Marantz 2216 Linker kanaal zwak

Gestart door michielwesselius, oktober 31, 2013, 13:36:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielwesselius

Enige tijd geleden heb ik een Marantz 2216 gekocht. Helaas doet het linkerkanaal het heel zwakjes. Wanneer ik de balance-schuif verplaats heeft dit geen gevolg voor de weergave. Toen ik de versterker open maakte zag ik wel dat er 3 draadjes uit de pre-amp kwamen (volgens mij was dit de pre-amp, ook waar de bass en treble potmeter zit). Deze draadjes gingen nergens naar toe. Overigens bromt de versterker stevig dus zijn ook de elco's aan vervanging toe.
Wie weet waar de zwakker linkerkant door veroorzaakt kan worden?

jrdejong

Hallo Michiel,

Het feit dat er drie draadjes los zitten lijkt me niet normaal en geen gewenste situatie. Met mijn beperkte kennis zou ik verwachten dat een parallel circuit niet meer mee doet. Als het serieel was zou je een volledig uitvallen van het kanaal verwachten. Het zou zomaar een pot-meter kunnen zijn of een deel van het versterkingscircuit in de pre-amp dat nu zijn functie niet uitvoert. Ik zou een technicus eens laten kijken waar die drie draadjes horen te zitten.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

lo

Citaat van: michielwesselius op oktober 31, 2013, 13:36:41
Enige tijd geleden heb ik een Marantz 2216 gekocht. Helaas doet het linkerkanaal het heel zwakjes. Wanneer ik de balance-schuif verplaats heeft dit geen gevolg voor de weergave. Toen ik de versterker open maakte zag ik wel dat er 3 draadjes uit de pre-amp kwamen (volgens mij was dit de pre-amp, ook waar de bass en treble potmeter zit). Deze draadjes gingen nergens naar toe. Overigens bromt de versterker stevig dus zijn ook de elco's aan vervanging toe.
Wie weet waar de zwakker linkerkant door veroorzaakt kan worden?

Even een PM naar onze forum techneut HAL9000 sturen.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Ik heb toevallig  2  stukken 2216  staan  voor  aankomend weekend.  De  2216  is  klein, maar  kan best veel  probleempjes  hebben.  Vooral de voiding  en de  eindversterkers  spelen erg op.
Stereo  brom is  verdroogde/defecte  voeding.  Dat zachter  klinkend  kanaal  lijkt  op  een tantaal  condensator  die  kapot is.  Zitten bij tone/pre amp board.  Die  losse  draadjes  zal  een  indicatie  zijn dat  mensen  geprobeerd hebben  dat  te  repareren.

Ik zeg  helemaal  reviseren  en  afstellen.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op oktober 31, 2013, 16:40:53
Ik zeg  helemaal  reviseren  en  afstellen.

Ik zeg eerst het probleem oplossen en dan reviseren. Anders zoek je je rot en heb je nog kans op zelf gemaakte fouten de je kunt terug lopen..

michielwesselius

En waar zou de revisie uit bestaan HAL9000?

thanatos

Ja dat is de vraag.. Men noemt veel een revisie.

Maar wat nodig is zal sowieso een gehele/gedeeltijke recap zijn, componenten controleren, solderingen controleren en functie test om te zien of hij nog goed versterkt.

HAL9000

Alle  elko's   transistoren met  oxide,  in dit  geval ook de  eindtransistoren van de  2216  afstellen  en  alle  biningen nakijken.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!