Nou, het is toch iets anders afgelopen als gedacht.
Niet 3 maar 1 sub word er nu gebruikt met een resultaat zoals gewenst, dus zonder die zeg maar bas wolk boven de zitplaats !
Nadat de MD Quart SUB ontvangen was is die direct aangesloten en verhoogt in het midden achter de luisterplek neer gezet zoals omschreven in wat artikelen over 3 subs op het Internet.
Dat gaf het gewenste effect, een goede rustige bas gewoon zittend.
Maar om dit experiment goed te doen heb ik die andere 2 subs per stuk uit geschakeld en wat bleek, geen verandering op de luisterplek. Wel werd het bas volume minder maar de versterker harder zetten en klaar, het zijn tenslotte 2 subs minder.
Ook de Quart terug gezet in de rechterhoek achter de luisterplek en het resultaat werd zelfs beter met meer geluidsdruk op de luisterplek.
Wat ik absoluut nooit gedacht had is dat het type sub woofer dus duidelijk invloed heeft op het resultaat in de woonkamer, wat het kopen van een sub denk ik nu alleen maar moeilijker maakt, welk type is het meest geschikt voor jou woon situatie ?
Ik heb zelf al van alles gehad, front fire, down fire, top fire, push-pull met de woofers zichtbaar en dan nu voor mij een vreemd ontwerp, push-pull met de woofers geheel in de kast met 2 bas poorten.
Het zijn relatief kleine woofers die kop aan kop in de kast zitten en beide woofers zijn bedraad, dus niet zoals vaak 1 bedraad en de ander zonder magneten als passieve radiator (oa REL en Elac).
De receiver heeft gelukkig 2x een sub out dus dat kwam nu goed uit en worden beide uitgangen nu dan gebruikt voor de Quart.
Resultaat is uitstekend, ik heb nog niet zo'n rustige en sterke LFE gehoord, en ik heb ze geteld, er zijn voor de Quart 16 (ja, zestien) verschillende subs door het huis gegaan van 100 euro tot meer dan 1000 euro omdat het resultaat altijd tegen viel.
Nu met een 2e handje via MP voor 40 euro is het goed, hoe een koe een haas vangt.....