Citaat van: mountainbiker op november 04, 2013, 18:39:31
Ik kijk altijd naar de specs die opgegeven worden door fabrikanten en er zijn me een paar zaken die me opvallen.
Dat is een probleem , die specs wijken te vaak af van de waarheid .
b&w nautilus 804 als voorbeeld , specs fabriek op plaatje en daarmee moet je het doen .
45hz - 20khz +-2db on reference axis , wat is reference axis recht ervoor of net onder een hoek gemeten want dat meet net iets mooier ?
loopt tot 45 hz , oke maar zegt mij niets hoe hij verder afvalt in het laag , boven de 20khz een enorme membraam resonantie , valt mee gehoormatig ligt boven gehoor grens maar men zwijgt als het graf daarover .
nominal impedantie 8ohm (min 3ohm) ze zeggen het en we moeten het maar voor waar aan nemen .
rendement 89db 2,83v 1m erg optimisties , de meting die ik zie haalt dat lange na niet .
Ik had graag metingen gezien , liefst van een onafhankelijke partij .
Omdat weinig mensen onafhankelijke meting zien van speakers worden fabriek specs als waarheid aangenomen , maar dat zijn ze niet .
Uiteraard zeggen metingen niet alles , lekker zelf gaan luisteren met je eigen muziek .
Een speaker die niet mooi meet kan wel goed klinken het is en blijft presoonlijke smaak , en plaatsing in je kamer .
CiteerEr zijn goedkopere drivers van bijvoorbeeld Visaton en Monacor die een behoorlijk linear freq verloop hebben tov duurdere merken.Volgens mij moet het mogelijk zijn om een behoorlijke speaker in elkaar te zetten voor weinig geld. De hogere cross over uit het artikel kom ik ook regelmatig tegen op internet!!
Zeker weten op ZBA ZelfBouwAudio luisterdagen weleens speakers gehoord €125 per kant die echt erg goed klonken .
Ook speakers gehoord die met gemak de dure speakers op X-Fi beurs eruit spelen .