Werking klasse A

Gestart door HAL9000, augustus 19, 2007, 00:46:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Klasse A versterkers zijn eigelijk normale versterkers waarbij bias ontzettend hoog staat.
Maar omdat bias hoger staat, gaat gelijk heel de eindtrap (stereo) Ook hoger staan.

waardoor alles aanzienlijk warm word. De consumptie van zo'n klasse A versterker is groot, toch geeft de versterker minder vermogen daarom is het rendement ontzettend laag. Vaak worden dit ook laag rendement versterkers genoemd.

Vroeger dacht men dat transistoren op moesten warmen om goed te klinken. Hiervoor hebben ze klasse A bedacht.
in feite is het niet meer dan de bias hoger te zetten bij een versterker.

Klasse A is totale nonsens!!!  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

Volgens mij speelt iedere ab versterker de eerste watjes in A,het verschilt echter per versterker hoe hoog de ruststroom staat ingestelt,bij bv een PM80 claimt met 25W pc en zet de schakelaar op A dan gaat de versterker alsnog op een gegeven moment naar AB,de reden is simpel want de amp mist de voeding en koeling om tot zn eind op A te spelen,Een PM90 en PM95 daarintegen hebben wel die cappaciteit en spelen respectievelijk 20 en 30 Watt in klasse A zonder automatisch over te gaan naar AB.
Mn Nad 218 speelt tot 10W in A en automatisch gaat hij naar AB,ik hoor echter geen enkel verschil hoor maar de ontwerper claimen dat nu eenmaal :roll:



















(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op augustus 19, 2007, 00:46:51
Klasse A versterkers zijn eigelijk normale versterkers waarbij bias ontzettend hoog staat.
Maar omdat bias hoger staat, gaat gelijk heel de eindtrap (stereo) Ook hoger staan.

waardoor alles aanzienlijk warm word. De consumptie van zo'n klasse A versterker is groot, toch geeft de versterker minder vermogen daarom is het rendement ontzettend laag. Vaak worden dit ook laag rendement versterkers genoemd.

Vroeger dacht men dat transistoren op moesten warmen om goed te klinken. Hiervoor hebben ze klasse A bedacht.
in feite is het niet meer dan de bias hoger te zetten bij een versterker.

Klasse A is totale nonsens!!!  :-D


Class A is geen nonsens.

Wanneer je een echte in klasse A werkende versterker heb schakelen de power transistoren niet meer maar staan continu in geleiding om crossover vervorming drastisch te verminderen.
Dat is het grote voordeel waar je in theorie een schonere hoogweergave door krijgt.

Nadeel is de grote hitte ontwikkeling en lager vermogen maar in feite in de meeste gevallen meer dan voldoende.
Sommige fabrikanten passen ook een te klein koellichaam toe waardoor de versterkers onnodig te heet worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

berry-33

Kijk, dit is (alweer) een uitleg waar zelfs een leek nog iets van opsteekt!
:wav:
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

HAL9000

Citaat van: S.B.Marantz op augustus 19, 2007, 13:01:52

Class A is geen nonsens.

Wanneer je een echte in klasse A werkende versterker heb schakelen de power transistoren niet meer maar staan continu in geleiding om crossover vervorming drastisch te verminderen.
Dat is het grote voordeel waar je in theorie een schonere hoogweergave door krijgt.

Nadeel is de grote hitte ontwikkeling en lager vermogen maar in feite in de meeste gevallen meer dan voldoende.
Sommige fabrikanten passen ook een te klein koellichaam toe waardoor de versterkers onnodig te heet worden.


CiteerDat is het grote voordeel waar je in theorie een schonere hoogweergave door krijgt

Jij zegt nu weer ''in theorie''  .
Er is sowieso al weinig crossover vervorming bij de meeste versterkers.
laat staan dat DUAL mono opbouwen al aanzienlijk ''alles'' verbeterd.

maar klasse A zou minder crossover moeten geven. Dat kan niet. Er is geen schakeling die dat laat zien..
zowel... :mrgreen: laat maar zien..
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz


Crossover vervorming is heel wat anders dan crosstalk oftewel inteferentie tussen de beide kanalen oftewel overspraak!  :-D :-D
2 mono blokken die dan minder crossover vervorming zouden geven slaat nergens op.
Class A versterking leverd wel degelijk een veel lagere crossoververvorming op.

Verder kijk je maar even op www.google.nl

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: S.B.Marantz op augustus 19, 2007, 18:31:35
Crossover vervorming is heel wat anders dan crosstalk oftewel inteferentie tussen de beide kanalen oftewel overspraak!  :-D :-D
2 mono blokken die dan minder crossover vervorming zouden geven slaat nergens op.
Class A versterking leverd wel degelijk een veel lagere crossoververvorming op.

Verder kijk je maar even op www.google.nl



heb nu net even de technisch specs zitten te bekijken.
idd vergis ik me in crosstalk.

Maar klasse A kan maar maximaal 25% van het geheel vermogen geven aan geluid.
Dat kan je verdubbelen door nog een pull schakeling erbij te plaatsen. 50%

Maar dan is klasse A/B toch het beste MET de juiste bouw principes!
het zal iets was crossover geven. maar dat kan heel weinig zijn!!

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KT88

Citaat van: HAL9000 op augustus 19, 2007, 18:34:33
Maar klasse A kan maar maximaal 25% van het geheel vermogen geven aan geluid.
Dat kan je verdubbelen door nog een pull schakeling erbij te plaatsen. 50%

Huh? Jij denkt aan single ended, wat zowel met buizen als met torren kan.
Klasse A is de noodzakelijke instelling voor een single ended trap (verzin nu zelf eens waarom dat is!) , maar staat los van de topologie.
Push-pull kan net zo goed A zijn, maar ook B (AB is eigenlijk ook B).

Citeer
Maar dan is klasse A/B toch het beste MET de juiste bouw principes!
het zal iets was crossover geven. maar dat kan heel weinig zijn!!

De crossover die jij niet ziet, wordt weggeregeld door de loop tegenkoppeling.
Neem die eens los en ga dan met een scoop kijken hoe het uitgangssignaal eruitziet bij verschillende ruststromen.
Die tegenkopppeling doet, naast het verlagen van de gemeten vervorming en de uitgangsimpedantie, soms heel nare dingen als het niet goed gedaan is.

En inderdaad, het komt voor dat het niet goed gedaan is.

Klasse A heeft naast het voorkomen van overnamevervorming nog meer voordelen, naast de bekende straalkachel nadelen:
De thermische vervorming van de devices wordt verminderd.
Een transistor verandert *al* zijn eigenschappen met de temperatuur.
Als je nu in B of lage AB staat, en je gaat uitsturen, warmt de chip op.
Door de thermische traagheid van chip naar behuizing en koellichaam duurt dat even, maar duurt het ook weer even voordat de transistor weer afkoelt.
Dat noemen we de delta-T, en daaruit is te berekenen (en ook te meten) in hoeverre de transistoreigenschappen veranderen.
Doordat die delta T steeds na-ijlt, zal er in de tijd een vervorming plaatsvinden van signalen, die ook in de tegenkoppel-lus terechtkomen.
M.a.w. de versterker staat zichzelf te corrigeren voor error-signalen die te traag en met verandering doorkomen.

In een goed ontwerp speelt dit niet zo'n grote rol, maar ik ken legio apparaten waar dat wel het geval is.
In A is nu de chip voortdurend heet en de delta T is minder dan in B of AB.
Hier werkt de thermische traagheid dus in het voordeel.


Ga verder ook eens na wat er gebeurt met de beta-step (verandering van Hfe) bij A en AB trappen, wat dat doet met de uitgangsimpedantie en die dus de tegenkoppeling ook beinvloeden.


Eerlijk, dankzij loop feedback is er met statische signalen niets te meten van dit alles, maar in bepaalde dynamische situaties kan het wel degelijk hoorbaar worden.

HAL9000

duidelijk.  hello

het was idd singel ended ja (heb je niets aan maar, okee)

maar ik vraag me nu iets af.
Als de transistor in klasse A staat. Is de transistor dan niet gevoeliger voor peak spanningen??
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Dit topic is een afsplitsing van de discussie in de Revisie over de PM-90.
Begint gelijk goed met een ferme statement van HAL9000  :-D
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Ik weet er nog een voor een eventueel nieuw topic.

stelling: als je nu dropveter kabel hebt of vandenhull of JVG alles klinkt hetzelfde.  :mrgreen:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KT88

Citaat van: HAL9000 op augustus 19, 2007, 18:58:20
Als de transistor in klasse A staat. Is de transistor dan niet gevoeliger voor peak spanningen??

Hoe bedoel je?
Wat de voeding betreft: het moet uit de lengte of uit de breedte komen, dus meer stroom = minder spanning.
Om de SOAR van de eindtorren niet te overschrijden, moet de voedingsspanning dus omlaag.

Inductie-piekspanningen van een luidspreker vallen wel mee, en om daar helemaal mee af te rekenen zet je twee dikke diodes in sper van uitgang naar beide voedingslijnen.

HAL9000

Citaat van: KT88 op augustus 19, 2007, 19:13:55
Hoe bedoel je?
Wat de voeding betreft: het moet uit de lengte of uit de breedte komen, dus meer stroom = minder spanning.
Om de SOAR van de eindtorren niet te overschrijden, moet de voedingsspanning dus omlaag.

Inductie-piekspanningen van een luidspreker vallen wel mee, en om daar helemaal mee af te rekenen zet je twee dikke diodes in sper van uitgang naar beide voedingslijnen.

Dat over die diodes kom je ook vaak tegen bij relai's Om de vonken op te vangen van een schakel board relai +-100VDC.

Ik bedoelde, aangezien bij klasse A de warmte aanzienlijk toeneemt en de eigenschappen van een transistor ook.
vroeg ik mij af als een transistor dan sneller beschadigd kan worden.
ik heb wel een gehoord van een reparateur dat wanneer transistoren heet zijn. ze sneller defect gaan bij peak spanningen of een surge. met als gevolg dat een heel set transistoren defect gaan in een circuit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KT88

Daarom ook de lagere voedingsspanningen, als je die dingen tegen de grens gaat belasten dan zit je zo over de SOAR heen, en krijg je het lawine effect of second breakdown.

Niet zo'n last van met goeie ringemitters, en met verticale MOSFETs al helemaal niet.  :wink:

audiof. zonder budget

Klasse A is zeker geen onzin ( evenals AB,B, E of H). Ik zal het maar algemeen houden,  maar iedere klasse heeft zijn eigen, specifieke, voordeel ( en de daarbij behorende nadelen ). Vaak wordt ook nog wel eens gedacht dat klasse A ( de eerste in rij is)de beste is en dus klasse H, analoog aan die vergelijking, dus veel slechter zou zijn.... zeker niet waar!!

Food for thought zou ik zeggen.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df