Tweeter via extra versterker ?

Gestart door CBdicX, oktober 10, 2013, 17:43:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, is het mogelijk om 2 extra tweeters aan te sluiten op een losse versterker die via de pre-out op een receiver aangesloten zit en via de pre-out het front signaal krijgt ?
De tweeters hebben wel hun eigen passieve filters.
(tweeters worden dus op de losse versterker aangesloten, niet de receiver)
De tweeters meten 8 Ohm los, aangesloten op het filter meet ik niets, ook geen piep signaal.

Ik wil deze graag op de reserve versterker aansluiten omdat ik zo het tweeter volume mooi kan aanpassen aan mijn smaak en goed kan laten samenwerken met de huidige tweeters. Die iik wil gaan gebruiken zijn 360 graden tweeters en dat is wel fijn als ik schuin achter de speakers zit, hoor ik toch prima hoog ondanks dat je dan uit het "blikveld" van de tweeters bent van de front speakers.

bas focal marantz

NIET DOEN , geeft enorm veel fase problemen .

Kan je beter een L-pad kopen en die aansluiten op je tweeter
http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm
Visaton heeft ze in hun arsortiment .

Maurice

Technisch gezien moet het kunnen, ik vrees alleen dat je het in de praktijk niet optimaal krijgt. Fase verschillen kan, maar tweeters zijn erg gevoelig en waarschijnlijk gaat het erg lastig worden om die adhv de volumeknop goed afgeregeld te krijgen.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 4
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

CBdicX

Bedankt voor de reacties.
Wat ik gedaan heb is via de pre-out van de receiver een tulp naar de 2e versterker en daar de tweeters op aan gesloten. De filters zijn van die kant en klare "auto" filterkastjes (Magnat, tweeter bollen zijn ook Magnat) met een IN en OUT. Dus IN vanaf de versterker en OUT uiteraard naar de tweeters. Het volume heb ik zo bepaald: vanaf 0 omhoog tot ik de tweeters duidelijk hoor (rond 50% volume) en dan een tikkie terug. Als ik nu op de versterker wissel van input dan is het zonder de tweeters net alsof ik gewoon geen hoog heb.......
Dit zijn metal dome tweeters terwijl de tweeters van de main speakers soft dome tweeters zijn, misschien dat die metal dome wat harder en sissender overkomen, maar fase verschillen of niet, het klinkt met beter dan zonder.

Ik denk dat dat het gene is waar het om gaat, hoe het klinkt, en of dat nu wel of niet technisch gezien klopt lijkt mij niet echt belangrijk. Er worden wel meer dingen binnen de audio wereld gedaan die technisch niet kloppen maar wel lekker klinken  :-D

lo

Leuk experimentje en leuk dat het een bevredigend resultaat oplevert.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.