plaatsing luidsprekers

Gestart door Helspie, november 26, 2013, 20:17:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Helspie

Wist niet waar ik deze vraag moest stellen, dus als deze verkeerd staat weet het me te zeggen...

wil dus stilaan het beste uit mijn set halen, wat dus ook betekent veel luisteren, en ook je speakers "plaatsen"?!

1ste indruk zoals het nu staat. Midden en hoog klinken naar mijn smaak goed, en heel gedetailleerd. Enkel passages met wat meer laag zorgen ervoor dat details verdwijnen.
Het laag is eerder 'dreunend' en overstemd soms...

tips?

Is er een goede methodiek om de plaatsing aan te pakken?

JohnWx

Citaat van: Helspie op november 26, 2013, 20:17:20
Wist niet waar ik deze vraag moest stellen, dus als deze verkeerd staat weet het me te zeggen...

wil dus stilaan het beste uit mijn set halen, wat dus ook betekent veel luisteren, en ook je speakers "plaatsen"?!

1ste indruk zoals het nu staat. Midden en hoog klinken naar mijn smaak goed, en heel gedetailleerd. Enkel passages met wat meer laag zorgen ervoor dat details verdwijnen.
Het laag is eerder 'dreunend' en overstemd soms...

tips?

Is er een goede methodiek om de plaatsing aan te pakken?

Schuiven voor achter links rechts
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Speakers wat naar voren misschien wat indraaien en verder van de muur


Rechts staat in de hoek kan ook een "probleem" geven


andere kant je moet ook wonen en leven
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

gerard

Zo te zien kan je ze nog wel wat verder indraaien, ff proberen.(kruisen net achter je luisterpositie)
Bij mij staan ze zo'n 35 à 40 cm vrij van de muur. Voorste poort gedempt met bijgeleverd schuim (klinkt bij mij beter dan de achterste poort gedempt).
Gebruik maken van de stelmogelijkheden van de voetjes(spikes). In 1e instantie waterpas zetten, dan eventueel iets achteroverstellen, had bij mij een positief effect op de laagweergave.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

xander32

Zijn de speakers nieuw uit doos? Dan allicht eerst ff rustig inspelen.

Helspie

Neen, speakers 2de hands gekocht, en ze zijn wel ingespeeld denk ik...

xander32

#6
Citaat van: Helspie op november 26, 2013, 21:36:39
Neen, speakers 2de hands gekocht, en ze zijn wel ingespeeld denk ik...
Helder, zien er overigens mooi uit :yes:.

De speakers staan relatief dicht op elkaar, daarom zou ik deze niet teveel indraaien. E.e.a. is wel afhankelijk van de luisterafstand. Wel zou ik beide speakers nog een stukje verder naar voren halen, van de achterwand af. Nog zeker een cm of 15 a 30. Dat zal de bass allicht goed doen. Trial & error.

RoGEK

Naar mijn idee,

Iets verder uit de hoek en van de muur af als het kan zelfs wat verder uit mekaar.

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

cz79

Probeer eens, kost je wat tijd maar dan heb je echt een goed begin:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11552.msg220068.html#msg220068


Wel zorgen dat de basisplaatsing eerst voldoende is

Helspie

Bedankt voor het meedenken mensen... notworthy notworthy notworthy

Heb ze verder uit elkaar gezet, nu ongeveer 40cm uit de muur... Er is een verbetering merkbaar!  hello

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 26, 2013, 20:40:50
Zijn de speakers nieuw uit doos? Dan allicht eerst ff rustig inspelen.

Word al gedaan af fabriek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Monitor Audio??? Echt niet, dat maakt nogal wat verschil als je ze eerst lekker laat inspelen

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 26, 2013, 20:40:50
Zijn de speakers nieuw uit doos? Dan allicht eerst ff rustig inspelen.

En het is niet van zelf sprekend heb even de definitie van "allicht" bestudeerd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79


Helspie

Goed bezig mannen!! :schater: :schater: :schater:

setting is ondertussen beetje aangepast, véél beter zo!  :zzz: