Schiit Gungnir

Gestart door thanatos, juni 18, 2013, 20:17:47

Vorige topic - Volgende topic

thanatos

Ik was in de race voor een nieuwe DAC. Daar ik mijn 'oude' Musical Fidelity M1 dac had verkocht.

Wat rond zoeken leverde mij eigenlijk 2 kandidaten op. De Metrum Nos Octave MKII en de Schiit Gungnir. Ik ben voor de Gungnir gegaan omdat deze volledig gebalanceerd is uitgevoerd en de Octave niet. Bij Sonority Audio in Zoetermeer hadden ze alles op voorraad en heb daar na een leuk gesprek een fikse doos mee naar huis genomen  :-D

Het mooie van deze dac's is dat ze volledig op te waarderen zijn door modules te vervangen. Ik heb er gelijk de nieuwe Uber Analog upgrades erbij gekocht. Upgrades omdat er in de Gungnir 2 stuks gaan. In de kleinere versie de Bifrost maar 1. Ook is er een USB upgrade maar die zat al in deze Gungnir.

Het installeren vergt wel een enige handigheid. Maar het blijft bij uit elkaar schroeven en letterlijk modules uitwisselen. Opvalt is de degelijk bouw van alles. Dubbele behuizing, mooi zwaar geborsteld aluminium, nette RVS schroeven. Ook de printplaten zijn van goede kwaliteit en de gebruikte componenten geven een degelijke indruk. Heb het wel eens anders gezien.. Alles is dan ook Made in the USA.

Hier zie je de afmetingen. Een behoorlijk dac om te zien en te voelen. Degelijkheid straalt er af. Zelfs de selector knop is uit 1 stuk metaal gefreesd.. Dat zie je tegenwoordig echt bijna niet meer.

Na swappen van de modules even aan het luisteren gegaan. Ik gebruik hem om via mijn pc (USB) te streamen. Ik ben niet het type van superlatieven en allerlei gebruikelijke termen in de hifi wereld. Maar opvalt is direct dat er geen scherp of digitaal randje te bespeuren is. Veel details in het hoog en middengebied. Echo's van hi-hats en de verschillende aanzetten van snaren bij akoestische gitaar zijn echt nadrukkelijk waarneembaar. Stemmen staan als een huis. Al met al een ware upgrade tov de MF M1 DAC die zeker niet slecht is maar voor mijn gevoel in de schaduw staat van deze 'Schiit'  :-) Als je opzoek bent naar een DAC in de €1000,- koers zou ik deze zeker in het lijstje zetten.

Zoldar

Dank voor de review.  pompom
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Ik vind het een Schiit ding  :-)

Rood doet het altijd goed
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

darkcoot

Nice.....gefeliciteerd met de aanschaf. Duidelijke foto's notworthy. Volgende keer een unboxing filmpje maken pompom :-P :-D
*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one

thanatos

Citaat van: Zoldar op juni 18, 2013, 20:20:31
Dank voor de review.  pompom

graag gedaan. Ik lees niet zo heel veel op de Nederlandse fora over dit merk/DAC. In mijn ogen niet terecht. Echt een brok degelijkheid en gebouwd met een hele heldere en duidelijke no-nonsense visie.

thanatos

Citaat van: John Wx op juni 18, 2013, 20:22:51
Ik vind het een Schiit ding  :-)

Rood doet het altijd goed

Ik vind blauw duidelijk meer autoriteit hebben  :-D

Quote van de site over de naam :

And yes, that is our name. And yes, it's pronounced exactly like you think. Shee-tah.

It's a proud German name, host to a long line of audio engineers who slaved away in crumbling Teutonic fortresses as lightning lashed the dark lands outside, working to perfect the best amplification devices in the world . . .

Or, well, no. Yep, Schiit is our name. As in "Hey man, that's some really cool Schiit." Or, "We like music and Schiit."

And now that we have your attention, can we show you some Schiit?

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Citaat van: thanatos op juni 18, 2013, 20:56:48
graag gedaan. Ik lees niet zo heel veel op de Nederlandse fora over dit merk/DAC. In mijn ogen niet terecht. Echt een brok degelijkheid en gebouwd met een hele heldere en duidelijke no-nonsense visie.

Op head fi redelijk bekend. Mooie dac in ieder geval.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Thanatos, gefeliciteerd met jouw nieuwe aan winst. hello pompom Ziet er heel fraai uit. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Mooi rood is niet lelijk.

Cornelis1921

Citaat van: marvin op juni 19, 2013, 06:55:50
Mooi rood is niet lelijk.
Dat zeiden van Gerdi Verbeet ook toen zij een kwart eeuw jonger was...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AndreC

Keurige DAC hoor, veel plezier ermee.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Citaat van: Zoldar op juni 18, 2013, 21:31:20
Op head fi redelijk bekend. Mooie dac in ieder geval.

klopt maar sommige merken in NL komen langs de kust bij Marvin langs en ooohhhhh heb je het antwoord al  :angel:

AndreC

Mooi apparaat, proficiat met je aankoop.

Zie wel weer veel verbindingen extra, dan moeten er wel super goede interlinks op aangesloten worden he om het verlies weer goed te maken.  :wink: :schater: :schater: :schater:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

thanatos

Citaat van: AndreC op juni 19, 2013, 12:36:21
Mooi apparaat, proficiat met je aankoop.

Zie wel weer veel verbindingen extra, dan moeten er wel super goede interlinks op aangesloten worden he om het verlies weer goed te maken.  :wink: :schater: :schater: :schater:

:-D Thnx.

Speelt erg fijn. Een aanrader wat mij betreft. Even met de drivers gespeeld en instellingen. Mooi 2 kanaals 32bits Asio support.

Voordeel vind ik de volledig gebalanceerde opzet. Dit vind je eigenlijk alleen bij de duurste dac's. De PM11S2 is ook volledig gebalanceerd en combineert goed. Wat nu opvalt is dat de MF M1 DAC dan toch wat scherp klonk en veel details weg liet. Niet 1:1 vergeleken maar de details die je terug hoort vallen echt op.

Tot nu toe happy  8-)