Ik was in de race voor een nieuwe DAC. Daar ik mijn 'oude' Musical Fidelity M1 dac had verkocht.
Wat rond zoeken leverde mij eigenlijk 2 kandidaten op. De Metrum Nos Octave MKII en de Schiit Gungnir. Ik ben voor de Gungnir gegaan omdat deze volledig gebalanceerd is uitgevoerd en de Octave niet. Bij Sonority Audio in Zoetermeer hadden ze alles op voorraad en heb daar na een leuk gesprek een fikse doos mee naar huis genomen
Het mooie van deze dac's is dat ze volledig op te waarderen zijn door modules te vervangen. Ik heb er gelijk de nieuwe Uber Analog upgrades erbij gekocht. Upgrade
s omdat er in de Gungnir 2 stuks gaan. In de kleinere versie de Bifrost maar 1. Ook is er een USB upgrade maar die zat al in deze Gungnir.
Het installeren vergt wel een enige handigheid. Maar het blijft bij uit elkaar schroeven en letterlijk modules uitwisselen. Opvalt is de degelijk bouw van alles. Dubbele behuizing, mooi zwaar geborsteld aluminium, nette RVS schroeven. Ook de printplaten zijn van goede kwaliteit en de gebruikte componenten geven een degelijke indruk. Heb het wel eens anders gezien.. Alles is dan ook Made in the USA.
Hier zie je de afmetingen. Een behoorlijk dac om te zien en te voelen. Degelijkheid straalt er af. Zelfs de selector knop is uit 1 stuk metaal gefreesd.. Dat zie je tegenwoordig echt bijna niet meer.
Na swappen van de modules even aan het luisteren gegaan. Ik gebruik hem om via mijn pc (USB) te streamen. Ik ben niet het type van superlatieven en allerlei gebruikelijke termen in de hifi wereld. Maar opvalt is direct dat er geen scherp of digitaal randje te bespeuren is. Veel details in het hoog en middengebied. Echo's van hi-hats en de verschillende aanzetten van snaren bij akoestische gitaar zijn echt nadrukkelijk waarneembaar. Stemmen staan als een huis. Al met al een ware upgrade tov de MF M1 DAC die zeker niet slecht is maar voor mijn gevoel in de schaduw staat van deze 'Schiit'
Als je opzoek bent naar een DAC in de €1000,- koers zou ik deze zeker in het lijstje zetten.