreem,  ik  heb meer  voorbeelden  dat  mijn  condensator  tester  Bij  kern 1 rond -10% meet  en  kern 2  -50%.

maar je hebt gelijk als  die nog  goed  is  gewoon laten zitten.

notworthy
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Dit is de andere pool. ESR netjes. Capaciteit binnen spec.


HAL9000

Citaat van: thanatos op januari 24, 2014, 20:25:17
Dit is de andere pool. ESR netjes. Capaciteit binnen spec.



ja  inderdaad.  :-o  Ik sta  echt versteld. 

Weet je  toevallig  hoe  die  peak  meet?  alleen weerstand?  of  oscilleert  die ook om aan de  capaciteit  te komen?  Ik wil  deze  ESR70  ook halen  Ik heb al een semiconductor  tester  van Peak. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Hij is handig inderdaad. Meet met een industriestandaard van 100kHz. Je kan ook als je een functiegenerator hebt en scope z meten. Maar dit is veel sneller en handiger.

Overweeg nog wel een goede LCR meter tzt.

HAL9000

Citaat van: thanatos op januari 24, 2014, 20:36:25
Hij is handig inderdaad. Meet met een industriestandaard van 100kHz. Je kan ook als je een functiegenerator hebt en scope z meten. Maar dit is veel sneller en handiger.

Overweeg nog wel een goede LCR meter tzt.

Ik  gebruik mijn dc55  alleen voor  fets  en  onbekende  transistoren.  Meestal meet ik  een  Tor  door Door  mijn multimeter  op  Diode  te  zetten, dan  meet ik de  polen los van elkaar.  :wink:  Maar  die  Peak is  ook niet heilig,  Ik heb al  vaker  torren gehad  die  goed  meten met genoeg HFE  die  toch niet goed  waren.  clown1

Er  is  een nieuwe  variant  op  deze met USB  die  overweeg ik nog  te  halen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Inderdaad ook gehad met die PEAK DCA55. In diode stand ga je dan ook voor gaas.. Maargoed logisch handelen en niet alleen op de metertjes vertrouwen. Alhoewel ze het leven wel wat gemakkelijker maken  :wink:

De nieuwe DCA75 heeft een leuke USB functie waarmee hele grafieken naar je pc kan uploaden. Ben wel van dit soort gadgets  :-D