rendement bas reflex t.ov. gesloten systeem

Gestart door mountainbiker, oktober 24, 2013, 20:53:41

Vorige topic - Volgende topic

mountainbiker

Stel dat je een bas reflex luidspreker vergelijkt met een identiek exemplaar maar dan een gesloten systeem.Hoeveel bedraagt het verschil in rendement tov elkaar?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

i-DSI

Ik schat zo een 3 à 4 dB.
Zal ook van het kastvolume afhangen van die gesloten kast.
Ik heb ooit één paar gesloten kasten gehad: Wharfedale 505.2 uit de jaren 80. Zaten op 86 dB/m/1W.
Alle andere spullen die ik daarna had (open kasten) haalden rond de 90.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

mountainbiker

Citaat van: i-DSI op oktober 24, 2013, 21:52:09
Ik schat zo een 3 à 4 dB.
Zal ook van het kastvolume afhangen van die gesloten kast.
Ik heb ooit één paar gesloten kasten gehad: Wharfedale 505.2 uit de jaren 80. Zaten op 86 dB/m/1W.
Alle andere spullen die ik daarna had (open kasten) haalden rond de 90.
Weet jiij toevallig of de specs van losse drivers met of zonder het extra rendement van bass-reflex worden gegeven door de fabrikant?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

i-DSI

Geen idee...
Maar ik zou dit anders bekijken: een kast, open of gesloten brengen het rendement van een unit naar beneden?
Misschien is die meting gedaan zonder kast, enkel in een plank opgehangen. Maar weet het niet zeker.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

bas focal marantz

Het verschil is 0 even ervan uitgaan dat ze netjes zijn ontworpen en normale drivers zijn .

Bij een gesloten systeem wordt alleen de voorkant van het membraam gebruikt .

Een bassreflex doet het laag deels door de voorkant en deels achterkant van het membraam , je krijgt niet meer DB maar het laag loopt verder door .

Waneer het geluid van de voorkant van de membraam begint af te vallen begint het geluid wat door de achterkant wordt afgestraaltdoor de poort te komen kort gezegt .

Een gesloten kast gaathet laag met 12DB omlaag , bij een bassreflex 24DB .

Dus vallen bijde systemen bij 40hz omlaag dan speelt gesloten 12 db zachter bij 20hz en bassreflex 24db zachter  .
Maar dezelfde speaker laag unit zal gesloten bv 50hz al afvallen in gesloten en in bassreflex pas bij 35hz  .

Omdat gesloten langzamer afvalt zal die dicht of tegen een muur nog langzamer afvallen in het laag , maar een bassreflex gaat dan juist boomerig worden .

Een bassrefex kan wel veel harder tot het punt waar hij afvalt .
Waar een gesloten nog druk achter de membraam heeft valt dat bij een bassreflex weg en zal die gigantisch beginnen te wapperen , zet maar een LP op .

Uiteraard kan je met een bassreflex uitstekend een boombox maken , zoals al die speaker fabrikanten van car hifi doen , een veel te kleine bassreflex kast waarbij voorkant membraam en poort zamen werken , je krijgt een enorme bult in het laag die niet zo heel mooi klinkt maar wel heel hard kan .

i-DSI

Dag Basfocal,
Het rendement van luidsprekers wordt gemeten bij 1W, 1m afstand en op 1000 Hz. Niet op de frequenties die jij hier komt te bespreken.
Er is dus wel degelijk verschil.
De beweging van de speaker wordt bij een gesloten systeem afgeremd door de gesloten lucht in de kast. Bij een open systeem waar je die afremming niet hebt kom je met hetzelfde vermogen daarom al veel sneller aan een bepaald aantal dB.

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op oktober 27, 2013, 02:43:17
Het verschil is 0 even ervan uitgaan dat ze netjes zijn ontworpen en normale drivers zijn .

Bij een gesloten systeem wordt alleen de voorkant van het membraam gebruikt .

Een bassreflex doet het laag deels door de voorkant en deels achterkant van het membraam , je krijgt niet meer DB maar het laag loopt verder door .

Waneer het geluid van de voorkant van de membraam begint af te vallen begint het geluid wat door de achterkant wordt afgestraaltdoor de poort te komen kort gezegt .

Een gesloten kast gaathet laag met 12DB omlaag , bij een bassreflex 24DB .

Dus vallen bijde systemen bij 40hz omlaag dan speelt gesloten 12 db zachter bij 20hz en bassreflex 24db zachter  .
Maar dezelfde speaker laag unit zal gesloten bv 50hz al afvallen in gesloten en in bassreflex pas bij 35hz  .

Omdat gesloten langzamer afvalt zal die dicht of tegen een muur nog langzamer afvallen in het laag , maar een bassreflex gaat dan juist boomerig worden .

Een bassrefex kan wel veel harder tot het punt waar hij afvalt .
Waar een gesloten nog druk achter de membraam heeft valt dat bij een bassreflex weg en zal die gigantisch beginnen te wapperen , zet maar een LP op .

Uiteraard kan je met een bassreflex uitstekend een boombox maken , zoals al die speaker fabrikanten van car hifi doen , een veel te kleine bassreflex kast waarbij voorkant membraam en poort zamen werken , je krijgt een enorme bult in het laag die niet zo heel mooi klinkt maar wel heel hard kan .
Hoe zit het dan met de resonatiefrequentie van de drivers?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: i-DSI op november 01, 2013, 13:59:57
Dag Basfocal,
Het rendement van luidsprekers wordt gemeten bij 1W, 1m afstand en op 1000 Hz. Niet op de frequenties die jij hier komt te bespreken.
De beweging van de speaker wordt bij een gesloten systeem afgeremd door de gesloten lucht in de kast. Bij een open systeem waar je die afremming niet hebt kom je met hetzelfde vermogen daarom al veel sneller aan een bepaald aantal dB.

Ten eerste hebben we het duidelijk over verschil bassreflex en gesloten verschil in DB .
Een afstemming gesloten of bassreflex maakt totaal niets maar dan ook echt helemaal niets uit als je op 1000hz meet .

Kijk maar naar plaatje 1 , dezelfde units gesloten en bassreflex .
Spelen BEIDE even luid iets onder de 88db maar een bassreflex loopt verder door in het laag .
Vergelijken doe je 1 op 1 met de zelfde driver/speaker .

Ergens denk ik dat je het zelfde bedoelt maar anders zegt .

Men meet een speaker met 2,83 volt , zie plaatje 2 rode cirkel .
Omdat een 1 watt meting opgaat voor een 8 ohm speaker , een 4 ohm speaker moet je dan met 2 watt meten , doe je dat niet meet die 3db zachter .
1 watt 8 ohm = 2,83 volt
2 watt 4 ohm = 2,83 volt
Met 2,83 volt meet je namelijk altijd de zelfde input ongeacht hoeveel ohm de speaker is .

Dat men vaak 1000hz als referentie pakt hoe luid een speaker speelt met 2,83 volt is echt niet de juiste manier .

Kijk maar naar het plaatje 3 , daar zie je de frequentie verloop van de speakers 1000hz is de ene luidspreker veel luider dan het gemiddelde , de andere is juist veel zachter dan het gemiddelde .

Beide speakers wijken bij 1000hz flink af van het gemiddelde , een frequntie eruit pikken en dan zeggen/mee adverteren , suggereren  dat een speaker zo luid is is dus klinkklare onzin .

In een mini cooper (bj1980) kunnen met pijn en moeite 6 mensen zitten , dus mini cooper is een 6 persoons auto ?

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 01, 2013, 17:35:30
Hoe zit het dan met de resonatiefrequentie van de drivers?
Dat is afhankelijk hoeveel een membraam weegt en hoe strak/hard die is opgehangen .

Resonantiefrequentie afkorting is Fs , Fs met Qts  kan je aan afleiden in welke behuizing hoe laag een unit gaat .

Gelukkig hebben we mooie programma's die dat goed en snel berekenen , WinIsd bv .

i-DSI

Basfocal,
Dank voor de uitleg. Ik was er me niet van bewust dat de meting aan een vast voltage gebeurde i.p.v. vast wattage.

Je uitleg over waarom 1000 Hz in combinatie met het woord 'klinkklare onzin' vind ik wel wat te ver gaan.
We mogen toch wel zeggen dat 1000 Hz een belangrijke en voor ons oor zeer goed hoorbare frequentie is, neen? En we mogen toch ook wel zeggen dat een beetje goede luidspreker over zijn hoorbare frequentiegebied niet zeer hard zou mogen variëren in dB-verloop?
In dat daglicht vind ik de keuze van 1000 Hz helemaal niet fout. En je moet toch iets vastleggen, nietwaar. Uiteraard, cijfers zeggen niet eens de halve waarheid, zeker niet in de luidsprekerwereld.

Persoonlijk vind ik het belang van 'rendement' bij luidsprekers helemaal niet belangrijk. Zegt niets over de kwaliteit van de speakers. Hoogstens over het feit dat je misschien wel een krachtige versterker zou kunnen gebruiken als je luid wil spreken. Of vergis ik me hier?

bas focal marantz

Citaat van: i-DSI op november 02, 2013, 11:21:08
Basfocal,
Dank voor de uitleg. Ik was er me niet van bewust dat de meting aan een vast voltage gebeurde i.p.v. vast wattage.

Je uitleg over waarom 1000 Hz in combinatie met het woord 'klinkklare onzin' vind ik wel wat te ver gaan.
We mogen toch wel zeggen dat 1000 Hz een belangrijke en voor ons oor zeer goed hoorbare frequentie is, neen? En we mogen toch ook wel zeggen dat een beetje goede luidspreker over zijn hoorbare frequentiegebied niet zeer hard zou mogen variëren in dB-verloop?
In dat daglicht vind ik de keuze van 1000 Hz helemaal niet fout. En je moet toch iets vastleggen, nietwaar. Uiteraard, cijfers zeggen niet eens de halve waarheid, zeker niet in de luidsprekerwereld.

Zeer zeker met je eens .
Maar wil toch iets aanvullen , zeker is 1000hz oplopend tot 3000hz een belangrijk gebied voor het gehoor , het gehoor kan daar juist heel goed vervorming horen .
10% vervorming k2 is daar hoorbaar , k3 is al met 3% hoorbaar .
Maar voor een subwoofer is 10% k2  3% k3 weer niet hoorbaar .

Mischien weet je ook dat bij zacht luister nivo je gehoor hoge en lage frequenties moeilijker kan horen , vandaar loudness knop .
Yamaha had vroeger variabele loudnes .

CiteerPersoonlijk vind ik het belang van 'rendement' bij luidsprekers helemaal niet belangrijk. Zegt niets over de kwaliteit van de speakers. Hoogstens over het feit dat je misschien wel een krachtige versterker zou kunnen gebruiken als je luid wil spreken. Of vergis ik me hier?

Er zijn zat mensen die zweren bij een hoogrendements speaker , die mensen beweren dat zo'een speaker dynamischer klinkt etc etc
ook ik ben daar van overtuigd , ook op de X-FI beurs duidelijk het verschil gehoord tussen een 85db speaker en een 95db speaker , uiteraard is dat persoonlijke smaak of je dat beter vindt klinken en ook of je het verschil hoort tussen hoog en laag rendement .

Wat ik van de 1000hz meting vindt is dat als de ene speaker daar gemiddelt 3db luider is en de ander daar net 3db zachter heb je 6db verschil volgens de specs terwijl ze mischien gemiddelt over de grote lijn even luid zijn .
Een beetje fabrikant die zijn eigen auto test hoe zuinig die is (kan krijgen met schoemelen binnen de regels) .
Een speaker van 88db verkoopt wat makkelijker dan die van 82db volgens 1000hz meting , terwijl ze mischien gemiddelt beide 85db meten .

Maar wat blijft is niet een speaker volgens de specs fabrikant kopen , die zijn altijd veel mooier en zeggen mij veelal niets , zelf luisteren is de enige manier om erachter te komen of een speaker je bevalt .

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op november 02, 2013, 18:49:03

Er zijn zat mensen die zweren bij een hoogrendements speaker , die mensen beweren dat zo'een speaker dynamischer klinkt etc etc
ook ik ben daar van overtuigd , ook op de X-FI beurs duidelijk het verschil gehoord tussen een 85db speaker en een 95db speaker , uiteraard is dat persoonlijke smaak of je dat beter vindt klinken en ook of je het verschil hoort tussen hoog en laag rendement .

Wat ik van de 1000hz meting vindt is dat als de ene speaker daar gemiddelt 3db luider is en de ander daar net 3db zachter heb je 6db verschil volgens de specs terwijl ze mischien gemiddelt over de grote lijn even luid zijn .
Een beetje fabrikant die zijn eigen auto test hoe zuinig die is (kan krijgen met schoemelen binnen de regels) .
Een speaker van 88db verkoopt wat makkelijker dan die van 82db volgens 1000hz meting , terwijl ze mischien gemiddelt beide 85db meten .

Maar wat blijft is niet een speaker volgens de specs fabrikant kopen , die zijn altijd veel mooier en zeggen mij veelal niets , zelf luisteren is de enige manier om erachter te komen of een speaker je bevalt .
Zelf heb ik speakers met een rendement van 93db.Heb ook Wharfedales gehad met een rendement van 86db.Dat was echt een wereld van verschil in het nadeel van de Wharfedales.Heeft ook te maken met het materiaal waarvan de conussen gemaakt worden.Moet niet al te stijf zijn. Ik zelf wil alleen nog maar luidsprekers met drivers die gemaakt zijn van papier, eventueel met een laagje polypropyleen voor demping.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 02, 2013, 21:09:55
Heeft ook te maken met het materiaal waarvan de conussen gemaakt worden.Moet niet al te stijf zijn. Ik zelf wil alleen nog maar luidsprekers met drivers die gemaakt zijn van papier, eventueel met een laagje polypropyleen voor demping.
Maar dat is nu net een kwestie van smaak , een membraam heeft nagenoeg altijd ook is dat minimaal een eigenklank , papier , polypropoleen , kevlar , metal etc .

De kunst is een membraam te maken die niet resoneerd in en buiten zijn werkgebied maar mag niet te zacht zijn , we willen immers dat elke lucht molicuul die voor de membraam zit in bewegingwordt gebracht , en niet deels worden geabsorbeerd door de membraam  .

Tegenwoordig worden er dus tal van membramen opgebouwd uit meerdere matrialen , de techniek is er dus wordt het toegepast , denk maar eens extreem RUBBER .

Ondanks huidige mogenlijkheden en techniek hebben membramen toch een kleine lichte snel uitstervende resonanie .
Een hardmembraam is vaak nog minder onderhevig aan resonantie tot een bepaalde frequentie , nog hoger in de frequentie dan gaan ze als een gek te keer dus de speaker bouwer moet er voor zoregen dat die resonantie ver buiten zijn weergave gebied ligt , mede door goed te filteren .

Wat voorbeelden van 20 cm membramen .
je ziet sommige heel snel stil zijn tot 2khz maar een stuk erboven flink resoneren .
Andere hebben klein beetje in hun werkgebied .

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op november 03, 2013, 02:45:18
Maar dat is nu net een kwestie van smaak , een membraam heeft nagenoeg altijd ook is dat minimaal een eigenklank , papier , polypropoleen , kevlar , metal etc .

De kunst is een membraam te maken die niet resoneerd in en buiten zijn werkgebied maar mag niet te zacht zijn , we willen immers dat elke lucht molicuul die voor de membraam zit in bewegingwordt gebracht , en niet deels worden geabsorbeerd door de membraam  .

Tegenwoordig worden er dus tal van membramen opgebouwd uit meerdere matrialen , de techniek is er dus wordt het toegepast , denk maar eens extreem RUBBER .

Ondanks huidige mogenlijkheden en techniek hebben membramen toch een kleine lichte snel uitstervende resonanie .
Een hardmembraam is vaak nog minder onderhevig aan resonantie tot een bepaalde frequentie , nog hoger in de frequentie dan gaan ze als een gek te keer dus de speaker bouwer moet er voor zoregen dat die resonantie ver buiten zijn weergave gebied ligt , mede door goed te filteren .

Wat voorbeelden van 20 cm membramen .
je ziet sommige heel snel stil zijn tot 2khz maar een stuk erboven flink resoneren .
Andere hebben klein beetje in hun werkgebied .
Misschien een idee voor een nieuwe topic?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Mag hier blijfen , maar Maurice mag het ook opsplitsen .

Ik weet niet in hoevere andere dit intressant vinden en om nu over elk onderwerp wat aan speaker/units etc gerelateerd is een eigen topic te geven .

Mij maakt niets uit .