Hulp met een 4230 die zo goed als dood is.

Gestart door bprijs, oktober 26, 2013, 00:05:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bprijs

Mijn elektronische kennis gaat helaas niet zo ver dat ik complete radio's kan repareren.
Heb wel goede technische kennis en snap bepaalde logica wel.
Wat ik vandaag met de scope heb gedaan is het geluidsignaal volgen tot een punt waar het slecht werd.
Het probleem zit volgens mij op het printje waar de knoppen van FM muting, loudness speaker 1 en speaker 2 op zijn gesoldeerd.
Want op die print komen links en rechts signalen op binnen die vanaf de balance schuif komen.
Deze werken goed op zowel links als rechts.
Maar het links recht signaal wat van dat printje af komt en direct naar het versterker gedeelte gaat heeft een dood signaal op links.
Dus lijkt me dat ik die print er eens uit moet halen en alles door moet solderen en sprayen met contactspray.
Dit is toch een beetje logica of zeg ik nu iets heel raars.
Als ik intern het signaal dat rechtstreeks van de tuner print af komt meet met de scope werken links en rechts ook goed.

En als ik het rechter kanaal intern door lus op het versterker gedeelte dan werken alle kanalen gewoon.
Dus de het versterker gedeelte is dus ook wel in orde.

Wat zeggen jullie

leo de M

klinkt inderdaad heel logisch.
ik zou het inderdaad zo even proberen ,niet geschoten is altijd mis.
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

bprijs

Heb aan het begin van de avond alle contacten die aan alle schakelaars zitten opnieuw gesoldeerd (laten vloeien)
Maar helaas hij werkt nog niet word er een beetje gek van violent1
Dat klere apparaat heeft me al twee dagen in zijn macht en ik kom er maar niet uit.
Heb al 10 uur aan het onderzoeken geweest maar het heeft nog steeds niet geholpen.
Ik kijk morgen avond nog wel weer even verder, als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

jeroen pijper

#18
Even een vraag over mijn 4230 die links achter vervormd. Als ik die volume knop hooger zet gaat die vervormen als ik hem wat lager zet duur 1 a 2 seconden dan is die weer normaal.  Ik moet hem wel op stantje achtergrond muziekje. Dan denk ik dus dat er een condensator kapot is.  Omdat het 1 a 2 seconden weer terug valt in de oorspronkelijke vorm. Hulp nodig of het echt zo is?

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk



Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bprijs

#19
Wie helpt me even het is bijna zeker het printje met de schakelaars van Tape monitor, mono en high filter.
Ik heb een foto gemaakt van het printje waarvan ik denk dat het de oorzaak is.
Heb een gedeelte met geel omcirkeld dit is het gedeelte waar het geluid binnen komt en met de scope een goed signaal geeft dit is pen JH02.
Maar het gedeelte wat met groen omcirkeld is is het gedeelte wat naar het interne versterker gedeelte loopt.
Dit is JH17 en deze is dood, dus het signaal gaat verloren op dit printje.
Waar zou het dan aan kunnen liggen zou ik alle componenten moeten vervangen.
De solderingen heb ik allemaal na gelopen en ik kan geen kapotte banen vinden op de print.

Hier de foto:

jeroen pijper

Ik denk de contacten opnieuw solderen en nieuwe weerstanden.
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

Citaat van: bprijs op oktober 29, 2013, 22:03:59
Wie helpt me even het is bijna zeker het printje met de schakelaars van Tape monitor, mono en high filter.
Ik heb een foto gemaakt van het printje waarvan ik denk dat het de oorzaak is.
Heb een gedeelte met geel omcirkeld dit is het gedeelte waar het geluid binnen komt en met de scope een goed signaal geeft dit is pen JH02.
Maar het gedeelte wat met groen omcirkeld is is het gedeelte wat naar het interne versterker gedeelte loopt.
Dit is JH17 en deze is dood, dus het signaal gaat verloren op dit printje.
Waar zou het dan aan kunnen liggen zou ik alle componenten moeten vervangen.
De solderingen heb ik allemaal na gelopen en ik kan geen kapotte banen vinden op de print.

Hier de foto:


9 van de  10  keer  zijn  het de  schakelaars  die  super  vuil  zijn.  En niet  weerstande.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

#22
Er zitten ook wat enkele condensatoren . meet die ook eens door . weerstanden voor de zekerheid doormeten om alles uit te sluiten. blijven de schakelaars over . staat ergens een draadje op audiokarma hoe je deze uitelkaar kunt halen en reinigen van deze jongens.
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

jeroen pijper

Citaat van: jeroen pijper op oktober 29, 2013, 17:05:46
Even een vraag over mijn 4230 die links achter vervormd. Als ik die volume knop hooger zet gaat die vervormen als ik hem wat lager zet duur 1 a 2 seconden dan is die weer normaal.  Ik moet hem wel op stantje achtergrond muziekje. Dan denk ik dus dat er een condensator kapot is.  Omdat het 1 a 2 seconden weer terug valt in de oorspronkelijke vorm. Hulp nodig of het echt zo is?

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Kan het ook een paar transistors kapot zijn
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

thanatos

Citaat van: HAL9000 op oktober 30, 2013, 14:49:16
9 van de  10  keer  zijn  het de  schakelaars  die  super  vuil  zijn.  En niet  weerstande.

x2 Je hebt het probleem weten te isoleren. Goede kans dat de schakelaars erg vuil zijn. Sprayen met deoxit of uit solderen en in ultrasoon badje reinigingen

bprijs

Thanx allemaal voor de reacties.
De schakelaars met contact spray te lijf gaan heeft niet geholpen.
Gelukkig heeft mijn vader zo'n ultrasoon reiniger.
Ik ga aankomend weekend even aan het werk hiermee.
Ik hou jullie op de hoogte nogmaals bedankt.

jeroen pijper

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bas focal marantz

De 2238 doet het want die staat te koop op marktplaats , jammer dat er geen posts meer zijn gekomen had graag willen weten wat de oorzaak was .

thanatos


SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM