marantz 2325 probleem opgelost en zufrieden

Gestart door leo de M, mei 10, 2013, 21:19:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leo de M

Citaat van: leo de M op juli 11, 2013, 19:50:40
OKe Jon, dit was ook een beetje experimenteel  ter leering en vermaak....
Ik had als voorbeeld een topic van Audiokarma genomen waar jij ook nog ooit op gereageerd hebt..
is van een poosje geleden en dit was het opgebouwde toonboard....
de reviseerder had wima en elna simic 2 genomen..en originele elna bip. elco's
ziet er wel professioneel uit vind ik zelf
en die persoon was er zeer te spreken over namelijk


maar goed ...ik heb die van mij even teruggebouwd naar panasonic fc. kijken hoe dit weer klinkt en klingelt...


alleen ik twijfel nog over de 2elco's in serie (bi-polair) ..
al dat in en uit solderen komt niet ten goede van de printbanen.
misschien dat ik toch maar even op zoek ga naar een paar juiste typetjes...
wordt vervolgd..................

Hallo heren, alles weer in elkaar geschroefd en hij speelt weer , echter geeft nog steeds af en toe (zeg maar 3xop een avondje spelen) een brom/plof en springt dan in protect. heeft dus nog steeds wat onderzoek nodig......
maar op de quote terug te komen. wie van de geleerde heren kan mij vertellen waarom de mkt/p condensatoren daar niet mogen zitten terwijl de eigenaar van dit toneboard heel tevreden over het geluid was/is ????? overigens vind ik mijn 2325 qua geluid er niet beter op geworden zo. klinkt een beetje afgevlakt , veel middentoon, minder hoog , minder strakke bassen ten opzichte van de oude elco's.... :|
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

#46
vandaag maar even verdergegaan met het grote 2325 gezondheidsonderzoek. ik heb de 1070 aangesloten als voorversterker om te kijken of nu echt de eindversterkers in orde zijn. staat nu een uurtje te spelen en nog geen rare dingen gehoord. :-)
maar even afwachten

als dit nou goed is kan ik er dan vanuit gaan dat voeding en eindversterkers in orde zijn ?
en kan het dan alleen van het tone/voorversterkerboard vandaan komen of kan bijvoorbeeld een rotte elko op het fmboard of phonoboard (terwijl deze niet geselecteerd staat) ook zo'n verstoring geven ? HLP
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Halloa ,
Oke , poosje gespeeld met de eindversterkers  en de verstoring kwam weer terug . dan maar weer alles uitgebouwd en opengemaakt.
heb de diodes H718 en H719 uitgewisseld voor 1N4148 nieuw, alle soldeerverbingen nagelopen van desbetreffende eindversterker en ? volgens mij is het nu echt opgelost.


maar sinds het recappen van  de toneboards PE01 en PU01 is het geluid een stuk minder mooi geworden , klinkt een ietwat blikkeriger.  :oops:
Op het PE01 board allemaal panasonic FC behalve de 2 bi-polaire elco's. die zijn nog origineel
bij het PU01 board ook de transistoren vervangen. zal dat invloed kunnen hebben op het geluid ?
en ook de vraag staat nog open waarom tantaal niet vervangen kan worden voor mkt/mkp ??
Terwijl deze persoon (onderstaande foto )er dik tevreden over was ? rara hoe kan dat ?


wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?  HLP
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Hallo Jon,
ik heb nu 2 avondjes gespeeld met de receiver en hij speelt weer goed.
ik heb bij de eindversterker die problemen gaf de 2 dubieuze diodes vervangen en alle bindingen opnieuw vertind dus dat is gereed en ben ik blij mee.

echter ben ik niet tevreden over het geluid nadat ik de toneboarden heb gerecapped met panasonic FC.
er is te veel middentoon en veel minder treble zal ik maar zeggen.
ook lees ik veel verschillende verhalen over elco's uitwisselen met wima mkp in de signaalweg. anderen zeggen juist weer niet .

en is er een manier om de elco's te herkennen die in de signaalweg zitten?
kan je zeggen dat de elko's die aan de massa hangen niet in de signaalweg zitten ?
ik heb ook ergens gelezen dat treble verdwijnt omdat je de tantaaltjes eruit haalt.
nou ja , misschien is het wel persoonlijk waar je de voorkeur aan geeft  maar ik vind als je aan de treble knop draait dat deze niet helmaal voluit hoort te staan maar laten we zeggen 3/4 zodat je nog wat reserve over hebt. dus...................
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Leo,  dat is ook niet gek ik vind  Fc ook een beetje  te schel klinken. NHG is veel  warmer  en net zo  betrouwbaar.
1 tot 4.7 is meestal koppel.  Lager dan 1 ook uiteraard.

Kijk  marantz heeft daar  standaard  elektrolyt geplaatst en geen MKP.  Er  zitten wel  MKT's bij  het tone bord.

De 2325 die ik heb gehad  2x.  Hadden  rotte  differentieel versterkers  op de  eindversterkers.  Dat  zijn die  2 torren in het  krimp hoesje.   Meestal  storen die, meestal  is de differentieel  versterker het probleem van alle  eindversterker  problemen.   Soms  zener diodes  maar dat ligt aan het  ontwerp.  Marantz  japan  gebruikt  dat hier  niet zo.
Sansui bijvoorbeeld  wel. 

Ik vind mijn 2325 ook niet zo warm klinken,  ik vond  de 2330B VEEL  beter.  Ik  vind  2285 (zelfde serie)  ook niet vol klinken.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

@ Leo:

Mocht je zin hebben kunnen we eens wat afspreken om eens te kijken wat er mis is.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

leo de M

Bedankt voor het aanbod Wilfred, wie/weet gaat het daar nog op uitdraaien  :|

maar zoals het er nu naar uitziet gaat het wel weer goedkomen met die 2325.

Ik zal voor het toonboard wel wat andere elko's bestellen.

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

Goldfingers

Porbeer dit draadje echt te begrijpen maar gaat mij zeeeeeer ruim boven mijn pet... nopompom

leo de M

Citaat van: Goldfingers op oktober 09, 2013, 20:00:27
Porbeer dit draadje echt te begrijpen maar gaat mij zeeeeeer ruim boven mijn pet... nopompom

Welk deel begrijp je dan  niet Goldie ?  samengevat : er zit ergens een verstoring in. en dat probeer je dan eruit te filteren door systematisch onderdelen uit te sluiten waar het defect zich in kan bevinden.

peace of cake toch ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

Goldfingers


leo de M

Halloa,
Gisteren peperdure Elna"s in het Pre/Toneboard gezet om zo hopelijk een beter resultaat te krijgen.
Maar helaas . de Treble Bass en Mid knoppen hebben nu helemaal geen invloed meer op het geluid  violent1
Heeft een Expert misschien nog een Tip wat de oorzaak kan zijn of waar te beginnen  ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Citaat van: leo de M op oktober 27, 2013, 00:52:33
Halloa,
Gisteren peperdure Elna"s in het Pre/Toneboard gezet om zo hopelijk een beter resultaat te krijgen.
Maar helaas . de Treble Bass en Mid knoppen hebben nu helemaal geen invloed meer op het geluid  violent1
Heeft een Expert misschien nog een Tip wat de oorzaak kan zijn of waar te beginnen  ?

geen  enkel  effect?   Dat is merkwaardig, maar  ik heb in het  verleden dat ook gehad.  heb ik wat  contact  spray in de  potmeters  gespoten heel weinig hoor.  En  daarna werkte  alles  weer.  Soms  slaan  ze  vet  en  is  die  al vette  koolstof laag  onbereikbaar voor de kopere  voelers.

Als  een  transistor  defect is  hoor je niks of  kraakte het, als  die TAxxxx ic'jes  niet  werken dan hoor je ook niks.

ELNA is NOOIT beter dan panasonic.  Je  had  net zo goed  het panasonic  kunnen behouden. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Hoi Jon,
Kontaktspray ingespoten . echter geen resultaat .
wat mij ook al sterk leek want voor de recap van panasonic naar elna werkten de pots nog wel. :|

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

er  zitten wel  4  bi polaire  elko's  daar moeten  bi polair in en niet polair.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Citaat van: HAL9000 op oktober 27, 2013, 12:48:37
er  zitten wel  4  bi polaire  elko's  daar moeten  bi polair in en niet polair.


Oh Jon, welke dan ?
ik dacht dat er maar 2 in zitten namelijk CE37 en CE38 (4,7/16v) , heb ik vervangen met 4,7/100vdc Elna RBD bi-polair.  lijkt mij toch ok ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200