Pre-amp probleem PM8003?

Gestart door jrdejong, oktober 28, 2013, 09:59:47

Vorige topic - Volgende topic

jrdejong

Hallo mede Marantz eigenaars,

Ik heb een eigenaardig probleem waarbij ik hoop wat goede adviezen of tips te kunnen krijgen. Ik ben in het blije bezit van een PM8003 versterker met SA8003 SACD speler en ST6003 tuner. Recentelijk viel me op dat bij gebruik van de tuner het geluid uit de linker speaker (MA RX6) zachter en sterk vervormd is. Omdraaien van links/rechts tulp stekkers van de interlink maakt geen verschil: het probleem verhuist niet naar de andere speaker. Als ik echter de radio aansluit op de CD of AUX ingang is het geluid prima. Op recorder1 en recorder2 is het geluid ook verstoord. Om het nog gekker te maken: als ik de CD speler aansluit op de tuner ingang is het geluid goed  frusty. Volgens de handleiding hebben de CD en tuner line in dezelfde specs. Dat het altijd het linker kanaal is, zelfs als ik rechts-uit van de tuner daar op aansluit en het vervangen van de interlink ook niets uitmaakt doet mij vermoeden dat de pre-amp sectie defect is voor de tuner, recorder1 en recorder2 ingangen ... maar kennelijk alleen bij een bepaalde uitgangsimpedantie (die van de CD speler is mogelijk anders dan van de tuner?).  Met andere woorden  HLP.

Wat zeggen jullie? Kan ik nog dingen uitproberen of moet ik de versterker maar ter reparatie aanbieden?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Intussen heeft een mede audio-liefhebber even meegekeken. We komen snappen absoluut niet hoe een CD-speler op alle ingangen goed klinkt, maar een tuner op sommige ingangen zwaar stoort  :no:. Line-in is line-in zou ik zeggen  :yes:

HAL9000

ik heb  zelf  de  8003  nog  niet gerepareerd  Wel een bende  8000's . Vaak  taan in ingangen los  in  de  tin.  Dat wil wel eens  een  schoor geluid  geven.   Ook kan zijn dat  het relaitje  dat  deze  ingang  schakeld naar de  voorversterker  misschien fout  product is.  Rot L of R  contactje.

Volgens mij zitten er  geen  buffer  versterkers  in de  voorversterker  om  primair signaal van cd  of  tuner  of  tape  te  stimuleren.  Alleen bij Phono zit  dat  en dat  is  logisch  gezien het  zwakke  signaal.   

Is  de  tuner  bij een ander  kanaal wel  helder.  ??
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrdejong

Dank je voor je reactie HAL.

Ja, dat is dus het vreemde. De tuner klinkt helder op de CD en AUX ingangen. Hij klinkt vervormd (linker kanaal, onafhankelijk van wat je met de interlink doet) op de TUNER, RECORDER1 en RECORDER2 ingangen. De CD-speler klinkt op die ingangen echter helder. Het is perfect reproduceerbaar en ik heb geen effecten kunnen constateren bij het rommelen aan de ingangen.

Inderdaad, lijkt mij ook dat alleen de phono-pre een buffer versterker heeft. Bij de PM8003 is deze alleen geschikt voor een MC element, bestaat uit discrete elementenen en doet het nog altijd uitstekend.

jrdejong

Tjonge. Had duidelijk mijn koffie nog niet gehad  shutup.
MC element moet natuurlijk MM zijn.
En van discrete elementenen heeft vermoedelijk niemand op dit forum ooit gehoord.

HAL9000

Dan moet het een slecht  contact  zijn.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op oktober 30, 2013, 14:55:50
Volgens mij zitten er  geen  buffer  versterkers  in de  voorversterker  om  primair signaal van cd  of  tuner  of  tape  te  stimuleren.  Alleen bij Phono zit  dat  en dat  is  logisch  gezien het  zwakke  signaal.   

:|

Klinkt als een vaag probleempje. Maar vast logisch te verklaren  :wink:

Wat is de leeftijd ? nog garantie ?

jrdejong

Hij is net 3 jaar en 3 maanden oud, dus geen garantie meer  :no:
Het zal idd dan wel een slecht contact zijn, maar toch gek dat dat bij aansluiten van de CD-speler geen rol speelt.
Hoe dan ook, er moet wat mee, dus ik zal hem maar ter reparatie aanbieden bij de dealer.

Dank voor meedenken iig!

Maus

Kan ook dat de andere ingangen gaan storen op de tuner, en je dat hoort.

jrdejong

Ik sluit niet uit dat het effect alleen optreed in de combo versterk+tuner+specifieke line in. Daarom heb ik beide units maar ingeleverd bij de dealer om te bekijken  :-(

Intussen een PM6004 die op de slaapkamer stond gebruikt om een van de lege plekken op te vullen. Ook mooie versterker hoor, maar niet dezelfde controle over mijn speakers (MA RX6). De bas is wat minder strak en ik heb op hoger volume conus beweging. Dat zag ik bij mijn PM8003 nooit.

Afwachten maar   :|

jrdejong

Vandaag even polshoogte genomen bij de dealer. De mededeling was dat er 'een processor stuk is die de uitgangen regelt'. Het wachten is op het onderdeel.
Nou ja, tegenwoordig worden er dure namen gebruikt voor simpele onderdelen zoals een aantal schakelaars op een bordje. Ik mag toch hopen dat er tegenwoordig niet een microprocessor in een stereoversterker zit  :no:
Ik krijg het idee dat het vervangen van een slecht contact inhoudt dat er een hele printplaat wordt vervangen.

Afwachten maar weer.

sattie

Dit app heeft inderdaad ook een microprocessor, en voor de ingangen wordt inderdaad een schakel ic gebruikt.

jrdejong

jrdejong

Weet je trouwens zeker dat je geen receiver bedoelt mbt de microprocessor? Een schakel IC kan ik me nog voorstellen, maar een stereo versterker hoeft geen DTS te decoden oid, dus ik vraag me dan af wat die microprocessor zou moeten doen.

jrdejong

Mijn excuses! Je hebt helemaal gelijk  notworthy
Ik zit eens door de service manual te bladeren (gedownload op hifi engine) en inderdaad ... een IC en een microprocessor. Firmware en de hele mikmak.
't is net een computer  :?