Citaat van: mountainbiker op november 13, 2013, 09:38:43
Linear verloop Spl,impedantiecurve,frequentiebereik en natuurlijk de prijs.Heb jiij daar een mening/info over over Jrdejong? Dus niet de standaard fabrieksluidsprekers maar de losse drivers en het effect op de versterker.
Laat ik voorop stellen dat ik geen expert ben op het gebied van speakers of zelfs electronica in het algemeen. Als fysicus heb ik redelijke theoretische kennis maar SB_Marantz en bas focal marantz hebben naar alle waarschijnlijkheid veel meer toegepaste kennis .. en daar gaat het hierom.
Dat gezegd hebbende heb ik wel een mening. Ik denk dat je je niet moet blind staren op specs. Zoals eerder genoemd zeggen specs zoals demping factor van een versterker, impedantie, vermogen etc. vaak bijzonder weinig over je uiteindelijke muziekbeleving. Zeker indien deze gegevens worden verstrekt bij een vaste of niet relevante frequentie. Uit een rij speakers die je kunt beluisteren is zeker geen uitgemaakte zaak dat de speaker met de meest lineaire respons en de kleinste harmonische vervorming voor jou de mooist klinkende is. Sterker nog, liefhebbers van buizenversterkers houden juist van de warmte die die specifieke vervorming geeft.
Het zegt nog weer eens minder als je spreekt over slechts een component in een keten. Ik bedoel, de drivers waar je over spreekt worden uiteindelijk in een speaker geplaatst met een filter etc. en ervaart een koppeling met de akoestiek van de kast zelf waardoor het impedantieverloop weer anders wordt (zie bijvoorbeeld wat bas focal marantz ook zei over een gesloten kast versus een bas reflex systeem en een aantal posts in dit
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11469.msg218600.html#msg218600 draadje).
Als ik het goed heb gedraagt een speaker zich buiten zijn frequentiebereik zich min of meer als een weerstand gelijk aan de gelijkspanningsweerstand van de speaker. Die is over het algemeen hoger dan de nominale impedantie, dus daar zal de versterker geen probleem mee hebben.
De impedantiecurve is vooral van belang van de speaker als geheel. Als deze aanleiding geeft tot flinke fasedraaiingen of scherpe gradienten (impedantie dips) dan kan dat leiden tot vermogensverlies en warmteontwikkeling in het eerste geval en clippen en vervormen in het tweede geval. Een versterker kan door zijn stroomreserve raken en de elco's leegtrekken. Voor een goed gebouwde versterker lijkt me dat allemaal geen probleem, behalve dat het waarschijnlijk niet zo mooi klinkt. Bij oververhitting schakelt hij wel uit.
Ik zou me er niet te zeer door laten leiden. Bij een goede implementatie van de driver in een speaker en bij gebruik van een versterker die zijn warmte goed kwijt kan en flinke stroomreserves heeft denk ik dat het allemaal niet echt relevant is. Lineaire SPL respons is voor een versterker helemaal niet van belang lijkt me.