Ik verwacht dat indien een versterker een speaker goed onder controle heeft, men weinig verschil tussen diverse versterkers zal waarnemen, zeker wanneer men blind test. En dan maakt het niet uit of het er eentje van €1200,- is of van €12.000,- Maar het valt of staat denk ik met dat "goed onder controle". Dan zijn er ook weer mensen die beweren dat iedere versterker die een paar watt kan ophoesten praktisch iedere speaker al kan aansturen, dat meer niet nodig is ... Dat kan ik mij niet voorstellen. Echter laat ik mij graag van het tegendeel overtuigen en dat is alleen te bereiken door het mij te laten ervaren. Met ervaringen van derden en/of technisch geneuzel (cijfertjes) kan ik vaak weinig.
En toch, toch hoorde ik recent een flink verschil tussen een transsistor en vervolgens een buizen amp. op de Glenair.
Echter de switch destijds van een MF A5 naar een Marantz PM15 op de Usher monitoren, bracht geen klankmatige verschillen. De switch daarvoor, van een SR8002 naar die MF duidelijk wel, door toename controle en/of allicht toch ook de voorversterking? Zeg het maar ...
De meest recente switch van bron, van Lyngdorf CD-1 naar SA15 duidelijk wel, maar dan veel meer een verschil betreft de resolutie dan een klankmatig verschil.