Digitaal of analoog aansluiten?

Gestart door LeCram, juni 17, 2013, 11:44:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeCram

Hallo audiofielen,

Nu heeft de meeste apparatuur diverse aansluitmogelijkheden;
hdmi, analoog, spdiff (digitaal optisch/coaxiaal), component, en wie weet wat nog meer.

Maakt het voor de kwaliteit van het geluid nog uit welke aansluiting te gebruiken? Wat is het grootste verschil?
Hebben jullie een bepaalde voorkeur?
Ik had mijn UD5007 nl. eerst met hdmi aangesloten op de NR1603 en later ook met een Oehlbach NF 214 kabel.
Als ik nu schakel tussen deze 2 aansluitingen, hoor ik toch wel degelijk verschil. Via de analoge kabel vind ik het geluid veel "warmer/mooier" klinken. Kan dit, of is dit onzin?

Ik wil binnenkort ook een platenspeler aanschaffen (kan dan mijn lp's ook weer eens tevoorschijn halen  :wink:) en heb gezien dat er platenspelers zijn die via usb, en anderen weer via  cinch aangesloten moeten worden.
Maakt dit dan nog wat uit qua beleving van het geluid (mooier/warmer)?

Ben benieuwd naar jullie meningen/advies.

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Eversolo DMP-A6 | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

pietjepc

Als jij analoog mooier vindt klinken, moet je hem lekker op die manier aansluiten. Zo zou ik de platenspeler ook aansluiten. Ik vraag mij af of een platenspeler via usb aangesloten kan worden. Ik heb het idee dat dat er juist voor is om je lp's te digitaliseren en dus op je computer te zetten o.i.d...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Zoldar

Even los van het feit dat het vloeken in de kerk is om een analoog medium eerst in digitale mootjes te hakken en dan weer terug naar analoog te converteren om af te spelen.

Ga dan gewoon downloaden. Je begrijpt, ik heb een irrationele zwak voor vinyl.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

kan met meerdere factoren te maken hebben


signaal ingang/uitgang is niet gelijk

via HDMi gaat hij eerst door de "chip/sausje" of je moet het uitzetten weet niet of dat kan met HDMi

CD analoog kan op direct staan of pure audio hoe dat heet bij jouw NR


Gewoon wat jij lekker vind en blijven pielen en proberen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: pietjepc op juni 17, 2013, 12:01:21
Als jij analoog mooier vindt klinken, moet je hem lekker op die manier aansluiten. Zo zou ik de platenspeler ook aansluiten. Ik vraag mij af of een platenspeler via usb aangesloten kan worden. Ik heb het idee dat dat er juist voor is om je lp's te digitaliseren en dus op je computer te zetten o.i.d...

Er is zelfs een apparaat op de markt wat bij een digitaal signaal tikjes toevoegd of het een draaitafel is


Maar het word allemaal analoog anders horen we het niet  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Peter Kudelstaart

Citaat van: LeCram op juni 17, 2013, 11:44:38
Hallo audiofielen,

Nu heeft de meeste apparatuur diverse aansluitmogelijkheden;
hdmi, analoog, spdiff (digitaal optisch/coaxiaal), component, en wie weet wat nog meer.

Maakt het voor de kwaliteit van het geluid nog uit welke aansluiting te gebruiken? Wat is het grootste verschil?
Hebben jullie een bepaalde voorkeur?
Ik had mijn UD5007 nl. eerst met hdmi aangesloten op de NR1603 en later ook met een Oehlbach NF 214 kabel.
Als ik nu schakel tussen deze 2 aansluitingen, hoor ik toch wel degelijk verschil. Via de analoge kabel vind ik het geluid veel "warmer/mooier" klinken. Kan dit, of is dit onzin?

Ik wil binnenkort ook een platenspeler aanschaffen (kan dan mijn lp's ook weer eens tevoorschijn halen  :wink:) en heb gezien dat er platenspelers zijn die via usb, en anderen weer via  cinch aangesloten moeten worden.
Maakt dit dan nog wat uit qua beleving van het geluid (mooier/warmer)?

Ben benieuwd naar jullie meningen/advies.

Gr. Marcel
[/quote

Het gaat er inderdaad om wat jij het mooist vind klinken. Ik had mijn Panasonic blurayspeler eerst via hdmi op mijn Denon receiver aangesloten. Ik vond, ondanks dat ik de receiver altijd in de direct mode heb staan voor stereo, het geluid altijd erg bombastisch. Dat komt voor een deel door de akoestiek van de woonkamer en de verre van ideale plaatsing van mijn luidsprekers. Toen ik na een upgrade van mijn interlinks een setje interlinks over had heb ik deze tussen mijn blurayspeler en mijn receiver gezet. Het klinkt nu echt beter. In tegenstelling tot bij jou klinkt het met interlinks wat minder warm, maar ook minder bombastisch. Het gaat er dus om welke dac je laat decoderen: die van je blurayspeler (interlinkmethode) of die van de receiver (hdmi methode) en wat voor jouw opstelling het beste resultaat geeft.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

LeCram

Even voor de duidelijkheid, in de hoop dat ik deze materie ga begrijpen (don't shoot me, ik ben nog lerende  :wink:):
Digitale bronnen, zoals cd/dvd/bluray sluit je aan via hdmi of optisch/coaxiaal om ten volle de digitale kwaliteit van de audio te benutten.
Analoog kan, maar dit betekent dan verlies van de audio-kwaliteit (is dat zo?), hoewel dit dan weer geheel persoonlijk kan zijn.
Analoge bronnen, zoals de platenspeler sluit je aan met analoge kabels (interlinks). Digitaal aansluiten kan, maar dit levert geen verbetering van de audio-kwaliteit op, toch?
Het is dus eigenlijk een kwestie van proberen wat voor een ieder het "beste/mooiste" geluid geeft.

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Eversolo DMP-A6 | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

JohnWx

Nee een cd speler zou ik aan sluiten met een kabeltje rood en wit

Verlies is er niet


Het signaal word van digitaal analoog gemaakt in de cd speler of dvd speler of br speler en gaat naar de versterker die versterkt het signaal en je speakers geven geluid


Als je het digitaal doet naar de receiver word het digitale signaal analoog gemaakt in de receiver en dan naar de speakers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AndreC

#8
Citaat van: John Wx op juni 18, 2013, 00:47:41
Nee een cd speler zou ik aan sluiten met een kabeltje rood en wit

Verlies is er niet


Het signaal word van digitaal analoog gemaakt in de cd speler of dvd speler of br speler en gaat naar de versterker die versterkt het signaal en je speakers geven geluid


Als je het digitaal doet naar de receiver word het digitale signaal analoog gemaakt in de receiver en dan naar de speakers

Normaal heb je gelijk John.
Maar als je bv de cdspeler bij de blokker hebt gekocht voor €40, en je hebt bv een nr1603 zoals hier het geval is bij de ts.
Dan is het beter dat je hem aansluit via de optische of hdmi aansluiting.

Maar laten we het niet te ingewikkeld maken, probeer beiden uit en welke jij het prettigst vindt zo laat je het lekker.

Ik heb dan een eminent, als ik die via zwart wit aansluit klinkt het voor geen meter, sluit ik hem aan via hdmi ben ik meer dan tevreden.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Citaat van: AndreC op juni 18, 2013, 01:38:49
Normaal heb je gelijk John.
Maar als je bv de cdspeler bij de blokker hebt gekocht voor €40, en je hebt bv een nr1603 zoals hier het geval is bij de ts.
Dan is het beter dat je hem aansluit via de optische of hdmi aansluiting.

Maar laten we het niet te ingewikkeld maken, probeer beiden uit en welke jij het prettigst vindt zo laat je het lekker.

Ik heb dan een eminent, als ik die via zwart wit aansluit klinkt het voor geen meter, sluit ik hem aan via hdmi ben ik meer dan tevreden.


Ja de Blokker kan je dan opwaarderen  :-) maar vaak is er al een verloren strijd voor de Blokker omdat het een no namer is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

LeCram

Citaat van: John Wx op juni 18, 2013, 00:47:41
Nee een cd speler zou ik aan sluiten met een kabeltje rood en wit

Verlies is er niet


Het signaal word van digitaal analoog gemaakt in de cd speler of dvd speler of br speler en gaat naar de versterker die versterkt het signaal en je speakers geven geluid


Als je het digitaal doet naar de receiver word het digitale signaal analoog gemaakt in de receiver en dan naar de speakers

Ok, duidelijk.
Maar ik heb de UD5007 via hdmi en via analoog aangesloten op de NR1603 en als ik dan wissel tussen de aansluitingen, hoor ik verschil.
Dus de UD5007 zet het dus anders om dan de NR1603. Kwestie van smaak dus.
Ga eens met verschillende cd's proberen of er een voorkeur is van aansluiting.

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Eversolo DMP-A6 | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

JohnWx

Citaat van: LeCram op juni 18, 2013, 16:58:13
Ok, duidelijk.
Maar ik heb de UD5007 via hdmi en via analoog aangesloten op de NR1603 en als ik dan wissel tussen de aansluitingen, hoor ik verschil.
Dus de UD5007 zet het dus anders om dan de NR1603. Kwestie van smaak dus.
Ga eens met verschillende cd's proberen of er een voorkeur is van aansluiting.

Gr. Marcel

Nou ik denk eerder volume verschil en dat valt op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.