Scan Speak Maxima / Rond die budget nieuwe set Fronts

Gestart door jeffreyst, mei 30, 2013, 17:57:18

Vorige topic - Volgende topic

jeffreyst

Hallo

Ik heb nu een marantz sr6006  in combi met focal 826`s en een rel t-5 subwoofer

Ben best tevreden over het geluid , maar ik hou best van techniek en audio , dus wil misschien zelf luidsprekers gaan bouwen

Ik las wat over de scan speak maxima , volgens mij wel een redelijke luidspreker ?

Uiteraard ga ik een keer luisteren bij bijvoorbeeld speaker land

maar heeft al iemand ervaringen met de luidspreker ? , en eventueel met het bouwen ervan.

Waarmee kan ik de maxima`s mee vergelijken ?

En het belangrijkste , ook al heeft iedereen een eigen smaak  , in hoeverre ga ik met de maxima`s erop vooruit ? in laag / hoog , kwaliteit

Ik wil zeker nog met de marantz gaan draaien, later misschien een wat anderen versterker erbij , maar eerst de 6006

doet de rel t-5 nog wel goed mee met de maxima``s ?

Gr

WilliamB

Hallo jeffreyst,

Kan je deze speaker niet beluisteren bij speakerland ?
Je kan ook je versterker meenemen.

Succes ( mooie zaak in Oss )
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

mountainbiker

Mischien ook eens kijken naar de Monacor Sph 176,175 en de Vifa Vifa P21WO-20/08
?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

jeffreyst

Gisteren bij speakerland geweest.

De Maxima : Mooi klinkende luidspreker , midden gebied veel beter als mijn focals 826`S veel meer open. , Alleen ik mis laag  , ik heb dan wel niet mijn eigen muziek meegenomen maar wel naar muziek geluisterd die ik thuis zelf ook hebt

Kan zijn dat de subs wat meer open moesten gezet worden ? , hier heb ik verder met speakerland niet over gehad ( ik ga zeker nog een keer terug ) werd wel het een en ander verteld dat mijn focals meer bas geven maar minder strak , dat zou best .

Heb ook nog naar de vertigo plus geluisterd , beetje zelfde verhaal als de maxima , hoewel ik de maxima midden beter vond.

Ik ga nog een keer terug naar speakerland om goed te bespreken hoe en wat, maar jullie kunnen misschien ook al advies geven.

Wat ik wil : , zo goed middengebied als de maxima , en een goed vol laag ( misschien kan dat de maxima wel als de sub wat meer openstaat )

Dus zit nu eigenlijk een beetje te twijfelen wat ik moet

Misschien wel topkasten alla maxima , en een goede  / betere sub ( als de rel-t5 ) icm een betere versterker als dat zin heeft bijvoorbeeld de pm15s2

gr

Zoldar

Als je het hoog midden mooi vind zou ze nemen. Met een sub kun je naar smaak veel bij regellen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

suman

Kwam ik een keer tegen op een zelfbouw site.Daar beweerde iemand dat de sterkte van de permanente magneet in een luidspreker ongeveer afneemt met 1% per jaar.Klopt dit en wat zijn de gevolgen voor het geluid? Zou je een extra permanente magneet er tegen aan kunnen plaatsen om de sterkte weer op het oude niveau te brengen?
ileatherworld bomber jacket   ileatherworld bomber jacket
actualtests ccie voice certification   actualtests ccie voice certification

mountainbiker

Citaat van: suman op juli 22, 2013, 13:19:45
Kwam ik een keer tegen op een zelfbouw site.Daar beweerde iemand dat de sterkte van de permanente magneet in een luidspreker ongeveer afneemt met 1% per jaar.Klopt dit en wat zijn de gevolgen voor het geluid? Zou je een extra permanente magneet er tegen aan kunnen plaatsen om de sterkte weer op het oude niveau te brengen?

36
Luidsprekers / Afname sterkte permanente magneet
« Gepost op: mei 31, 2013, 17:32:05 »
Beetje vreemd want exact dezelfde vraag heb ik ooit gesteld in precies dezelfde formulering!! :-o :-o
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

scanspeakman

De Maxima van Speakerland is een erg mooie luidspreker. Wat je je moet bedenken is dat het een gesloten laag systeem is. Veelal zijn wij aan bas-reflex-laag gewend wat snel wat "voller" overkomt maar eigenlijk vooral wollig is. Ik kan je aanraden nog eens goed te gaan luisteren en met eigen muziek; dan zal je horen dat er een enorme bak superstrak laag in die Maxima's zit, zelfs zonder aan de knoppen (van de plate-amp) te gaan draaien. Als je wat langer luistert is gesloten laag eigenlijk prettig.

Scanspeakman

jeffreyst

Oke , ik ga nog een keer langs

Zijn bijvoorbeeld de B&W 804 DIAMOND  of de DALI HELICON 400 MK2 te vergelijken met de Maxima ?

Of zit de Maxima nog een stap hoger in kwaliteit , prijsklasse als je het zou vergelijken met een af-fabriek speaker ?

Vinnyvinz

Citaat van: mountainbiker op juli 22, 2013, 13:31:46
36
Luidsprekers / Afname sterkte permanente magneet
« Gepost op: mei 31, 2013, 17:32:05 »
Beetje vreemd want exact dezelfde vraag heb ik ooit gesteld in precies dezelfde formulering!! :-o :-o

Dan duurt het heel lang voordat dat merkbaar is, tegen die tijd ben je al lang aan een nieuwe set begonnen.

Rekenvoorbeeld: 1e jaar afname 1% van 100= 99
                          2e jaar afname 1% van 99= 98,01
                          3e jaar afname 1% van 98,01=97,03
                          4e jaar afname 1% van 97,03=96,06
                          5e jaar afname 1% van 96,06=95,1
                          6e jaar afname 1% van 95,1= 94,15

De absolute afname wordt steeds kleiner dus eigenlijk zou je juist de eerste jaren veel last hiervan moeten hebben. ( als die 1% klopt...)
Ik zou me er niet druk om maken.

jeffreyst

Ik kan natuurlijk altijd met een goede sub het laag wat aanvullen, met bijvoorbeeld een xxls400 sub ?

wat als het geen maxima`s worden , wie kan me een beetje op weg helpen naar de speakers die ik zoek.

Ik luister veel rock,hardrock,house,hard house , pop,jazz . en kijk ook veel films

wat ik wil is een diepe strakke bas,   ( met een mooi hoog / midden gebied zoals de maxima )

als ik een budget van ongeveer 5000 euro heb , wat kan ik hiervoor uitzoeken , fronts + eventuele anderen sub zoals een xxls400 ( heb nu een rel t-5 )

Het hoef dus niet zelf bouw te zijn , en misschien is / word het wel gewoon de maxima met 1 xxls 400 sub erbij

Wat ik op het internet tegen kwam kwa budget ( niet gehoord ! ) is het onderstaande wat?

Ik wil zo ie zo nog een ruimte tijd mijn marantz sr 6006 gebruiken , deze zullen dus ook de nieuwe fronts aan aansturen .

B&W 804 Diamond
DALI HELICON 400 MK2
Heco statement ( stukje goedkoper )
Piega Premium 50.2
Quadral Aurum Montan VIII
Audio Physic Scorpio 25
Elac FS 249
Focal Electra 1028 BE
Phonar Credo Reference
Millon      PHANTOM

Gr

bas focal marantz

De maxima is een mooie speaker , en idd ik vondt het laag ook te weinig maar ik heb wel de subwoofers iets harder gezet en dat klonk al een stuk aangenamer .

de topkasten mid/hoog lopen tot 80hz dus je kan elke subwoofer als aanvulling gebruiken , Ruud van speakerland heeft gesloten en bassreflex subs staan 30 cm woofer , die zou je erbij kunnen proberen , zelf instellen hoe luid ze moeten en dan wisselen , kan je zelf ervaren welke sub voor jouw beter klinkt bassrefex of gesloten , en die 30cm woofers zijn ook nog iets goedkoper dan de subwoofer die bij de maxima gebruikt wordt .

De midhoog kasten zijn mooi ontworpen , ook inwendig en lekker simpel gefilterd met zeer goede componenten .

dus nog een keer naar Oss