Van 2.1 naar 3.1 opstelling

Gestart door Jos Janssen, november 16, 2013, 08:39:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos Janssen

Hallo allemaal. Zal me eerst ff voorstellen. Ben Jos Janssen uit Venlo , 46 jaar , getrouwd en 2 kids .

Heb gisteren de marantz sr 5007 gekocht met 2 q acoustics 2020 i. Subwoofer had ik al , een phonar. Moet zeggen het geluid bij muziek is subliem. Alleen bij film mis ik toch het een en ander. Nou is mijn vraag of het verstandig is om een centerspeaker hier aan toe te voegen ? Iemand hier ervaring mee? Wil namelijk niet weer de hele huiskamer vol met speakers hebben staan . ( mijn vrouw schiet me dood, hahahah ).

gr.Jos

Peter Kudelstaart

Hallo Jos,

Dat zal er aan liggen hoever je luidsprekers uit elkaar staan. Ik heb thuis een 5.1 opstelling waarbij de fronts heel ver uit elkaar staan (een meter of 6). Ik zou het graag anders hebben, maar de WAF laat dit niet toe. Als je dan een film in stereo kijkt, dan komen dialogen wat vreemd over. Daarom heb ik een centerspeaker en kijk ik film het liefst in surround. Als je frontspeakers op een optimale afstand staan (waarschijnlijk 3 a 4 meter), dan zou een stereo geluidstrack een evenwichtig geluidsbeeld moeten kunnen geven, waarbij dialogen vanuit het midden lijken te komen? In dat geval zal een centerspeaker weinig toevoegen.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Hielke

Zo te lezen had je beter een stereo setup kunnen kiezen, je hebt nu een hoop werkloze versterkers, uiteraard kun je een mid toevoegen en deze meenemen in de setup, het resultaat is dat dan de dialogen vanuit het scherm lijken te komen.


Sent from my iPad using Tapatalk.
Marantz sr7005,ud7006,cd67mk2. Synology ds211j, Sony 3d led, denon 4400-s monoblokken Canton surround plus X, Canton CT 20 mid Infinity kappa 9.2i main, RU Connected interlinks, optische en HDMI kabels en v/d Hull mcd 352 speakerbekabeling, harmony one

Peter Kudelstaart

Citaat van: Hielke op november 16, 2013, 11:00:07
Zo te lezen had je beter een stereo setup kunnen kiezen, je hebt nu een hoop werkloze versterkers, uiteraard kun je een mid toevoegen en deze meenemen in de setup, het resultaat is dat dan de dialogen vanuit het scherm lijken te komen.


Sent from my iPad using Tapatalk.

Ach, zo'n 5007 is wel lekker functioneel met internetradio, airplay en spotify en zo.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

JohnWx

Citaat van: Peter Kudelstaart op november 16, 2013, 11:30:30
Ach, zo'n 5007 is wel lekker functioneel met internetradio, airplay en spotify en zo.

+1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Hielke

Er leiden vele wegen naar Rome.


Sent from my iPad using Tapatalk.
Marantz sr7005,ud7006,cd67mk2. Synology ds211j, Sony 3d led, denon 4400-s monoblokken Canton surround plus X, Canton CT 20 mid Infinity kappa 9.2i main, RU Connected interlinks, optische en HDMI kabels en v/d Hull mcd 352 speakerbekabeling, harmony one

bas focal marantz

Voor surround achter kan je ook kleine speakerstjes plaatsen hoor , zelfs laag bij de grond omhoog laten stralen kan al effect geven , mischien net dat wat je nu mist .
Anders wordt het kleine speakertjes toch hoog in de hoeken .

Het niet hebben van een center speaker zou mij nu minder storen .

Jos Janssen

bedank voor de reacties , ga het gewoon eens proberen. Lijkt me het verstandigste .