DE Marantz vintage eindversterker.

Gestart door Mr Marantz, juli 29, 2007, 00:29:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Model 500 is wel eens omschreven alszijnde onbetrouwbaar vanwege het bepaalde type power transistor.
Ik heb er een tijdje geleden eindelijk eentje kunnen bemachtigen.
Helaas niet in mint condition maar zeker huiskamer waardig!

Er moet nog wel het e.e.a. aan nodeloze toevoegingen in de vorm van een extra 44.000 uf aan voedingselco's verwijderd worden maar dat komt allemaal goed en ik zal wanneer daar interesse voor bestaat dan ook posten in de vorm van een verslag met foto's.

Terugkomend op de ''verhalen'' dat deze 500 onbetrouwbaar zou zijn; Ik geloof er persoonlijk niets van daar ik nog geen enkele onbetrouwbare vintage Marantz tegengekomen ben.

Deze veiling van een in mint condition verkerende model 500 verklaard het e.e.a. in vergelijk met zn goedkopere opvolger de 510/M

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=160139470235&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=006


History:

Saul Marantz was perhaps the most significant player in the world of High Fidelity audio components.  His revolutionary design theories and unique talents have unquestionably transformed music reproduction from its rudimentary state to a life-like concert experience.  The components that he and his team produced as far back as the late 1950s still represent the audiophile standard of today, greatly outperforming much of today's high end equipment. Construction quality, durability, dependability, and above all outstanding sonic performance are the clearly identifiable aspects of these vintage pieces.

The 500 is known as the last great amp of the vintage Marantz  era.  With a power rating of 250Watts RMS per channel into 8 Ohms or 500Watts RMS per channel into 4 Ohms, the Marantz 500 is the most powerful amplifier that Marantz produced.  Its original 1200 USD price tag in the early 1970's makes it the most expensive amplifier sold during their golden era.  Even at $1200, it is reported that Marantz lost a significant amount of money on these amplifiers.  The Marantz 500 was only offered for two years from 1973 to 1975.  Production was limited to less than 1000 worldwide.  In that day, very few speaker systems could master the raw power and control of the Marantz 500.   When combined with its price tag, the Marantz 500 was a stretch for audiophiles and professionals alike.  The 500 has a massive 2.2kWatt  multiple tapped transformer, supporting 100 to 220 VAC operation.  When it came time replace the 500 with a less expensive, similarly rated, yet inferior, 510/510M series amplifiers, the power transformer had approximately 50% of the power capacity of the 500.  This meant that the 510/510M series amplifiers could only transfer 70% of the power of the 500 into 4 Ohm loads.

Today, the 500 is regularly sought by collectors on all continents.  Its ability to provide sheer unadulterated brute power makes it popular among audio enthusiasts everywhere.  It provides clean, clear, ultra smooth reproduction through its entire frequency range.  In reality, 250W is a conservative rating. The 500 has that distinctive "Marantz" sound, unobtainable with other equipment. 






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

maurantz

kom maar op met dat verslag  S.B. :-D

SB_Marantz

#2
Een klein voorproefje van mijn eigen model 500.

De driver boards heb ik al nagelopen en het e.e.a. vervangen.
Verder de versterker op correcte werking gecontroleerd.

De laatste grote klus is dus die belachelijke modificatie ongedaan maken.

Hier wat foto's hoe mijn model 500 eruit ziet + de ''absurt mod''





Hoe verkracht je een prachtstuk  :x
Gelukkig kan ik zelf het e.e.a.  :evil:




I"LL BE BACK!  :evil:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

maurantz

heb je voorlopig genoeg reserve elcos :-D

SB_Marantz

Aan 2200 uf p/s heb je niet erg veel.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

maurantz


SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

maurantz

aan deze waarde heb je dus niks,ik snap hem :wink:

SB_Marantz

Vanavond zijn we verder gegaan en de driver boards alvast zover in orde gemaakt.
Alle troep eraf en nieuwe elco's erop.





Verder de zwaar overbodige buffer elco's eraf gesloopt.








Verzameling zooitje ongeregeld  :x

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Inderdaad stom van die mensen dat ze zo'n mooie machine zo toetakelen.
Ik moet zeggen toen in dit exemplaar vond voor S.B, wat het wel even kijken en bellen als alles het wel deed.
Aangezien de verhalen rond gingen dat deze ombetrouwbaar is.
Ik denk dat hij wel onbetrouwbaar WAS, waarom?; door het gebruik van te lichten powertorren.
met een kleine modificatie van marantz uit met toshiba transistoren zou deze uiterst stabiel moeten zijn tot 2 ohm.



S.B ik verwacht wel GLIMMENDE printjes!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Stabiel tot net iets onder 1 Ohm Hal. :evil:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

KT88

Zo, toch maar even aangemeld hier.  8-)

Wat een verzameling ellende, Wilfred! Maar een beetje onkruid wieden doet wonderen, zie ik.
Dat mensen geen respect hebben voor spullen zoals ze zijn, ik zal het nooit begrijpen.
Ik mod ook, hoor, maar nooit zoiets achterlijks!  :x

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

D.A.R.R.Y.L.

Infinity's ????
Wil je de klank helemaal omzeep helpen dan?  :evil:

SB_Marantz

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op juli 30, 2007, 01:15:26
Infinity's ????
Wil je de klank helemaal omzeep helpen dan?  :evil:


Ze branden wel goed dude  :lol:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM