Lampje vervangen PM200

Gestart door CBdicX, augustus 13, 2013, 10:24:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, is het simpel om een lamp te vervangen bij een PM200 bij de VU meters ?
En wat voor lamp(je) moet ik dan kopen ?
Zit er 1 of 2 lampjes ?

Thx !

HAL9000

ik dacht 1  lampje  van  8V 200mA  maar is  afwijkend  model.  Het is ene buis lampje met draadjes.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

CBdicX

Beste HAL9000, bedankt voor de info. Is dit standaard lampje ook te vervangen voor iets wat minder geel is, ik zie amper de schaalverdeling laat staan de bewegende naalden. (zie foto) Het is te geel en te zwak. Bestaat er iets zoals een LED lampje als vervanging ?

SB_Marantz

Nee het alu plaatje is nu eenmaal geel net zoals bij b.v. de SM-500dc.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Nou, nee hoor, dat aluminium is gewoon alu kleur. Als ik er van buiten met een led lamp schijn lichten de meters wel witter en lichter op dus het is echt dat lampje wat de boel geel maakt......

SB_Marantz

Champagne bedoel je, alu heeft een andere kleur.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Nogmaals, als ik de versterker uit zet en met een led lamp op de vu meters schijn is dit gewoon die typerende blauw/witte led kleur, doe ik de versterker aan is het geel.......

HAL9000

Ik begrijp het niet helemaal, maar  als  een LED verkleurd  overbelast je  die. 

En  er is  altijd een lek spanning,  ook al  staat  de versterker uit.  En er komt nog  bij de  de  elko's  soms  wat  energie blijven afstaan.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

CBdicX

#8
Misschien dat ik niet duidelijk ben.......
Ik wil van dat gele licht af wat veroorzaakt word door dat originele gloeilampje.
Als ik de versterker uit zet, dus het lampje brand uiteraard niet, en van buiten af met een led lamp schijn, lichten de meters lekker wit op.
Heb dit zo getest omdat Marantz zij dat het gele komt omdat het aluminium gelig is, dat is dus niet zo, de meters kunnen zeker wit oplichten.
Het originele lampje is dus een 9V 80Ma en is zoiets te vervangen door een 9V LED lamp of strip ?

EDIT:
ik word al terug gefloten door iemand die zegt dat het lampje wisselspanning is en een LED gelijkspanning, dus dat dat niet zal gaan.......

HAL9000

Okee!  ja dat is inderdaad  anders.  Er  bestaan  8V en 12V  led lampjes  die  je met wat  solderen wel passen.
Anders moet je  even bij een elektronica boer vragen welke  witte leds ze hebben voor 9V.  meeste  die ik ken zijn maar 3V etc.  Er bestaan nu zo vreselijk veel  leds  dat je  even moet zoeken.

TIP:  zet  er wel een weerstandje  tussen  van 100Ω ofzo.  anders brand  die  led door.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

CBdicX

En dat wissel / gelijkspanning verschil tussen gloei en led, klopt dat ?

HAL9000

Citaat van: CBdicX op augustus 17, 2013, 23:34:37
En dat wissel / gelijkspanning verschil tussen gloei en led, klopt dat ?

LED  moet ene gelijkspanning  krijgen,  alhoewel leds van tegenwoordig soms niet meer. 
Je  hebt  LEB buislampjes  zie  op  wisselspanning  werken.
zijn niet goedkoop  8.95 ps  en  geeft ene blauw  licht ipv  wit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

CBdicX

Als ik nu eens "out of the box" denk dan zou ik een 9v AC/DC adapter op de 220 draad van de PM200 aansluiten waar ik een 9 volt LED strip op zet......

klaas1965

Dat laatste lijkt mij wat omslachtig, er zijn kleine brugcelletjes in DIL formaat die van de wisselspanning een gelijkspanning maken. Zijn oa bij Conrad te koop:                                                                    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/501212/Bruggelijkrichter-08-10-A-Diotec-B250D-Soort-behuizing-DIL-75-x-5-mm-raster-Nominale-stroom-1-A-URRM-600-V
Kosten een kwartje.
Een witte led lust 3 volt. Als je 8 volt wisselspanning gelijkricht zal de gelijkspanning wat hoger zijn maar dat word grotendeels weer opgesnoept door spanningsval over de dioden in de brugcel.
Als je er 3 in serie zet heb je geen weerstand nodig als de spanning 9 volt is. (let wel op de polariteit).
Je kan er ook 2 nemen maar dan met een weerstand in serie. Op ledtuning.nl staat een duidelijke weerstandscalculator voor alle kleuren led's