Het SR7008 topic

Gestart door dmeerpa, september 08, 2013, 21:54:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

Omdat velen graag willen weten hoe de SR7008 nu is...

SR7005 vs SR7008



Buiten dat de SR7008 iets minder hoog is zijn er nog wel verschillen zichtbaar.
Aan de achterkant merken we dat de luidspreker connecties anders gemonteerd werden. Toch bleef het moeilijk om mijn stugge Monster Sigma 2 luidsprekerkabels in te pluggen.
Verder is de Toslink aansluiting op het frontpaneel ook verdwenen.
En is de digital out op de achterzijde is ook verdwenen.
In de plaats zijn er nu wel 3 HDMI uithangen (waarvan er 2 een verschillend signaal kunnen uitsturen) ipv 1 op de SR7005. De 7.1 output van de SR7005 werd een 11.2 pre-out en 9.2 output.

Verder merkte ik ook dat de SR7008 iets warmer wordt.
vergelijk SR 7005 vs 7008 (in pure Direct mode)


En dan het antwoord op de vraag hoe klink hij ten opzichte van de SR7005  :-)

Om dit te testen werden de beide SR's naast elkaar aangesloten. Via de netwerkfunctie liet ik FLAC's terzelfder tijd afspelen op beide SR's. Op beide SR's wordt gebruik gemaakt van de Direct modus.
Het eerste wat ik opmerk ik dat de SR7008 toch sneller reageert dan de SR7005. Verder is ook het LCD display aangepast. Hierdoor kunnen ze nu een groter lettertype gebruiken. En het verschil is duidelijk merkbaar.



Als eerste Adele met 'Rolling In The Deep' uit haar album 21.
Ik hoor een verschil in het voordeel, maar kan niet duidelijken zeggen wat. Ergens heb ik het gevoel dat het geluid warmer is. Iets wat ik toch miste bij de SR7005 nadat ik van de SR8002 kwam.

Dan was het de beurt aan Nils Lofgren met 'You' uit zijn album Acoustic Live.
Hier is het eerste wat in me opkomt dat alles sprankelender klinkt.

Dan op naar Roger Waters met 'The Ballad Of Bill Hubbard' uit zijn album Amused To Death (SBM Gold CD).
Hier hoor ik weer verschil. Ditmaal moet ik wel enkele malen luisteren om het te kunnen omschrijven.
Opnieuw is het geluid wat sprankelender en verder zou ik zeggen meer dynamiek. Vooral in het hoog is het alsof er met een hoger volume wordt uitgehaald.

Als laatste, The Eagles met de live versie van 'Hotel California' uit hun album Hell Freezes Over (1994).
Deze wou ik gebruiken voor het laag omdat ik altijd vond dat de drum nadrukkelijk aanwezig is.
Wanneer ik deze vroeger in stereo-modus (2.1) speelde, vond ik het zelfs een storend laag wegens te veel.
In de intro merk je opnieuw wat ik bij Roger Waters had, maar veel beter, weer sprankelender en de veel dynamischere en bijvoorbeeld luidere uithaal van de gitaar.
Wanneer de drum zijn eerste uithaal doet, weet ik genoeg, ik moet eigenlijk zelfs niet switchen, zo mooi heb ik de drum nog niet gehoord. Ik vermoed dat het betere laag weergave misschien wel dat tikkeltje warm is dat ik miste.

Ondertussen is de Audessy XT32 calibratie gebeurt. En onmiddellijk koos ik voor 'Hotel California' met de stereo-modus op, wat een ontgoocheling, waar is dat laag naar toe... Even switchen naar de Pure direct mode, en jawel daar is dat laag terug.
Vervolgens terug een resem tracks afgespeeld, en telkens geswitched tussen stereo en direct mode. En uiteindelijk moet ik zeggen dat de stereo na Audessy XT32 calibratie het haalt van de direct mode. En moet ik besluiten dat ik vroeger en in direct mode een frequentie piek moet hebben in het laag die door de Audessy wordt weggewerkt.

Update 09-09-2013

Ik heb gisterenavond nog wat muziek beluisterd en kom toch terug op mijn allereerste indruk bij stereoweergave na Audessy XT32 calibratie. Door nu wat meer beat music te spelen, merk ik dat het laag niet is wat het moet zijn. Er zijn geen body in. Als ik switch naar de direct mode heb je direct een stevige bass. Toch merk ik dat bij stereo de verschillende klanken los staan van elkaar, waar deze bij de Direct mode meer in elkaar gemengd zijn.

Dit is volgens mij een probleem die ontstaan is na de Audessy XT32 calibratie.
Bij de start van de Audessy XT32 calibratie wordt eerst het volume gemeten van de sub. De SR7008 tovert dan een SPL meter op het scherm om u de sub af te regelen op 75db, ik heb mijn sub zo'n 8db moeten verminderen.
Nu ik heb stiekem al vlug enkele film scenes gespeeld, en daar mis ik het laag niet.
Wat zou willen zeggen dat er een probleem zou kunnen zijn bij de omzetting van 2.0 naar 2.1 (software bug ?).
Ik probeer deze avond eens een Muziek DVD/BD en kijk wat dat geeft bij muziek. Blijkt daar ook iets niet te kloppen dan doe ik de Audessy XT32 calibratie opnieuw.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

QuattroNL

Dank voor dit verslag  notworthy

Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig hoe de 7008 het in stereo doet tov een PM15S2-LE.
Zat al eerder te twijfelen toen de 7005 net uit was maar het werd mij afgeraden om de PM erop in te ruilen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

ValentinoA

ga je de receiver vooral voor muziek beluisteren of ook voor films e.d.?
Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii

JohnWx

Kan je niet voor een audioblad gaan werken dit is veel makkelijker te begrijpen veel plezier  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

dmeerpa

Citaat van: ValentinoA op september 09, 2013, 00:36:09
ga je de receiver vooral voor muziek beluisteren of ook voor films e.d.?
Prioriteit ligt wel bij films (men bevindingen over de surround weergave volgen nog)
Maar hecht wel wat belang aan een mooie muziek weergave.

Citaat van: John Wx op september 09, 2013, 00:58:05
Kan je niet voor een audioblad gaan werken dit is veel makkelijker te begrijpen veel plezier  :-)
Denk dat dit komt omdat het mijn beleving is dat ik neerschrijf als niet audiofile ;)
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op september 08, 2013, 21:54:28
...........................
Dit is volgens mij een probleem die ontstaan is na de Audessy XT32 calibratie.
Bij de start van de Audessy XT32 calibratie wordt eerst het volume gemeten van de sub. De SR7008 tovert dan een SPL meter op het scherm om u de sub af te regelen op 75db, ik heb mijn sub zo'n 8db moeten verminderen.
Nu ik heb stiekem al vlug enkele film scenes gespeeld, en daar mis ik het laag niet.
Wat zou willen zeggen dat er een probleem zou kunnen zijn bij de omzetting van 2.0 naar 2.1 (software bug ?).
Ik probeer deze avond eens een Muziek DVD/BD en kijk wat dat geeft bij muziek. Blijkt daar ook iets niet te kloppen dan doe ik de Audessy XT32 calibratie opnieuw.

Het is goed dat je verschillende bronnen gebruikt om het resultaat te testen.
Ik vraag mij af of je de fronts op 'large' hebt staan. Dat kan verklaren waarom 2.0 niet goed naar 2.1 gaat. Kun je de instellingen eens meedelen?
En, bij de submeting alle eerder genoemde meetregels in acht houden!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Frontspeakers staan na meting standaard op large. Maar die zet ik nadien op small. Het aanpassen van de cross-over naar 80Hz maakt het al een stuk beter.

Toch opmerkelijk hoe Audessey de fronts dimt onder de 400Hz :
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150