Zelfbouwtopic

Gestart door D.A.R.R.Y.L., augustus 14, 2007, 20:57:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

D.A.R.R.Y.L.

Omdat Maurice het vroeg ;-)

Vifa woof en Scan Speak tweet; 6dB filter; correcte poort zonder bult voor afval. -3dB bij 47 Hz.

ll0ll

Ziet er goed uit!
Wat zijn de kosten van zo'n project, als ik vragen mag? :-D
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Maurice

Wat voor filter heb je precies toegepast?
Met of zonder correctienetwerk?
Welke componenten?
Wat zijn de overwegingen geweest voor deze units?
Hoe is de kast opgebouwd?
Waarmee heb je de speakers vergeleken?

Info gevraagd  hello
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Wat voor filter heb je precies toegepast? 1ste orde (6dB)
Met of zonder correctienetwerk? (zonder correctie; alleen RC op woofer)
Welke componenten? 17-wp-200; ss9500 ; Claritycap
Wat zijn de overwegingen geweest voor deze units? ss9500 is extreem robuuste en detailrijke tweeter met zeer goede vervormingscijfers. 17-wp-200 is een erg onderschatte polyprop midwoofer met een extreem resonantievrije roll-off. Deze features en de lage Fs van de tweet hebben mij voor deze units doen kiezen. Ik wilde per s? een 1ste orde crossover i.v.m. gevoeligheid (van mijn oren) voor fase problemen.
Hoe is de kast opgebouwd? 22 mdf; wil hem nogmaal bouwen van dikker materiaal.
Waarmee heb je de speakers vergeleken? Erg veel speakers, ook vloerstaanders. Geen betere gehoord nog.
Dit speakertje zet een beeld neer waar je eng van wordt. Zelfs als ze 4 meter uit elkaar staan stort het stereobeeld niet in.

TurboMarco

Mooie speaker,vooral de Vifa is zeker gezien de kostprijs een toppertje :wav:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Ramon,

Waar cross je op ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

D.A.R.R.Y.L.

Ben nu al weer bezig met volgende interesaante zelfbouw project: foto's volgen straks.
Is een 3-weg met een 20cm woof in bandpass (ongefilterd) + 13cm mid (ongefilterd aan de onderzijde) 2de orde aan de bovenzijde en een noferro 900 tweet ook 2de orde.

D.A.R.R.Y.L.

Die vifa woof is voor zijn 70 euro echt niet te kloppen!!!
Ik cross op (uit mijn hoofd; meting is al weer lang geleden) 2100 Hz.

TurboMarco

wow dan krijg die tweet flink langs zn kloten  :-o
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

D.A.R.R.Y.L.

Valt best mee hoor.
Je kan er geen oorverdovende spl's mee halen, maar die 9500 is erg robuust hoor.
Fs (na inspelen) is 500 Hz. 2100 Hz is ruim twee octaven hierboven. -24dB op zijn Fs (omdat de ss9500 al een natuurlijke akoestische roll-off heeft van 6 dB/octaaf).
Valt best mee hoor. Als je op stevig kamerniveau draait, blijft het niveau op Fs dus erg laag.

Maurice

#10
Citaat van: Marco op augustus 14, 2007, 21:49:51
wow dan krijg die tweet flink langs zn kloten  :-o
Dat klopt ja!
Maar ja, de unit heeft wel een Fs van 550Hz, dus zou moeten kunnen.

Edit: 500Hz, heb je die zelf gemeten? Fabriek geeft namelijk 550 op.
2 octaven, betekent dus 2x6=12 dB demping op signaal.
Maar waar haal je die natuurlijke roll-of van 24dB vandaan?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Hoe ben je eigenlijk aan de kastinhoud gekomen?
Ben je van een bestaand ontwerp uitgegaan? Of heb je deze berekent met een bepaalde Q in gedachten?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Ok nette fs van 550 Hz  :-D,ik dacht in eerste instantie dat de 9500 een fs had van 850 Hz maar een vlugge research wijst idd wat anders uit.
Veel Vifa impulse bezitters zijn overgestapt naar de ss 9500 en crossen die meestal op 2500Hz 12 db okt,maar goed ik weet hoe jij over steile filters denkt  :-P
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

D.A.R.R.Y.L.

@ Maurice:
Heb met winisd en unibox wat gespeeld met de inhoud.
Wat leuk is: je kan wel aimen naar een Qtc van 0,707, maar je kan beter gaan voor wat kritischer gedempt --> richting 0,6. In de praktijk zal de spreekspoel heet worden bij ongeveer 10 watt en dan gaat de Qtc weer naar 0,707 (ongeveer).

De tweet heeft een natuurlijke roll-off van 6dB per octaaf (= akoestisch) dit begint zo grofweg rond de 1800 Hz.
Dit resulteert in ongeveer -12dB op Fs (akoestisch) + electrisch 6dB/octaaf x 2 (denk aan 2100 - 1050 - 525 Hz) = - 24dB