Audiofiele componenten?

Gestart door Rob46, januari 04, 2014, 10:32:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Zijn dit audiofiele componenten die in een DAC zijn geplaatst?

Elco's:
- Nippon (voeding)
- Elna Cerafine (audio circuit)
- Elna Silmic II (audio circuit), deze elco's komen het dichtst bij de Black Gates in de buurt en soms zelfs beter (overrated of niet, ze geven het allerbeste geluid!)
- WIMA 1ns / 1000v (bypass)

> Origineel buffering van ca. 3000uF in het audio circuit, nu 5200uF
> Origineel buffering van ca. 5400uF in het voedingscircuit, nu 6600uF

Opamps:
- 2x AD8620ARZ op-amps (zijn niet standaard)
- 3x AD8599ARZ op-amps (zijn niet standaard)

De nieuwe op-amps zijn echt high-end en kosten het tienvoudige van de originele. Mede door de extreem grote bandbreedte die nu beschikbaar is en de veel hogere snelheid waarmee deze op-amps het audio signaal verwerken een ultra realistische weergave zonder enige vervorming. De gebruikte op-amps worden zelfs in hoogwaardig (o.a. medisch) meetapparatuur toegepast vanwege de suprieure eigenschappen.

Ter info:
Originele op-amps en geen chinese kopieën die veelal op ebay voor een paar euro worden aangeboden. (dit geldt overigens ook voor de elco's, alles is ORIGINEEL = prijzig!)

Overige specificaties

DAC/Headphone AMP

Features:

2x D/A DAC chip AD1955
Full balanced stereo design
Up to 24Bit/192kHz sampling
USB input works with Windows 2000/XP/Vista/7 and Mac OS 10.x, no extra driver needed
Pre-Amp/HP-Amp and Pure DAC modes switchable
Low jitter receiver chips and separate clock
Built-in headphone amplifier, for up to 300/600 ohm headphones
Balanced/Unbalanced outputs
Various inputs: BNC/RCA/Toslink/AES/EBU/USB
Large screen LCD display
Designed and fine tuned for audiophile
Digital input pass-through via an RCA output, easy connect to another receiver

Technical Specification:

Analog Interface:
- RCA/XLR
- Frequency Response: 20-20kHz
- Signal to Noise Ratio: 105dB
- Dynamic Range: 108dB
- Distortion 0.0002% (1kHz)
Digital Input:
- Optical: toslink, 32K to 192kHz
- Coaxial: 75 ohm RCA/BNC, 32 to 192kHz
- USB: USB-B, 44.1-48kHz
- AES/EBU: Standard XLR balanced, 32-192kHz
Digital Output:
- Coaxial RCA
- 32-192kHz
- Support AC3/DTS Pass Through

thanatos

#1
Wat is audiofiel. Als je puur van uit functie en specificatie kijkt zullen de componenten wel in orde zijn.

Als je als als 'audiofiel' (vind het een eng woord  :-D) allerlei predicaten en claims aan specifieke componenten hangt dan zou je van alles kunnen tunen. Maar ik betwijfel of zomaar een handje vol 'audiofiele' componenten in een schakeling gooien nu ook echt verbeteringen geeft. Evenals buffers vergroten. Meer is niet beter en kan zelfs nadelig uitpakken.

Heb recent een Burson DAC/PRE hier gehad die is helemaal discreet op gebouwd. Dwz. Geen IC's als opamps enz. Klankmatig. Ja loepzuiver en mooi soundstage. Maar dat kan met IC's ook..


Rob46

#2
Met name jouw opmerking dat meer niet altijd beter hoeft te zijn, vind ik een belangrijke. Deze specificaties kwam ik bij een behoorlijk gemodificeerde DAC op MP tegen.

Luisteren is denk ik de enige optie om dit goed in beeld te kunnen krijgen. En audiofiel, inderdaad een begrip wat vaak discussies doet opwekken..... :-)

Met dank voor jouw snelle reactie Thanatos!

HAL9000

Veel  is  verkoopraat.  Als  iets  goed  is  gedimensioneerd  dan  is het  gewoon goed  voor  zijn taak.
Men loopt  altijd weg met blackgate elko's  of  ELNA SILMIC 2  etc, echter is nu wel  bewezen dat  andere  elko's  net zo goed  zijn als niet beter.   

Een opamp  is goed  of  slecht  als  de  DB ruis verhouding  hoog of  laag is.  Hoe minder  ruis  des te  beter.
Er  staat een heel stuk op youtube  waar  de maker van de  eerste  synthesizer OPAMPS vreselijk  vond omdat  het  eerder ruis  generatoren waren ipv  versterkers.   violent1  nonono

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: Rob46 op januari 04, 2014, 11:05:12
Met name jouw opmerking dat meer niet altijd beter hoeft te zijn, vind ik een belangrijke. Deze specificaties kwam ik bij een behoorlijk gemodificeerde DAC op MP tegen.

Luisteren is denk ik de enige optie om dit goed in beeld te kunnen krijgen. En audiofiel, inderdaad een begrip wat vaak discussies doet opwekken..... :-)

Met dank voor jouw snelle reactie Thanatos!

Je gaat je op een gegeven moment op een gebied begeven waarbij allerlei aangenomen waarheden een rol spelen. Niet alles hoor. Maar dan komt er ook nog een zwik marketing gezwets bij kijken. Loze getallen/beweringen die gedaan worden. Sommigen bevinden zich het domein van dusdanige kleine nuances dat wetenschappers/medici beweren dat ons gehoor dit niet eens kan kan waarnemen.

Ik noem het vaak autosuggestie. Je gemoedstoestand, wat voor beeld heb je je er vooraf bij gemaakt. Dat beïnvloed ook voor een groot deel je waarnemingsvermogen.

Nu is dit niet met alles hoor. Maar je moet het zo zien. Een commercieel ontwerp is vaak zo opgebouwd dat de kosten om iets te produceren nog zo zijn dat er ook goed winst gemaakt kan worden. Daarom is er best wel wat ruimte om verbeteringen toe te passen. Maar of het er functioneel gezien beter op wordt dat is de al oude welles/niettes audiofiel discussie en daar meng ik mij verder niet in. Wel is het gevoel beter bij een stuk audio waar allemaal mooie precisie componenten in zijn verwerkt. Mede de reden waarom compromisloze opzetten zo extreem kostbaar zijn. Neem Accuphase / Burmester enz.

Cornelis1921

 stupid Betekent "audiofiel" binnen deze context niets anders dan "hoogwaardig"? :?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Nee ik probeer aan te geven dat in mijn ogen de meeste 'audiofielen' eigenschappen aan onderdelen/producten toekennen die gewoon voor waar zijn aangenomen. Netsnoeren, edelmetalen, black gates, katoenwikkels enz enz..

HAL9000

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2014, 13:58:28
stupid Betekent "audiofiel" binnen deze context niets anders dan "hoogwaardig"? :?
nee  ben ik niet  helemaal  zeker  van dat  dit  altijd  zo  de stand van zaken is.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

schiet me net te binnen,  HDMI  kabel  test van  de  consumenten bond.  Was een standaard  kabel van halforts  de beste  en  de  50,-+  high-end  kabels  kwamen juist matig  door  de  test  :schater:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

RoGEK

Ik gebruik de HDMI kabels van de action met die oranje stekkers.

Kosten €2,70 en werken subliem.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

SB_Marantz

#10
Citaat van: Rob46 op januari 04, 2014, 10:32:40
Zijn dit audiofiele componenten die in een DAC zijn geplaatst?



> Origineel buffering van ca. 3000uF in het audio circuit, nu 5200uF
> Origineel buffering van ca. 5400uF in het voedingscircuit, nu 6600uF

Opamps:
- 2x AD8620ARZ op-amps (zijn niet standaard)
- 3x AD8599ARZ op-amps (zijn niet standaard)

De nieuwe op-amps zijn echt high-end en kosten het tienvoudige van de originele. Mede door de extreem grote bandbreedte die nu beschikbaar is en de veel hogere snelheid waarmee deze op-amps het audio signaal verwerken een ultra realistische weergave zonder enige vervorming. De gebruikte op-amps worden zelfs in hoogwaardig (o.a. medisch) meetapparatuur toegepast vanwege de suprieure eigenschappen.



http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD8597_8599.pdf

Opamp's single of dual.........overdrijven is ook een vak. (10 Mhz en meer van dat soort specs)
Audio is LF.
De specs van die dingen zijn zonder meer goed maar voor audio .........ahum


De vergroting van de buffer cap. is nog binnen de grenzen maar niet nodig.
Let daarmee op wat de brugcel en ook de trafo krijgen daar door een optater wanneer je deze verdubbeld!
Deze vind ik wat te grof: Origineel buffering van ca. 3000uF in het audio circuit, nu 5200uF.

Is er simpelweg niet op berekend en dat berekenen moet je gewoon aan de ontwerper overlaten.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Citaat van: HAL9000 op januari 04, 2014, 17:18:12
schiet me net te binnen,  HDMI  kabel  test van  de  consumenten bond.  Was een standaard  kabel van halforts  de beste  en  de  50,-+  high-end  kabels  kwamen juist matig  door  de  test  :schater:
... tussen de decoder(tv), de BD speler en de tv in eerste instantie cheap-ass kabeltjes: die gaven flinke problemen met het beeld, m.n. tussen decoder en tv, toen een tweetal wat duurdere kabeltjes (€18,- per kabel) gekocht en sinds in gebruikname geen enkel probleem meer.

De goedkope kabeltjes naar m'n broer gedaan; daar doen ze het probleemloos  :roll: ...

jowa

Citaat van: xander32 op januari 04, 2014, 18:12:24
... tussen de decoder(tv), de BD speler en de tv in eerste instantie cheap-ass kabeltjes: die gaven flinke problemen met het beeld, m.n. tussen decoder en tv, toen een tweetal wat duurdere kabeltjes (€18,- per kabel) gekocht en sinds in gebruikname geen enkel probleem meer.

De goedkope kabeltjes naar m'n broer gedaan; daar doen ze het probleemloos  :roll: ...

Dan had je ze verkeerd ingestraald  :-D

Om topic:
Op de HTS genoeg "gespeeld" met verschillende soorten componenten.
De conclusie was dat de opzet en de design van de schakeling het belangrijkste zijn. Deze opbouwen met goede en degelijke componenten.

Ik ben het met SB eens, als ze de trafo en de brug niet hebben aangepakt of voorzien van een inschakelvertraging, kan je gedonder krijgen. Kom je dus terug op de opzet en design van de schakeling, in dit geval dus de voeding.


HAL9000

Citaat van: xander32 op januari 04, 2014, 18:12:24
... tussen de decoder(tv), de BD speler en de tv in eerste instantie cheap-ass kabeltjes: die gaven flinke problemen met het beeld, m.n. tussen decoder en tv, toen een tweetal wat duurdere kabeltjes (€18,- per kabel) gekocht en sinds in gebruikname geen enkel probleem meer.

De goedkope kabeltjes naar m'n broer gedaan; daar doen ze het probleemloos  :roll: ...

ik  begrip  het  zelf  ook niet  hoor.  Ik  werk  bij een Taiwanees  bedrijf,  die  elektronica  geeft  soms ook waanzinnige  problemen. geheel  onverklaarbaar,
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!