KI-Pearl Lite vs PM15S2 LE

Gestart door Ron_Marantz, mei 15, 2013, 13:38:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron_Marantz

Citaat van: xander32 op mei 16, 2013, 08:29:56
... en dat gaat groter worden dan wel blijft: er komt weer een Range 8XXX-serie maar de Premium 15 gaat verdwijnen en daar komt een 14-serie voor in de plaats.

Ja daarom zijn de PM/SA's nu gekelderd in prijzen, maar je moet ergens een grens in trekken. Een PM-11S3 zou nog beter zijn, maar de portemonnee wilt alleen niet meewerken  :wink:

Denk dat in mijn geval in combinatie met mijn huidige speakers de PM-15S2 LE al meer dan genoeg is.

Enfin, ik ga het morgen allemaal meemaken. Wordt vervolgd.
Marantz | B&W

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Actionhost

Citaat van: Ron_Marantz op mei 16, 2013, 09:25:44
Denk dat in mijn geval in combinatie met mijn huidige speakers de PM-15S2 LE al meer dan genoeg is.

Met jouw speakers is de Lite al meer dan genoeg  :-)

Citaat van: RoGEK op mei 16, 2013, 08:27:32
tja, bij mij hoefde hij niet zwart te zijn en was er dus geen prijsverschil.... dan is de keuze makkelijk..

Overigens is niet alleen de kleur het verschil tussen de LE en de normale. Er zijn ook wat (kleine) interne verschillen.

"Zoals u van een speler in beperkte oplage mag verwachten beschikt hij over dezelfde onderdelen en subsystemen als zijn volbloed stalgenoot, de PM-152. Maar daarnaast is hij voorzien van verbeterde, aangepaste onderdelen en de integratie van een efficiënter elektrisch signaalpad "

"'The story for the new 15 Limited will be simply about sound tuning by special components: for example the main ELNA electrolytic capacitors, film capacitors and metal film resistors are derived from our upper Premium Models.'

and

'For the PM-15S2 L special attention has been given not only to the sound, but also the ability to drive speakers easily...By using Marantz customized block capacitors with 2x 20.000µF and a special inner
construction"


En nee dat verschil zal je ongetwijfeld niet gaan horen, maar met HIFI moet je ook de kleine verschillen even benoemen  :-P.

PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

100%Marantz

Het hangt ook af van wat je keuze zal zijn voor de SA speler.
Als je gaat voor de premium versie zou je ook voor de SA naar premium versie moeten.
De afmetingen van het voorpaneel (afgeronde deel) zijn niet dezelfde, totale breedte wel. Als men voor het beste wil gaan moet men daar ook rekening houden, vind ik.

Met de premium versie heb je een zeer stevige, goede versterker, idem voor SA speler. Het zijn mooie voorwerpen, straalt kwaliteit uit, is exclusiever.
Met de lite serie heb je zeer degelijk materiaal, maar lichter gebouwd. Waarschijnlijk kleine verschillen in sound kwaliteit, maar niet opvallend anders.

Het is dus te zien of je de prijs wil neerleggen voor de premium versie.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor premium. In 2de hands kan je mooie betaalbare vinden.  :wink:

marantz, what else?

Actionhost

Citaat van: 100%Marantz op mei 16, 2013, 11:42:51.
De afmetingen van het voorpaneel (afgeronde deel) zijn niet dezelfde, totale breedte wel.

Klopt....zie  onder het verschil in het afgeronde deel.


PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

RoGEK

Citaat van: xander32 op mei 16, 2013, 08:29:56
... en dat gaat groter worden dan wel blijft: er komt weer een Range 8XXX-serie maar de Premium 15 gaat verdwijnen en daar komt een 14-serie voor in de plaats.

laat me dan alvast gokken kwa advies prijsstelling:

pm8xxx 1299
pm 14 2499
pm 11 3999
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Ron_Marantz

Citaat van: 100%Marantz op mei 16, 2013, 11:42:51
Het hangt ook af van wat je keuze zal zijn voor de SA speler.
Als je gaat voor de premium versie zou je ook voor de SA naar premium versie moeten.
De afmetingen van het voorpaneel (afgeronde deel) zijn niet dezelfde, totale breedte wel. Als men voor het beste wil gaan moet men daar ook rekening houden, vind ik.

Met de premium versie heb je een zeer stevige, goede versterker, idem voor SA speler. Het zijn mooie voorwerpen, straalt kwaliteit uit, is exclusiever.
Met de lite serie heb je zeer degelijk materiaal, maar lichter gebouwd. Waarschijnlijk kleine verschillen in sound kwaliteit, maar niet opvallend anders.

Het is dus te zien of je de prijs wil neerleggen voor de premium versie.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor premium. In 2de hands kan je mooie betaalbare vinden.  :wink:

Waar zie jij dan een 2ehandse staan? Zie hem niet als topic voorbij komen...
Marantz | B&W

Actionhost

#22
Citaat van: Ron_Marantz op mei 16, 2013, 16:20:43
Waar zie jij dan een 2ehandse staan? Zie hem niet als topic voorbij komen...

Goed MP (en ebay) in de gaten houden. Ze komen zeker wel langs maar niet iedere dag. Zelf heb ik een paar weken geleden ook een zeer mooie prijs betaald voor een SA152LE (nieuw gekocht in december 2012). De niet LE versie zie je wel wat vaker.

PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

100%Marantz

Citaat van: Ron_Marantz op mei 16, 2013, 16:20:43
Waar zie jij dan een 2ehandse staan? Zie hem niet als topic voorbij komen...

Inderdaad, eBay en MP in de gaten houden, er zijn er geregeld.
Heb mijn SA15S1 op marktplaats gevonden voor een goede prijs. In perfecte staat met AB. :wink:
marantz, what else?

Ron_Marantz

Vandaag beide versterkers mogen aanschouwen in de winkel. Een luistersessie was helaas niet mogelijk omdat ze geen luisterrruimte hadden (Correct), wat heel jammer is.

Nog even heen en weer gediscussieerd met de verkoper. Heb zelf een en ander geanalyseerd; waar ga ik de versterker voor gebruiken en hoe vaak? Ik zal wekelijks geen uren spenderen aan het beluisteren van een CD of iets dergelijks, maar de amp zal ik zo nu en dan gaan gebruiken en in combinatie met de CM8 als fronts stel ik als eis dat ze zo natuurgetrouw de stereobron weer zullen geven, maar niet tegen elke prijs.

Eigenlijk neig ik nu meer richting de Pearl Lite, dat scheelt in prijs ook een dikke 500 euro. En dit geld kan ik dan weer gebruiken voor andere dingen. Maar door een bevriende Marantz goeroe werd ik weer op een ander idee getriggerd als we nu praten over de Pearl Lite. Waarom een Pearl Lite en waarom geen PM7004? Qua specs zijn ze bijna identiek en een mooie CD6004 zou in totaal een mooie combinatie zijn. Jullie raden het wellicht al, ja oke een hoop minder geld, maar wel weer stof om na te denken.

Mijn homecinema set laat ik voorlopig zo, maar ik stel niet uit dat een upgrade naar een 7xxx / 8xxx serie in de toekomst mogelijk is.

Waar doe ik in mijn geval goed aan? Koop ik de 7004, of toch de Pearl Lite? De PM-15S2 LE is denk ik in mijn geval een brug te ver. Niet omwille van het geld, maar om de mate/hoeveelheid ik het apparaat ga gebruiken.
Marantz | B&W

pameijer

Ik heb de Pearl Lite geluisterd en vond hem tegenvallen. Ik zou als ik jou was dan voor de PM7004 gaan, of een 2e-hands PM15. Er zijn trouwens genoeg hifizaken waar je wel de Pearl Lite, de 7004 en de PM15 naast elkaar kunt beluisteren; is nog leuk ook! Zou dat als eerste doen, maar ja, wie ben ik? (/existentiële modus/)
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Actionhost

#26
Ik heb de Pearl Lite gekocht voor 650 euro (demo met 2 jaar garantie). Vond ik een aardige prijs om toch voor de Lite te gaan. En ik vind 'm niet tegenvallen, maar goed misschien gaat met een PM15 een wereld voor me open hoor  :-)

En de verschillen tussen de Lite en de 7004 zijn niet zo groot nee. Kans dat je verschil hoort is klein. Iemand op het forum heeft inderdaad beiden naast elkaar gehoord en hoorde geen verschil.
Maar er zijn ook velen die geen verschil tussen een PM15 en een Lite horen (zelf nog nooit deze test gedaan).

Wat zou je bij die winkel betalen voor de Lite en wat voor de 7004?

Als de Lite echt beter voelt ga voor de Lite, anders gewoon lekker wat geld in je zak houden en de 7004 kopen. Een 2dehands of Demo PM15S2 zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Actionhost

#27
Citaat van: Actionhost op mei 17, 2013, 13:14:32
En de verschillen tussen de Lite en de 7004 zijn niet zo groot nee.

The Pearl Lite isn't particularly small, measuring 440×379×129mm (HWD), nor is it particularly light (11.2kg). This means it's a bit heavier than the Marantz PM7004 on which it's based. (This in itself is somewhat confusing, because you'd imagine from the name that it would be based on the well-known PM-KI-Pearl!) I suspect this increase in weight over the PM7004 is due to the additional shielding on the toroidal transformer, which is higher-specced than the one provided inside the PM7004. Other differences includes the fact that the phono equaliser on the Lite uses discrete circuitry, slightly more capacitance in the power supply, higher-quality capacitors in critical circuit areas, a double layer, copper-finished chassis, and the higher-quality speaker terminals I mentioned previously.

Dit zijn zo'n beetje de verschillen.....

Er is al een keer eerder hier wat over gepost hier:

http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=8301.0

Nog een bruikbaar linkje:

http://www.avforums.com/forums/hi-fi-systems-separates/1705249-marantz-pm7004-ki-pearl-lite.html
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Ron_Marantz

Citaat van: Actionhost op mei 17, 2013, 13:14:32

Wat zou je bij die winkel betalen voor de Lite en wat voor de 7004?


De Lite 895 euro, de 7004 kost nu 499 euro. Welke amp ik ook neem een bijpassende CD speler zou mooi zijn, dus in het geval van de Lite, een SA Lite en bij de 7004 een CD6004.

Qua bouw en hoe het ding daar staat vind ik uiteraard de PM-15S2 LE uiteraard mooier, maar daar is de prijs ook naar: 1399 euro, wil je hier een mooie SA speler erbij hebben, ben je het dubbele kwijt.
Marantz | B&W

Actionhost

#29
Citaat van: Ron_Marantz op mei 17, 2013, 13:35:22
De Lite 895 euro, de 7004 kost nu 499 euro. Welke amp ik ook neem een bijpassende CD speler zou mooi zijn, dus in het geval van de Lite, een SA Lite en bij de 7004 een CD6004.

Qua bouw en hoe het ding daar staat vind ik uiteraard de PM-15S2 LE uiteraard mooier, maar daar is de prijs ook naar: 1399 euro, wil je hier een mooie SA speler erbij hebben, ben je het dubbele kwijt.

Voor 300 euro verschil zou ik denk ik voor de 7004 gaan. Zeker omdat je 'ook nog eens' een bijpassende cd-speler van dezelfde serie wilt en dat kost ook weer extra geld.

De CD speler uit de Lite serie is overigens een zeer goede SACD speler en ook bruikbaar als externe DAC. De 6003 is alleen CD en heeft geen DAC functie. Maar tweemaal een Lite is echt een stuk duurder dan een 7004+6004 . En de 6003 is overigens ook een prima speler weet ik uit eigen ervaring en deze is niet heel anders dan de 6004 (en heb ik 2dehands gekocht EN verkocht voor 150 euro).

Mocht je toch 895 euro willen uitgeven voor een Lite, ga dan voor een demo of tweedehands PM15. Maar dat kost wat geduld op PM& Ebay. En een gebruikte PM15s2LE zal nog niet voor 900 euro gaan denk ik, maar een ''gewone'' gebruikte PM15s2 zal voor dat bedrag moeten lukken (maar die is dan wel zilver...)

Maar bij de PM15 wil je dan natuurlijk ook een SA15 hebben. Dan praten we natuurlijk over forse verschillen in totaalprijs (tussen de 7004/6004 en de PM15/SA15).

Je leest het al, een eenduidig advies is lastig. Zou ook proberen om ze alledrie naast elkaar te beluisteren.


PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213