Vreemde bas situatie met 2 subwoofers

Gestart door CBdicX, september 22, 2013, 14:19:55

Vorige topic - Volgende topic

Perfect_audio

Citaat van: CBdicX op september 23, 2013, 18:25:32
Ik heb een artikel gelezen over het gebruik van 3 subwoofers en de conclusie was dat er 2 op de grond moesten staan en de 3e moest hoger geplaatst worden. Ik ben benieuwd, we laten een 2e hands sub komen die dan hoger gezet kan worden. Wat er dan gaat spelen is links voor een front fire 12 inch sub, rechts achter een 12 inch free air subwoofer, en dan achter midden of achter links een push-pull sub met 2 woofers en alleen een basreflex poort zichtbaar, woofers zitten dus binnen in de kast. Echt benieuwd hoe 3 van die verschillende type subs samen werken of juist niet........

Dit is echt krankjorem!
In een gemiddelde huiskamer is één goede sub ruim voldoende. Wat je nodig hebt is een goede akoestiekcorrectie. Punt.
Hoe meer subs, hoe meer staande golven. Je kamer krijgt bundels van door elkaar lopende bassen die elkaar versterken en opheffen, afhankelijk van de frequentie en plaats in de kamer. Een grote basbrij. Jakkie!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

Citaat van: Perfect_audio op september 23, 2013, 20:45:31
Dit is echt krankjorem!
In een gemiddelde huiskamer is één goede sub ruim voldoende. Wat je nodig hebt is een goede akoestiekcorrectie. Punt.
Hoe meer subs, hoe meer staande golven. Je kamer krijgt bundels van door elkaar lopende bassen die elkaar versterken en opheffen, afhankelijk van de frequentie en plaats in de kamer. Een grote basbrij. Jakkie!

ron
Preken voor eigen parochie :roll:.

http://thehbproject.com/nl/artikelen/30/2/Beter-laag-door-subwoofers---2-sub's

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op september 23, 2013, 22:12:32
Preken voor eigen parochie :roll:.

http://thehbproject.com/nl/artikelen/30/2/Beter-laag-door-subwoofers---2-sub's

Ik vrees dat het meer tegen doveman's oren is gezegd.......

Als je echt mooi laag wilt, dan ga je voor DBA: 'double bass array'.
Je maakt hier gebruik van vier subwoofers, twee voor en twee achter in de kamer op uitgekiende posities. Het bassignaal is mono en wordt door de twee voorste subs uitgestuurd. De twee subs achter staan in tegenfase èn zijn tijd-gecompenseerd t.o.v. de voorste twee.
Op deze wijze 'rolt' de bas als een golf door de kamer, van voor naar achter en wordt achter 'opgevangen' door de achtersubs. Omdat die in tegenfase staan vangen ze de golf op en voorkomen daarmee staande golven. De achterwand valt als het ware weg.
Dit moet een mooie gelijkmatige bas geven in de gehele kamer (ik heb het zelf nog niet geprobeerd).
Een leuk experiment in ieder geval.
Enne ja, ik verkoop ook subwoofers, dus juich experimenten toe  HB

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

CBdicX

Citaat van: Perfect_audio op september 23, 2013, 22:39:28
Ik vrees dat het meer tegen doveman's oren is gezegd.......

Als je echt mooi laag wilt, dan ga je voor DBA: 'double bass array'.
Je maakt hier gebruik van vier subwoofers, twee voor en twee achter in de kamer op uitgekiende posities. Het bassignaal is mono en wordt door de twee voorste subs uitgestuurd. De twee subs achter staan in tegenfase èn zijn tijd-gecompenseerd t.o.v. de voorste twee.
Op deze wijze 'rolt' de bas als een golf door de kamer, van voor naar achter en wordt achter 'opgevangen' door de achtersubs. Omdat die in tegenfase staan vangen ze de golf op en voorkomen daarmee staande golven. De achterwand valt als het ware weg.
Dit moet een mooie gelijkmatige bas geven in de gehele kamer (ik heb het zelf nog niet geprobeerd).
Een leuk experiment in ieder geval.
Enne ja, ik verkoop ook subwoofers, dus juich experimenten toe  HB

ron
In deze situatie is het zo dat iets links voor een 12 inch front fire staat en achter de luisterplek (ca 2 meter er achter) staat nu nog de free air sub (ook 12 inch) en komt nog een push-pull.
Ik ge zeker eens uit proberen om de bijvoorbeeld de 2 achter uit fase te zetten tov van de voor sub.
Voor 4 subs is nog geen ruimte alhoewel er wel een smalle nog geplaatst kan worden rechts voor, maar die ruimte is beperkt.
In het schetsje zie je de kamer vorm en de plekken van de S1 en S2 nu, en waar S3 bij gaat komen.
Nogmaals, plekken S1 en S2 zijn bepaald door de "kruip" methode, de sterkste bassen met een sub op de luisterplek XX (2 stoelen).

Dennis E36

Vraag omtrent welk merk/type sub's en Audyssey er gebruikt worden is nog niet beantwoord.
Is makkelijker voor de ervaren mensen om je hierbij hulp te kunnen bieden :wink:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

Type subs is al diverse keren beantwoord en merken lijkt mij niet van belang, Audyssey is XT32. Enige misschien iets andere situatie is dat alle 3 de subs passieve subs zijn, aangestuurd door een Onkyo versterker. Dus de subs produceren gewoon sub laag via 2 LFE outs en dat is het, geen toeters en bellen. De speakers staan op 80 Hz, de subs staan op 90 Hz, fase voor de subs is 0 (kan op 180 gezet worden maar maakt niets uit). Gevoeligheid van de 2 SL subs is exact het zelfde 88 db bij 26-500 Hz, de gevoeligheid van de MB is onbekend, 33-160 Hz. De A-9030 staat neutraal en heeft qua bas beïnvloeding een "Phase Matching Bass" mogelijkheid wat het geluid ietsje veranderd wat wel prettig klinkt, doet niets met het te hoog zittende bas plekje  :wink:....... 

Maar ok, voor de volledigheid:
1x Sinus Live SL W330
1x Sinus Live SL W330 K
1x MB Quart SUB

Alle 3 de subs zijn zeg maar auto georiënteerd maar dat maakt volgens mij niets uit, ik heb zelf in het verleden altijd de prettigste bassen ervaren met de zogenaamde auto subs, en ze worden door een nieuwe Onkyo versterker A-9030 bediend die alleen de subs doet. Die A-9030 krijgt dus het LFE signaal van de 7.2 receiver.

CBdicX

Nou, het is toch iets anders afgelopen als gedacht.
Niet 3 maar 1 sub word er nu gebruikt met een resultaat zoals gewenst, dus zonder die zeg maar bas wolk boven de zitplaats !
Nadat de MD Quart SUB ontvangen was is die direct aangesloten en verhoogt in het midden achter de luisterplek neer gezet zoals omschreven in wat artikelen over 3 subs op het Internet.
Dat gaf het gewenste effect, een goede rustige bas  gewoon zittend.
Maar om dit experiment goed te doen heb ik die andere 2 subs per stuk uit geschakeld en wat bleek, geen verandering op de luisterplek. Wel werd het bas volume minder maar de versterker harder zetten en klaar, het zijn tenslotte 2 subs minder.
Ook de Quart terug gezet in de rechterhoek achter de luisterplek en het resultaat werd zelfs beter met meer geluidsdruk op de luisterplek.

Wat ik absoluut nooit gedacht had is dat het type sub woofer dus duidelijk invloed heeft op het resultaat in de woonkamer, wat het kopen van een sub denk ik nu alleen maar moeilijker maakt, welk type is het meest geschikt voor jou woon situatie ?
Ik heb zelf al van alles gehad, front fire, down fire, top fire, push-pull met de woofers zichtbaar en dan nu voor mij een vreemd ontwerp, push-pull met de woofers geheel in de kast met 2 bas poorten.
Het zijn relatief kleine woofers die kop aan kop in de kast zitten en beide woofers zijn bedraad, dus niet zoals vaak 1 bedraad en de ander zonder magneten als passieve radiator (oa REL en Elac).
De receiver heeft gelukkig 2x een sub out dus dat kwam nu goed uit en worden beide uitgangen nu dan gebruikt voor de Quart.

Resultaat is uitstekend, ik heb nog niet zo'n rustige en sterke LFE gehoord, en ik heb ze geteld, er zijn voor de Quart 16 (ja, zestien) verschillende subs door het huis gegaan van 100 euro tot meer dan 1000 euro omdat het resultaat altijd tegen viel.
Nu met een 2e handje via MP voor 40 euro is het goed, hoe een koe een haas vangt..... :-o

Cornelis1921

Zo zie je maar dat kosten en de prijs niet altijd maatgevend zijn. Soms blijkt dat men voordeliger uit is dan ooit verwacht. Kamerakoestiek is vaak zo allesbepalend en een evenzo vaak onderschatte factor van betekenis.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Citaat van: Cornelis1921 op september 27, 2013, 03:28:14
Zo zie je maar dat kosten en de prijs niet altijd maatgevend zijn. Soms blijkt dat men voordeliger uit is dan ooit verwacht. Kamerakoestiek is vaak zo allesbepalend en een evenzo vaak onderschatte factor van betekenis.
Niets aan toe te voegen!

CBdicX

Tja, vaak denk je als het geluid je niet aan staat dat het inderdaad een euro factor is, duur zal wel "beter" zijn. Ik zal niet gaan beweren dat als je een set speakers van de Gamma koopt dat het dan in orde is , maar het draait absoluut niet om het te besteden geld. Ik heb geen idee wat zo'n MB Quart SUB nieuw gekost heeft, misschien is het wel een kostbare sub maar volgens mij gaat het in dit geval meer om het toegepaste systeem wat in deze kamer nu wel goed werkt. Maar ja, ga dat maar eens uitzoeken als je al iedere plek geprobeerd heb met een sub die je voor het uiterlijk koopt of die bij een set zit.
Hier nog wat subs die de revue gepasseerd zijn, vaak niet de l#lligste......

CBdicX

:-o

CBdicX

:-o

CBdicX

en dan als laatste in de rij de minst uitziende sub, maar in dit geval de beste, de MB Quart SUB.
Een passieve push-pull sub aangestuurd door een Onkyo A-9030.......