Graag jullie onmetelijke kennis voor een tweeter probleem

Gestart door CBdicX, juni 02, 2013, 11:02:51

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Hallo,

ik wil gebruik maken van jullie kennis als dat mag...... ;-)

Ik heb een set Magnat Neos Towers gekocht maar ik ben bekocht want de tweeters blijken stuk te zijn  :x
Een goede (internet) deal blijkt dus een kat in de zak, het is in dit geval helaas niet anders.........
Deze Neos Towers kunnen tot 40.000 Hz.
Ik heb nog 2 Needle sat speakers staan en heb daar de tweeters uit gehaald en die werken en kan ik passend op de beschikbare plaats van de Neos tweeters krijgen.

Ik maak mij zorgen om 1 ding en dat is dat deze Needle tweeters tot 30.000 gaan terwijl de Neos tweeters tot 40.000 gaan, het filter zal ook wel 40.000 uitsturen als natuurlijk aangeboden word.
Maar volgens mij zit 40.000 niet of nauwelijks in TV, Blu Ray en Internet radio.

Zou het dus kwaad kunnen om deze tweeters te gebruiken ?  (ik speel op een zeer gematigd volume nivo)

Hier nog wat gegevens van de tweeters:

Neos:
40.000 Hz / 90 db / 180 W / overgangs freq 3200 Hz

Needle:
30.000 Hz / 88 db / 70 W / overgangs freq 3700 Hz

TurboMarco

Maak je maar geen zorgen over het bereik ,waar je wel rekening mee moet houden is de gevoeligheid van de tweeters .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: Marco op juni 02, 2013, 11:33:39
Maak je maar geen zorgen over het bereik ,waar je wel rekening mee moet houden is de gevoeligheid van de tweeters .

Bedoel je die 88 db versus 90 db ?

SB_Marantz

2 dB verschil............zal wel loslopen.
Klein....lees net waarneembaar verschil.

Hoe zit het met de belastbaarheid van de 2 en de impedantie... hetzelfde?

Dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op juni 02, 2013, 13:13:07
2 dB verschil............zal wel loslopen.
Klein....lees net waarneembaar verschil.

Hoe zit het met de belastbaarheid van de 2 en de impedantie... hetzelfde?

Dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.

De Needle tweeters die er in gaan zijn na door meten 6 Ohm, de kapotte Neos tweeters zijn volgens de sticker op de magneet 3 Ohm.........

SB_Marantz

Dan gaat het filter zich anders ''gedragen'' en hoe zich dat gaat vertalen in de hoogweergave moet je zelf beoordelen.
Of je maakt een aanpassing voor de andere tweeter.....of je koopt een tweeter met dezelfde parameters als de originele.

Is de originele niet meer te krijgen?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op juni 02, 2013, 13:27:04
Dan gaat het filter zich anders ''gedragen'' en hoe zich dat gaat vertalen in de hoogweergave moet je zelf beoordelen.
Of je maakt een aanpassing voor de andere tweeter.....of je koopt een tweeter met dezelfde parameters als de originele.

Is de originele niet meer te krijgen?
Nee, dit is een tweeter die door Magnat alleen in de Neos serie is gebruikt.
Er staat wel een nummer op maar dat levert via Internet niets op: TS195C-HB

JohnWx

Het is toch behorende bij een 5.1 set

er staat op MP een center met zelfde tweeter ? dacht ik

http://link.marktplaats.nl/683021961
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op juni 02, 2013, 11:02:51

Maar volgens mij zit 40.000 niet of nauwelijks in TV, Blu Ray en Internet radio.

20 Khz en je hoort tot?......................................afhankelijk van je leeftijd, gehoorschade.....disco disco piep piep.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: John Wx op juni 02, 2013, 13:35:02
Het is toch behorende bij een 5.1 set

er staat op MP een center met zelfde tweeter ? dacht ik

http://link.marktplaats.nl/683021961

Klopt, maar dit is maar 1 center, bij mij zijn beide tweeties naar z'n grootje........

RP

Misschien kan je eens kijken op de site van speakerland of speaker & co,; die zijn gespecialiceerd in zelfbouw speakers en hebben meestal veel verschillende merken in het assortiment
Ik heb dat in het verre verleden ook eens gehad met een Magnat speaker en die bleken gewoon van het merk Vifa te zijn.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op juni 02, 2013, 13:55:08
20 Khz en je hoort tot?......................................afhankelijk van je leeftijd, gehoorschade.....disco disco piep piep.

Ik kom bij een tweeter test tot 15.000, daarna haak ik snel af.
Het gaat mij erom dat ik die tweeter niet meteen weer de nek omdraai als er meer dan 30.000 naar toe gestuurd word door het filter........
Dat ik die + 30 K niet hoor vind ik prima, ik ben geen hond, ondanks dat ik wel vaak hondel#l  word genoemd 
:-D

CBdicX

Citaat van: RP op juni 02, 2013, 13:59:49
Misschien kan je eens kijken op de site van speakerland of speaker & co,; die zijn gespecialiceerd in zelfbouw speakers en hebben meestal veel verschillende merken in het assortiment
Ik heb dat in het verre verleden ook eens gehad met een Magnat speaker en die bleken gewoon van het merk Vifa te zijn.
Thx !

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op juni 02, 2013, 14:02:28
Ik kom bij een tweeter test tot 15.000, daarna haak ik snel af.
Het gaat mij erom dat ik die tweeter niet meteen weer de nek omdraai als er meer dan 30.000 naar toe gestuurd word door het filter........
Dat ik die + 30 K niet hoor vind ik prima, ik ben geen hond, ondanks dat ik wel vaak hondel#l  word genoemd 
:-D

Er worden geen hogere frequenties door het filter ''doorgegeven'' dan 20Khz want deze worden simpelweg niet aangeboden.

Speakerland bellen is een optie inderdaad.

succes
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op juni 02, 2013, 14:22:00
Er worden geen hogere frequenties door het filter ''doorgegeven'' dan 20Khz want deze worden simpelweg niet aangeboden.

Speakerland bellen is een optie inderdaad.

succes

Waarom staat er dan in de specs dat de tweeter tot 40.000 kan als het filter dit niet zou doen ?
Even ter verduidelijking, het filter is van Neos, de tweeter is van Needle.