Bi-Amp AV7005 + 2x(MM7025) heeft dit zin?

Gestart door r_heliman, juli 16, 2013, 10:40:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

r_heliman

Hoi,

Er wordt al veel gesproken over Bi-Amp etc. Maar toch denk ik dat het een ieder wel interesseert.

Ik probeer namelijk iets meer BAS uit mijn KEF Q900 te blazen. Het volume wat deze boxen produceren in combi met de AV7005 en 1x(MM7025) is verbluffend.

Toch blijf ik het raar vinden dat de mid-range groter en extremer belast worden dan mijn BAS-speakers in de Q900 zuil. Ik probeer de cross over frequentie van 50  - 250 Hz te verschuiven maar merk er bijna niks van.

Daarom denk ik erover na om de BAS speaker van de Q900 appart te gaan Bi-ampen zodat deze meer kan gaan belasten en de mid-rang iets te ontzien.

Graag jullie mening / ervaring.
Thxs
Roel

AndreC

#1
Citaat van: r_heliman op juli 16, 2013, 10:40:24
Hoi,

Er wordt al veel gesproken over Bi-Amp etc. Maar toch denk ik dat het een ieder wel interesseert.

Ik probeer namelijk iets meer BAS uit mijn KEF Q900 te blazen. Het volume wat deze boxen produceren in combi met de AV7005 en 1x(MM7025) is verbluffend.

Toch blijf ik het raar vinden dat de mid-range groter en extremer belast worden dan mijn BAS-speakers in de Q900 zuil. Ik probeer de cross over frequentie van 50  - 250 Hz te verschuiven maar merk er bijna niks van.

Daarom denk ik erover na om de BAS speaker van de Q900 appart te gaan Bi-ampen zodat deze meer kan gaan belasten en de mid-rang iets te ontzien.

Graag jullie mening / ervaring.
Thxs
Roel

Zoals je in de voetnoot kunt lezen heb ik een andere samenstelling.
Als ik mijn subwoofer in de pure direct stand laat meespelen dan is er plenty of bas, en de woofer staat maar op 1/6 van de maximale volume stand, uiteraard ingesteld met audyssey.
Zelfs als ik de woofer niet mee laat spelen is er bas genoeg.
Bij redelijk volume glijden de sierkussens van de bank.
Dus wat jij bedoeld met nog meer bas geen idee.

Naar mijn idee moet je de bas ook weer niet te veel laten overheersen, dan ben je eigenlijk de muziek aan het verkrachten, of anders gezegd, afspelen zoals het niet bedoeld is door de uitbrenger van de muziek.

Mijn fronts worden ingesteld door audyssey op 40hz, ook de surrounds.
Hier geen veranderingen aan aangebracht.
Enigste wat ik soms wel eens doe is lfe+main instellen, dan speelt de subwoofer namelijk mee in de pure direct stand.
Verder heb ik de lfe standaard op 120hz laten staan.
Op de subwoofer staat de crossover max, en volume zoals gezegd op 1/6.
Audyssey heeft de subwoofer ingesteld op -0,5, dus naar mijn mening prima afgeregeld.
Fase op 0.

Ik kan zeggen, meer dan voldoende bas op deze manier.
RoGEK heeft een luistersessie hier gehad, hij kan als onafhankelijke beoordelen hoe het klonk hier.

Iedereen beleeft natuurlijk op zijn manier zijn hobby, maar soms begrijp ik het niet helemaal.
De winst bij Bi-amp is volgens vele zo minimaal, en toch kost het bergen met geld vaak.
Maar goed ieder zijn ding. Ik kan met 1 apparaat alles behalve cd's afspelen.
Over het geluid hoort mij niemand klagen.
Oke op het karakter trekje van de fronts na dan, maar dit is voor een groot gedeelte opgelost door de sub mee te laten spelen in de pure direct stand.

Ga er dan ook vanuit dat dit opgelost gaat worden als ik de pro calibratie laat uitvoeren door Ron, zelf krijg ik het met de xt Calibratie er niet uit.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Citaat van: r_heliman op juli 16, 2013, 10:40:24
Hoi,

Er wordt al veel gesproken over Bi-Amp etc. Maar toch denk ik dat het een ieder wel interesseert.

Ik probeer namelijk iets meer BAS uit mijn KEF Q900 te blazen. Het volume wat deze boxen produceren in combi met de AV7005 en 1x(MM7025) is verbluffend.

Toch blijf ik het raar vinden dat de mid-range groter en extremer belast worden dan mijn BAS-speakers in de Q900 zuil. Ik probeer de cross over frequentie van 50  - 250 Hz te verschuiven maar merk er bijna niks van.

Daarom denk ik erover na om de BAS speaker van de Q900 appart te gaan Bi-ampen zodat deze meer kan gaan belasten en de mid-rang iets te ontzien.

Graag jullie mening / ervaring.
Thxs
Roel

Je gaat het niet meer belasten hoor

Meer bas krijg je ook door een betere/andere plaatsing van je speaker
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Proberen kan geen kwaad, maar je gaat die woofer niet meer belasten dan hoe je het nu hebt aangesloten.
Wellicht dat je muziek draait waar niet veel bass inzit die de woofer voor z'n rekening neemt.
Geen idee hoe dat filter werkt hoor, maar het zou best kunnen zijn dat die enkel het hele lage pakt.
De woofer en de mid zijn dezelfde drivers toch?