Marantz CD12 / DA12 vragen

Gestart door EGT, september 22, 2013, 20:14:16

Vorige topic - Volgende topic

EGT

Nadat ik enige tijd geleden de hoop op het vinden van een CD12/DA12 combo bijna had opgegeven en al op zoek was naar wat anders, liep ik er ineens tegenaan.
Direct gekocht en ben er super blij mee!

Nu zit ik alleen met 2 vragen, waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

1- er zijn een paar van de 8 lampjes in de DA12 kapot. Nu ben ik hier naar opzoek gegaan, maar kan ze nergens vinden. Wie weet waar je deze nog kan kopen?

2- weet iemand wat destijds de (dure) KI modificaties waren?
Mijn DAC heeft enkele wijzigingen gekregen van de voorgaande eigenaar, die ik vaker voorbij heb zien komen op internet:
- Siltech bekabeling
- Extra voedingscondensatoren
- AD744 opamps
En nog wat kleine zaken.
Maar er zit jammer genoeg een s1 chip in en helaas geen dubbele kroon tda1541.
Dit is dus niet een KI versie.
Maar zijn deze s2 chips nog ergens te krijgen en wat kan er nog meer aan gedaan worden om er een KI van te maken?

thanatos

Die S2 daarvoor zou je Ebay in de gaten moeten houden. Pas op voor neppers..

Geloof dat forumlid SB Marantz nog een speciaal exemplaar van deze dac heeft..

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op september 22, 2013, 20:24:26
Die S2 daarvoor zou je Ebay in de gaten moeten houden. Pas op voor neppers..

Geloof dat forumlid SB Marantz nog een speciaal exemplaar van deze dac heeft..
Die S2 kost een hoop ping ping , staat mooi natuurlijk een S2 erin daarvoor kan je het uiteraard al om doen maar of je het zal horen lijkt me echt mini minimaal .

Wil je kwa klank een upgrade zou ik eerst alle elco's printbindingen etc vernieuwen en nalopen alvoor een S2 chip te kopen .

SB_Marantz

Ik ben goed bekend met die modificaties.
Verwijderen......vooral die extra V/elco's............daar is de voeding niet op berekend en volslagen nutteloos.
Kan zelfs door de  veel hogere laad/peakcurrent schade toebrengen aan de brugcel en trafo.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

EGT

Bedankt voor de reacties en tips!

Zo'n S2 chip op eBay scoren zie ik niet zitten ivm neppers.
Maar houd m'n oren open.

SB_Marantz, wat zou je wel adviseren?

genesis

Feli met je CD-12! :wink:  Ik speel er al zo'n 20 jaar mee, maar dan wel op K.I. niveau (zelfs wat verder dan de K.I. consumers edition er zijn nog wat Ken Ishiwata upgrades geplaatst ism met Ken en een goede vriend van mij). Tevens speel ik met een Digitale Lens van Genesis er tussen.

Nog steeds een niet te verslaan & muziekale speler.

Veel luister plezier, mocht je kunnen upgraden tot de K.I. versie, dan zeg ik DOEN een wereld van verschil, word volgens mij nog steeds uitgevoerd maar is kostbaar ik dacht tussen de 3 en 5000 euro

O'ja, wat die lampjes betreft, die gaan altijd kapot na een paar jaar, ben het onderhand een beetje zat om ze om de paar jaar te vervangen. Maar wat je kan doen is een lampje verwijderen en naar de lokale electronica zaak te gaan en daar vervangende te kopen. :wink:

Genesis

JohnWx

voor 5k zou ik een Accuphase kopen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Ik zou geen van beide doen.
Volslagen zinloos en zonde van je centen.

KI marketing gelul........
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: EGT op september 24, 2013, 00:32:28
Bedankt voor de reacties en tips!

Zo'n S2 chip op eBay scoren zie ik niet zitten ivm neppers.
Maar houd m'n oren open.

SB_Marantz, wat zou je wel adviseren?

Zoals ik al zei: Die malle mods eraf gooien en het ding netjes naar originele staat terugbrengen.

Andere D/A chip heeft ook geen zin.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op september 30, 2013, 01:32:28
Ik zou geen van beide doen.
Volslagen zinloos en zonde van je centen.

KI marketing gelolliestok........

bedoel een hele set 2de hands  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Damhooligan

Dat is een mooie combinatie..

Ik ben geen fan van retro ik heb liever modern.
Maar dat ziet er lekker strak uit dat modelletje .
notworthy
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

JohnWx

EGT

Genesis, ik ken een dergelijke Genesis lens verder niet, maar zal er is informatie over zoeken.
Ik zag in de snelheid dat het de jitter reduceerd?

Kan jij niet zeggen welke mods jouw DA12 ondergaan heeft door een kijkje onder de motorkap te nemen?
Heb geen flauw idee wat ze voor € 3.000- € 5.000 allemaal doen maar ik vind het behoorlijk wat geld.
Heb je jouw speler wel is naast een originele gehoord? Ben benieuwd wat de verschillen zijn.

Wat betreft die lampjes, er schijnt een blauwe huls omheen te zitten die langzaam verteerd, dus ga dan toch liever voor originele met nieuwe blauwe huls :-)

Inzake het terug origineel maken, ik kan die extra voeding eraf trekken.
Maar verder heb ik de originele onderdelen niet erbij gekregen, en ik weet niet exact wat allemaal aangepast .

SB_Marantz

Je zag/las dat?

Maar wat is het?

Jengel oftewel wow&flutter.

Hoe zou een lens dat kunnen voorkomen?
Het simpele en korte antwoordt is: NIET.
De draaiconstante zo goed als perfect bij een cd speler.

Bron; Wikipedia

Bij het opnemen van geluid hoort de AD-converter (analoog naar digitaal omzetter) zijn monsters met heel nauwkeurige regelmaat te nemen. Komt een monster iets te vroeg of te laat tijdens een flank in het signaal, dan zal het monster de verkeerde waarde hebben. Het signaal dat ontstaat door al deze meetfouten vormt een storend geluid. Omdat deze storing meegaat in de sterkte van het geluid is het eerder hinderlijk dan opvallend.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

De lampjes kun je op Ebay kopen.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM