Citaat van: Maurice op januari 19, 2008, 22:27:25
Momenteel toch weer een beetje aan het nadenken over de speakers.
De mid-unit staat toch nog wel ter discussie, maar daar ga ik nog wel met speakerland over praten. Misschien een mooie Excel unit of zo?
Ook wil ik de 23W wel eens in side-firing stand horen om te kijken of ik de kast breedte niet kleiner kan houden.
Hallo Maurice:
Ik zie dat je in ieder geval al bekend bent met Ruud van Speakerland. De 1e gouden tip die je van mij krijgt is de volgende: " Breng ALTIJD GEBAK mee als je naar Ruud gaat " . Da's de ongeschreven regel die wonderen doet.
Verder. Scan Speak 23 W in gesloten behuizing. 30 liter netto. Niks anders proberen. 23 W in Side-Firing moet je absoluut NIET doen. Je kast blijft smaller maar je geluid gaat naar de g.v.d. ( Door Ruud Jansen al allemaal een keer geprobeerd ) ....
Ik zal je vertellen wat ik gedaan heb. Revelator 23 W in gesloten en afzonderlijke kast. Kast nabouwen van de Maxima. Gratis tekening. Aansturen met Hypex en klaar is kees.
Middengedeelte en hoog.. Gebruik GEEN 18 W maar gebruik juist de 15 W uit de Revelator Serie.
Die heeft, in gesloten behuizing, voldoende aan 7 liter maar klinkt, gesloten HEEL erg goed met 8 - 10 liter.
Tweeter Afzonderlijke ruimte geven. Ik heb, heel simpel eigenlijk, de monitor A4 is gesloten versie nagebouwd.
Filtering zou ik zeker niet zelf gaan ontwerpen. Dat heeft Ruud al allemaal HEEL erg goed voor JOU gedaan.
Wat je op deze manier maakt is een "aangepaste" Maxima. Ik heb zelf de topkast voorzien van facetten, zoals te doen gebruikelijk bij Avalon luidsprekers. Ook de baskasten heb ik voorzien van facetten. Dit maakt de luidspreker smaller. Je kunt er ook 1 totale kast van maken ............ Alle ruimten afzonderlijk houden .............
De 18 W is niet een luidspreker die je in jou geval als midden in moet gaan zetten. Je moet vooral niet onderschatten wat die 23 W allemaal doet en kan. De 15 W zit ook in de topkasten van de Maxima. Die 2 luidsprekers sluiten perfect bij elkaar aan in gesloten behuizingen .........
Mocht je echt een hele erge techneut zijn en heel erg goed zijn in "filtering" ...................
Maar mijn advies is heel simpel. De Scan Speak Units zijn allemaal al lang en breed getest en geconfigureerd.
Betere filteringen als die van Speakerland kun je zelf niet bouwen. Kijk maar eens naar de TEST ruimte bij Ruud.
Daar kun je nooit tegenaan werken...........
Luister naar de A4 - de Reference enzovoorts............... Die filteringen zijn helemaal AF .............
Ook de 23 W is meer dan uitgebreid in allerlei kasten ingezet. 30 liter is het optimum .......... Dit zal Ruud onmiddelijk bevestigen. Maar vergeet het gebak niet. Vraag hem naar zijn ervaringen met Side Firing. Da's alle kwaliteiten van de 23 W afzwakken ............ De bastonen zijn weliswaar niet zo richtingsgevoelig, maar ze zijn wel letterlijk de "dragers" van de rest van het zaakje. De richting maakt dus echt wel uit.
Mijn laatste advies is: Blijf bij de Scan Speak units. Anders moet je weer zaken gaan proberen en matchen die eigenlijk niet zo mooi bij elkaar passen. Voor het hoog heb ik zelf overigens de voorkeur voor de iets goedkopere Dome versies van Scan Speak. De Revelator is qua prijs echt over the top en biedt niet direct een beter of mooier geluid. Hooguit in de Ultimo uitvoering.
Doe Ruud de groetjes ( Mokka en gevulde koeken is hoog scoren !!! )
Hoop dat je hier iets mee kan.
Leonneke