Internetradio SR6007 wil niet.....

Gestart door Ronald1967, september 09, 2013, 11:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald1967

Hallo, heb een probleempje met internetradio op de SR6007....

Als ik via de knop "internetradio" op de AB van de SR6007, of via een omweg (via de knop "netwerkspeler" op de AB) internetradio wil beluisteren, gebeurt het volgende;

- als eerste krijg ik heel kort een lijstje te zien met bovenaan "Nederland" (als ik het goed heb...)
- dan krijg ik in beeld te zien "playing"
- zonder geluid te hebben gehoord, krijg ik in beeld "netwerkverbinding verbroken"

De verbinding van de SR6007 met het internet is verder prima, muziek streamen vanaf m'n NAS (Synology DS213+) gaat namelijk zonder problemen!

De SR6007 is een paar dagen geleden nog ge-update....

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt voor jullie recties!

Ronald1967

Niemand hetzelfde probleem of een idee hoe op te lossen?

Elke reactie is welkom!

Okke

Je lokale netwerk is dus in orde. Staat je DHCP aan, of heb je de instellingen handmatig ingevoerd? Kijk eens in je instellingen op de SR. Als je een en ander handmatig hebt ingevoerd kan er natuurlijk wel wat mis gaan.
SR-7007

Ronald1967

Hoi Okke, bedankt voor je reactie!

DHCP staat aan.

In m'n router (Netgear WNDR3700) heb ik wel het IP-adres van de SR6007 - 192.168.1.8 - "gereserveerd" zodat dit altijd hetzelfde blijft.
Kan dit het probleem veroorzaken? Met de SR6007 muziek afspelen die op 'm NAS staat - die ook een vast IP-adres heeft - werkt "als een tierelier"!


Okke

Ok.

Ik neem aan dat je NAS IP adres dan wel buiten de door je DHCP uitgedeelde range van je router valt? Maar uiteraard wel binnen je lokale netwerk.

Ik heb zelf mijn SR een vast IP adres gegeven, wel zo makkelijk om ook op de web gui van het apparaat te komen (weet je tenminste waar je naartoe moet browsen, met DHCP veranderd dit nog wel eens ;-).

Kijk daar voor eens naar de instellingen op je NAS. Neem die instellingen over. Alleen je IP adres moet je natuurlijk veranderen, hoog het bv op met 1.

Voorbeeld: DHCP range loopt van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 (kijk even hoeveel IP adressen je router mag uitgeven met DHCP).

Je router zit op 192.168.1.1

Je NAS zit dan op 192.168.1.250 en je SR op 192.168.1.251.
SR-7007

Ronald1967

Okke,

wat ik gedaan heb is gekeken welke IP-adressen de SR6007 en de NAS op een bepaald moment hadden, en daarna gelijk die adressen gereserveerd in de router. De router deelt daarna vanwege die reserveringen automatisc de IP-adressen uit die ik voor de NAS en de SR6007 heb opgegeven. Bij mijn weten mogen de adressen die je reserveert in de router gewoon in de range zitten die de router kan uitdelen....

Of zit ik er nu naast....?

Gerkro


Citaat van: Ronald1967 op september 13, 2013, 15:53:40
Okke,

wat ik gedaan heb is gekeken welke IP-adressen de SR6007 en de NAS op een bepaald moment hadden, en daarna gelijk die adressen gereserveerd in de router. De router deelt daarna vanwege die reserveringen automatisc de IP-adressen uit die ik voor de NAS en de SR6007 heb opgegeven. Bij mijn weten mogen de adressen die je reserveert in de router gewoon in de range zitten die de router kan uitdelen....

Of zit ik er nu naast....?

Klopt wat je zegt, maar alleen een reservering maken in de router is niet voldoende... Je moet die ip-adressen vast zetten in je nas en sr (van die eerste weet ik zeker dat het kan maar met die laatste heb ik geen ervaring) alleen dan weet je zeker dat je de juiste ip adressen hebt!

Je kan ook eens proberen te pingen! Maar ik denk niet dat dat het probleem is omdat nas - sr goed gaat....

Wat een mogelijkheid is: het kan dat je router de poort van de internet radio blokt.... Je zou eens kunnen uitzoeken wat die poort is en dan een poortforwarding naar je Sr kunnen maken.

Het is maar een optie ;-) maar het uitzoeken waard!

Okke

Inderdaad.

Je reservering, is dat op basis van het mac adres? Dus dat als een apparaat zich aanmeld met een bepaald mac adres, krijgt ie dus dat ip adres. Dat zou kunnen, feietelijk is dit hetzelfde als een vast IP adres toekennen. Kan echt in je SR.

Hoe je router is ingesteld weet ik niet, maar ik heb verder niets hoeven in te stellen of extra poorten hoeven openen. Portforwarding is volgens mij niet aan de orde, tenzijn je van buiten je lokale netwerk in je SR wilt komen toch... Dat is bij je NAS bij downloads en gui bekijken buiten je lokale netwerk (op je werk bijv ;-) wel weer handig.

Probeer anders toch eens een ander of vast IP adres. En kijk goed wat je aan de default instellingen van je router hebt veranderd. Ik denk dat daar iets mis is gegaan, zodat je SR alleen binnen je lokale netwerk valt. Want juist die reservering die je hebt gemaakt heeft ook een regel die zegt: alleen lokaal netwerk.

Dus neem de settings van je NAS over, en geef een vast IP. Dan moet het lukken.
SR-7007

Ronald1967

Bedankt voor jullie reacties Gerko & Okke!

Ik zal vanavond het in de WNDR3700 router voor de SR6007 gereserveerde IP adres - 192.168.1.8 - ook eens "vastzetten" in de SR6007, kijken of dat internetradio dan wel werkt....

Tussen de FAQ op de site von Marantz vond ik overigens volgende informatie;

Welke routerpoorten moet ik op mijn router openzetten voor storingsvrije netwerkcommunicatie?

De volgende routerpoorten op uw router moeten geopend zijn om storingsvrije netwerkcommunicatie met een netwerkfunctioneel Marantz-apparaat mogelijk te maken.

Routerpoort: 3813, 443, 80, 8080, 3689 TCP, 554, 5353 UDP multicast.


Ik heb alle genoemde poorten geforwarded in de router maar tijdens het checken met een stukje software of dat de poorten ook daadwerkelijk openstaan, zag ik dat 4 poorten (3813, 3689, 554 en 5353) om onverklaarbare redenen nog steeds gesloten zijn....
Zou dat iets met de firewall in de Netgear WNDR3700 te maken kunnen hebben?

En hoe kom ik erachter via welke poort(en) de SR6007 contact maakt met internet voor internetradio?

Een update voor de SR6007 heb ik recent gedaan, dus verbinding met "de buitenwereld" heb ik in ieder geval wel!

Ronald1967

Internetradio werkt!

Eindelijk heb ik de internetradio van mijn SR6007 aan de gang! Ik heb de SR6007 een statisch IP-adres toegekend (192.168.1.8 ) wat buiten de range ligt die mijn router (Netgear WNDR3700) via DHCP kan toekennen (range was 192.168.1.2 tot 192.168.1.254, heb ik verkleind naar 192.168.1.100 tot 192.168.1.254), daarnaast heb ik in de SR6007 "DNS" gelijk ingesteld aan het LAN IP-adres van de Netgear router (192.168.1.1).
Dat laatste vind ik wel raar omdat ik in m'n router handmatig de Google DNS servers heb ingevoerd, d.w.z. 8.8.8.8 (primair) en 8.8.4.4 (secundair).
Of is het normaal dat "DNS" gelijk moet zijn aan "gateway" in de SR6007?

Okke en Gerko nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Gerkro

Goed te horen dat het gelukt is!

En nu genieten ;-)

Gerkro


Citaat van: Ronald1967 op september 17, 2013, 16:31:23
Internetradio werkt!

daarnaast heb ik in de SR6007 "DNS" gelijk ingesteld aan het LAN IP-adres van de Netgear router (192.168.1.1).
Dat laatste vind ik wel raar omdat ik in m'n router handmatig de Google DNS servers heb ingevoerd, d.w.z. 8.8.8.8 (primair) en 8.8.4.4 (secundair).
Of is het normaal dat "DNS" gelijk moet zijn aan "gateway" in de SR6007?

Okke en Gerko nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Dat is normaal, voor je netwerk regelt/is de router de dns, en dat is tevens je gateway!

Wat er aan de buitenwereld kant van je router/modem gebeurd is een heel ander verhaal ;-)

Okke

 hello Kijk, helemaal goed! En nu inderdaad weer verder genieten...
SR-7007