Ervaringen met luidspreker zelfbouw?

Gestart door erik62, december 17, 2013, 19:46:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik62

Dag,

Ben voornemens om samen met een vriend van me (meubelmaker) een luidsprekerset te gaan bouwen.kosten tot 1000 euro voor allebei. mdf en/of massief hout is ruimschoots voorhanden.
Heeft iemand van jullie dit al eens gedaan of heeft hij een mooi ontwerp? Ik wil geen kant en klaar bouwpakket kopen daar de charme gedeeltelijk zit in het zelf zagen en bouwen.


Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvgr
Erik

bas focal marantz

Kant en klaar bouwpakket is vaak in 2 soorten leverbaar , drivers filters  en dan is de keuze met hout en ander zonder hout .

ff zelf google
speakerland
speaker en co
speaker kits

Kan je luisteren naar een bestaand ontwerp , en kopen zonder hout pakket dan weet je wat je koopt .

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
mooie ontwerpen maar hoe het klinkt is achteraf pas te horen .


zelfbouw audio forum ook zeer mooie speakers te vinden , indien seriues zijn er altijd forummers waarbij je hun creatie thuis mag komen luisteren .

ZBA dag 28 december groesbeek waar forummers komen om hun zelfbouw audio te laten horen .




Voor €1000 kan je alle kanten op , 2-weg   3-weg    2-weg met dsp modulle . openbaffle - extreme hoorn met dure breedbander .

mikekiwi

Zie bovenstaande uitgebreide reactie, wil daar nog

http://www.humblehomemadehifi.nl/  aan toevoegen, zeer fijne luidsprekers.

Probeer eerst zelf op een rijtje te zetten wat je precies wilt voor soort luidspreker en dan adviseer ik idd ook om een beproefd concept te kiezen dat door iemand met verstand van zaken is samengesteld qua onderdelen.
En dan kan je zelf helemaal los gaan op houtbewerking en de afwerking.

Geeft een hoop voldoening kan ik je zeggen!

Flying_High

Leuk draadje! Ga ik 's even volgen :).

Veel succes!!!
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

SMarcel

Goedemorgen Erik,

Leuk initiatief en geeft altijd voldoening. Ik ben hierin ook erg actief geweest (zie link naar MIJN SET)
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2925.15.html

Foto 1 is een gele basreflex speaker
Foto 2 is een zwarte transmissielijn speaker
Foto 4 en 4 is een grijze transmissielijn speaker
Foto 7 is een grijze transmissielijn speaker met daarnaast een grijze basreflex speaker in grondverf
Foto 8 dezelfde basreflex speaker maar dan zwart gelakt

Voor ideëen zou ik de site van Tony Gee eens bezoeken.

Tip van mijn kant, bezuinig niet op de te gebruiken units en filteronderdelen.

Groeten,

Marcel

thanatos

Citaat van: SMarcel op december 19, 2013, 07:01:40
Voor ideëen zou ik de site van Tony Gee eens bezoeken.

Tip van mijn kant, bezuinig niet op de te gebruiken units en filteronderdelen.

Dat is juist in mijn ogen de kracht van zelfbouw. Je kan units en filtering toepassen welke in een commerciële luidspreker een fortuin moeten kosten.

Echter het gebruiken van dure units is geen garantie voor succes. Het ontwerp is denk ik zelf hierin belangrijker

De genoemde links alhier zijn zeker het doornemen waard. Maar misschien om kennis te maken met zelfbouw / inspiratie op te doen is een leuk pakket van speaker&co/speakerkits/speakerland/intertechnik https://www.intertechnik.de/shop/lautsprecher-bausaetze/1768,de,7


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Flying_High

Ik ben wel benieuwd voor welke units je gaat kiezen en hoe je tot die keuze gekomen bent. :)
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

audiof. zonder budget

#8
In het grijze verleden (ik realiseer me dat ik langzaam oud begin te worden) heb ik veel gebouwd omdat het zo'n 30-35 jaar geleden lonend was om te doen. Ik heb zo'n beetje alles van KEF nagemaakt, de Rogers Monitor en diverse ontwerpen van Visaton (waaronder de Atlas).

Ik zou heden ten dage  niet meer zo snel aan zelfbouw beginnen omdat het financieel bijna niet meer lonend is, daarbij blijft vaak de eindafwerking achter bij ready-made.

Aan de andere kant is het zeer waardevol om je op het zelfbouw pad te begeven. Het zoeken naar de ideale componenten, de keuze van de kast en de uitvoering van het filter leveren je echt veel inzicht op, daarbij is het leuk om te doen en als je het eenmaal af hebt, is het ook echt iets om trots op te zijn.

Als ik een tip mag geven: formuleer voor jezelf aan welke eisen je wil gaan voldoen, dat geeft je al een beetje richting. Verder, als je dan toch zelf gaat bouwen, kies voor iets met een exotisch uiterlijk dan voor een traditionele vormgeving. Als ik een idee mag geven voor een ontwerp: avalon Isis......heeeeeeel mooi
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

erik62

Dag,

Bedankt voor jullie tips. Ik ben al een stukje verder in deze ( voor mij en mijn vriend) onbekende wereld. Heb voorheen veel gekocht( meerdere audiolab( candor, cresro cd, prisma en nu de audiolab axis met servo versterking en tussendoor nog een b&w 803) Het is niet mijn bedoeling om de axis te gaan vervangen. Ik heb reeds eerder geschreven dat dit voor mij de ideale luidspreker is. De vormgeving is geen probleem. Mijn vriend is zoals ik reeds schreef leraar meubelmaker en kan eigenlijk van hout alles maken.
Ikzelf neig naar een tweeweg systeem in pilaar uitvoering ( a la Pmc). Misschien een transmissielijn principe. Deze luidsprekers zijn alleen voor de fun en niet om mijn hoofdluidsprekers te vervangen.
Ik hou erg van een open geluid met een droge diepdoorlopende bas.
Nogmaals bedankt voor de tips.

Mvgr

Erik

bas focal marantz

Citaat van: audiof. zonder budget op december 19, 2013, 13:13:17


Ik zou heden ten dage  niet meer zo snel aan zelfbouw beginnen omdat het financieel bijna niet meer lonend is, daarbij blijft vaak de eindafwerking achter bij ready-made.

Op eind afwerking komt het op je eigen vaardigheid en ervaring aan .
Kan je met iets minder leven is dat geen opstakel .

Zeker een exotisch ontwerp met een fullrange in een hoorn ben je ongeacht hoe duur de componenten zijn gigantisch goedkoper uit dan kant en klaar .
Ook voor de wat duurdere 2-3-weg kan het verschil toch best aardig zijn .

Of ook een heel mooi voorbeeld JeroenGRT  die 2 hele-goede vloerstaande speakers heeft en die omgebouwd heeft met subaanvulling , de kasten en afstemming speaker optimaal gemaakt om een sub eronder te zetten .
Dat ga je nooit met een fabrieks speaker doen (de zaag erin) .

Voor fun kan je al met fostex breedbanders 2stuks=€250 een grote hoorn bouwen , later kan je die voorzien van een tweeter wordt het ook 2-weg , klinken erg goed zeer dynamisch 95db rendement .
google - fostex fe 206 - fostex fe208 - fostex bk208 -  fosex hoorn d58

Ik heb zelf 2 oude philips 12inch breedbanders zonder filter , meten redelijk en weinig tophoog maar de fun en plezier die je ervoor terug krijgt is enorm en kost geen drol .

Kant en klaar lopen dat soort speakers in vele duizende euro's (blumenhoffer bv )  meten wel mooier zullen ook wel beter tophoog hebben maar om nu zoveel meer te betalen nee dank je .

erik62

Dag,

ik denk dat we er een beetje uit zijn. het gaat waarschijnlijk een transmissielijn ontwerp worden en wel een twee weg systeem. Wanden,boven en onderzijde zal gaan bestaan uit 33 mm mdf. Binnenwerk en verstevigingen uit 18 mm mdf. We zitten alleen nog te dubben over de speakers. Zodra we hier uit zijn bericht ik even.
Nogmaals........ bedankt voor de tips. Ben hierdoor een stuk verder gekomen.

bas focal marantz

Citaat van: erik62 op december 22, 2013, 13:47:48
Dag,

ik denk dat we er een beetje uit zijn. het gaat waarschijnlijk een transmissielijn ontwerp worden en wel een twee weg systeem. Wanden,boven en onderzijde zal gaan bestaan uit 33 mm mdf. Binnenwerk en verstevigingen uit 18 mm mdf. We zitten alleen nog te dubben over de speakers. Zodra we hier uit zijn bericht ik even.
Nogmaals........ bedankt voor de tips. Ben hierdoor een stuk verder gekomen.
Ben benieuwd hoe je bij de transmissielijn de verstevigingen aanbrengt , kan maar neem dan een fussy transmissielijn .