SR 6001 mat op lage volumes

Gestart door Huug, december 06, 2013, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Huug

Hoi,

Ik speel nu al 4 jaar met redelijke tevredenheid met een sr 6001 in stereo icm energy cf-30 luidsprekers. Ik was altijd in de veronderstelling dat enige gebreken in mijn geluid primair aan mijn luidsprekers zouden liggen en dat een upgrade van hiervan de eerste prioriteit zou zijn.

Mijn probleem is dat ik op lagere volumes weinig verschillen meer hoor in de verschillende instrumenten en het allemaal bij elkaar komt. Iets waar ik geen last van heb als de volumeknop wat verder open gaat. Helaas heb ik ook rekening te houden met mijn vriendin, die niet erg gesteld is op hoge volumes :evil:.

Dus ik ben afgelopen week eens bij iEar in Tilburg wezen luisteren en heb de winkel mijn probleem voorgeschoteld.
De verkoper herkende mijn probleem onmiddellijk en liet me een Marantz PM 6005 horen. Deze had exact hetzelfde probleem. Hij zei dat dit een bekende eigenschap van de non-premium lijn van stereoversterkers en oudere surroundversterkers van Marantz is. Bij de Rotel, Cambridge, NAIM, Denon en NAD die stonden opgesteld hoorde ik inderdaad ook op lagere volumes een mooiere spreiding van de instrumenten en meer detail.

Wie is er ook bekend met deze eigenschappen van Marantz?

Stelt me wel weer voor een dilemma, ik had mijn zinnen gezet op nieuwe speakers:-).
Heb ook geweldige Focals gehoord en wat dat betreft ben ik al om maar eigenlijk om hier alles uit te halen moet ik dus ook aan een versterkerupgrade gaan denken. Wou tzt sowieso naar stereoversterker maar hoopte nog een aantal jaartjes met mijn sr6001 te doen.

Alvast bedankt voor jullie input!

Faxe

Je kunt de SR 6001 ook combineren met een (Marantz) stereoversterker die beschikt over Power Amp direct. Als je naar films wil kijken gebruik je dan de SR 6001 (rear speakers, center etc.) en stereoversterker (frontspeakers). Als je alleen naar muziek wil luisteren gebruiken je alleen de stereoversterker. Muziek kan daardoor een stuk beter klinken.

Huug

Ik heb enkel fronts. Ooit gekocht om uit te bouwen naar surround maar stereo is meer mijn ding dan surround.

Perfect_audio

Citaat van: Huug op december 06, 2013, 12:40:53
.............................
Mijn probleem is dat ik op lagere volumes weinig verschillen meer hoor in de verschillende instrumenten en het allemaal bij elkaar komt. Iets waar ik geen last van heb als de volumeknop wat verder open gaat. Helaas heb ik ook rekening te houden met mijn vriendin, die niet erg gesteld is op hoge volumes :evil:.

Dus ik ben afgelopen week eens bij iEar in Tilburg wezen luisteren en heb de winkel mijn probleem voorgeschoteld.
De verkoper herkende mijn probleem onmiddellijk en liet me een Marantz PM 6005 horen. Deze had exact hetzelfde probleem. Hij zei dat dit een bekende eigenschap van de non-premium lijn van stereoversterkers en oudere surroundversterkers van Marantz is.
.......

Helaas, de verkeerde verkoper getroffen.
Het heeft er vooral mee te maken dat je oren op diverse luidheidsniveaus anders gevoelig zijn (zie plaatje).
Een tweede factor is dat de ruimte ook het nodige afsnoept van de frequentiekarakteristiek.
Natuurlijk zijn er versterkers die op lage volumes wat gecompenseerd zijn, maar dat het een Marantzprobleem zou zijn, is gel*l.
Audyssey heeft er een oplossing voor (dynamic eq), maar dat zit niet in jouw versterker helaas.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Huug

Dank voor je reactie. Er komt ooit een stereoversterker bij, zodra ik daar wat centen voor heb.