Marantz Ki PM Pearl vs PM-11s3

Gestart door Gust0, april 22, 2013, 21:50:48

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: thanatos op april 22, 2013, 23:45:27
Ik denk dat TS aanneemt dat meer vermogen meer controle geeft en dat hij daarmee op een zachter volume meer detail/volledige spectrum kan waarnemen.

Nu is mijn ervaring dat het aantal Watts niet zoveel uitmaakt. Op normaal huiskamer niveau speel je misschien net een paar Watts weg. Ik heb een 7 Watt versterker gehad die met gemak een Tannoy 15"DC aanstuurde.

De Pearl die TS bezit is ruim voldoende voor een 87dB speaker. Zo moeilijk aanstuurbaar is dit cijfer niet. Wel als je speakers een lage impedantie verloop hebben tijdens spelen. Maar speakers die echt zo vervelend zijn voor je versterker zijn er niet zo heel veel. Infinity Kappa 9x is er zo 1.

Als je wilt bereiken wat je voor ogen hebt zou ik het niet zoeken in de versterker. Wat dan wel ? Je akoestiek of een andere luidspreker die wat meer de eigenschap heeft op zacht volume veel weer te geven. De Klipsch RF-7 van SB Marantz vind ik er zo 1. Of de Acoustic Energy AE2.

Ik heb een even een PM15S2 en PM11S2 naast elkaar gehad. En met de beste wil kon ik geen verschil duiden tussen de 2. Ja de PM15 moest ik net een tikje harder zetten voor hetzelfde volume.

Die aanname is in mijn ogen fout, gaat erom wat moet je aansturen hoe hard speel hoe groot is de kamer om te vullen en weet men wel wat je met 40 watt kan aansturen of 50 watt

En dan al die vragen over reserves ? wat heb je aan 200 watt als het nooit en te nimmer word aangesproken in een woonkamer met normale speakers van 87/88 db

Maar als we het al over versterkers hebben die genoemd worden als "late night versterker" gaan de slagwerkers dan wat zachter spelen of de trompettist doet een ontstopper voor zijn trompet en gaat de zangeres dan fluisteren ?

Allemaal "high end" fabels of van de "kenners" etc. etc. beide bene op de grond en logisch nadenken, maar ja dan komen vaak de termen als ik hoor het toch etc. prima maar dan hoef je het ook niets te vragen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

thanatos

@ John WX

Welke aanname gaat mank ? ik maak er een paar  :-)

Gust0

Dank voor de reactie thanatos hier heb ik tenminste wat aan  :-D

"Ik denk dat TS aanneemt dat meer vermogen meer controle geeft en dat hij daarmee op een zachter volume meer detail/volledige spectrum kan waarnemen."

Dit is exact wat ik bedoel!
Trouwens enkele citaten in het artikel dat John WX aangeeft
Wie een "moeilijk aan te sturen" luidspreker kiest vanwege de geluidskwaliteit heeft een zwaardere en duurdere versterker nodig. Het gros van de surround receivers op de markt kan niet omgaan met complexe speakers.
Luidsprekers vormen een complexe belasting voor versterkers en daarom moet de versterker matchen met de luidspreker
Het vermogen van de versterker mag rustig veel hoger zijn dan wat de luidspreker volgens de specificaties aankan (200 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker). Omgekeerd (20 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker) kan tot problemen leiden.

Dus meer wattage is geen slechte eigenschap in een versterker en meer controle is meer detail!

thanatos

Controle moet je meer zien dat het impedantie verloop van de luidspreker onder belasting geen waarde bereikt die de versterker niet leveren kan. Zoals aangegeven zijn er niet veel van dit soort luidsprekers. Zgn amp killers.

Ik zou mij met de Pearl geen zorgen maken om dat aspect.

Maar mocht je een excuus zoeken om de PM11 te kopen, gewoon doen als het kan. Schitterend apparaat, gebouwd als een tank en doet alles zonder twijfel wat je van een versterker mag verwachten.

Je akoestiek wat dempen zorgt ervoor dat je ook op een rustiger volume niveau meer gaat waarnemen. Google hier maar eens op. Ik heb met een paar akoestische panelen en een vloerkleed een totaal andere luisterervaring in de woonkamer weten te creëren. Zonder twijfel makkelijk uit te proberen en stuk goedkoper als upgraden naar een PM11 ;-)

Edit : Wat ook nog een optie is om een equalizer in te zetten en de probleem frequenties in je woonkamer (heeft iedereen) aan te pakken. Of een loudness effect te creëren. Voor de doorgewinterde audiofiel vloeken in de kerk. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. 

JohnWx

Citaat van: Gust0 op april 23, 2013, 09:31:42
Dank voor de reactie thanatos hier heb ik tenminste wat aan  :-D

"Ik denk dat TS aanneemt dat meer vermogen meer controle geeft en dat hij daarmee op een zachter volume meer detail/volledige spectrum kan waarnemen."

Dit is exact wat ik bedoel!
Trouwens enkele citaten in het artikel dat John WX aangeeft
Wie een "moeilijk aan te sturen" luidspreker kiest vanwege de geluidskwaliteit heeft een zwaardere en duurdere versterker nodig. Het gros van de surround receivers op de markt kan niet omgaan met complexe speakers.
Luidsprekers vormen een complexe belasting voor versterkers en daarom moet de versterker matchen met de luidspreker
Het vermogen van de versterker mag rustig veel hoger zijn dan wat de luidspreker volgens de specificaties aankan (200 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker). Omgekeerd (20 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker) kan tot problemen leiden.

Dus meer wattage is geen slechte eigenschap in een versterker en meer controle is meer detail!

nou het ging meer om het stukje uitleg over hoeveel meer vermogen je nodig hebt om iets harder te kunnen spelen

en tuurlijk moet zo een hifi.nl zeggen dat er receivers zijn die het niet aankunnen, ze moeten ervan leven, zeker als ze nog zeggen "je hebt dan een duurdere versterker nodig" ?

maar als jij een andere kijk erop heb prima maar waarom vraag je het dan  clown1

lees de stukjes hier van de mensen die beide hebben of hadden en haast tot geen verschil geen verschil hoorde

en in stereo want daar hebben we het over kunnen heel receivers erg gemakkelijk mee
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: thanatos op april 23, 2013, 09:43:45
Controle moet je meer zien dat het impedantie verloop van de luidspreker onder belasting geen waarde bereikt die de versterker niet leveren kan. Zoals aangegeven zijn er niet veel van dit soort luidsprekers. Zgn amp killers.

Ik zou mij met de Pearl geen zorgen maken om dat aspect.

Maar mocht je een excuus zoeken om de PM11 te kopen, gewoon doen als het kan. Schitterend apparaat, gebouwd als een tank en doet alles zonder twijfel wat je van een versterker mag verwachten.

Je akoestiek wat dempen zorgt ervoor dat je ook op een rustiger volume niveau meer gaat waarnemen. Google hier maar eens op. Ik heb met een paar akoestische panelen en een vloerkleed een totaal andere luisterervaring in de woonkamer weten te creëren. Zonder twijfel makkelijk uit te proberen en stuk goedkoper als upgraden naar een PM11 ;-)

Edit : Wat ook nog een optie is om een equalizer in te zetten en de probleem frequenties in je woonkamer (heeft iedereen) aan te pakken. Of een loudness effect te creëren. Voor de doorgewinterde audiofiel vloeken in de kerk. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

ik zou me zorgen maken als je op 106 watt gaat clippen  :schater:

joep

Kijk daar heb je het nu. Met de Pearl in je bezit blijf je twijfelen over hoe het zou zijn met een PM-11s3.
Met een PM-11s3 weet je dat je een versterker voor het leven hebt. En twijfel je nergens meer aan.
Dus de aanschaf van een PM-11s3 is veruit de goedkoopste oplossing. De rest is bla, bla, bla.

joep

Citaat van: John Wx op april 23, 2013, 10:20:16
ik zou me zorgen maken als je op 106 watt gaat clippen  :schater:

Denk dat jij zelf na een zware maaltijd ook zwaar gaat zitten clippen John.   byebye

JohnWx

Citaat van: joep op april 23, 2013, 10:23:15
Kijk daar heb je het nu. Met de Pearl in je bezit blijf je twijfelen over hoe het zou zijn met een PM-11s3.
Met een PM-11s3 weet je dat je een versterker voor het leven hebt. En twijfel je nergens meer aan.
Dus de aanschaf van een PM-11s3 is veruit de goedkoopste oplossing. De rest is bla, bla, bla.

Ja Joep maar het is geen Pearl  8-)

JohnWx

Citaat van: joep op april 23, 2013, 10:24:42
Denk dat jij zelf na een zware maaltijd ook zwaar gaat zitten clippen John.

JA maar blijft lekker

thanatos

Citaat van: joep op april 23, 2013, 10:23:15

En met een PM11S3 blijf je twijfelen hoe het zou klinken met een SC-7S2 MA-9S2.. ergens mag je gerust een grens trekken.

Akoestiek en luidsprekers zijn meer bepalend voor je geluidsbeeld dan een andere versterker. Absoluut geen geneuzel.

TS moet zich afvragen wat hij nu precies zoekt. Een excuus om een PM11S3 te kopen of de weergave realiseren die hij voor ogen heeft.

Maar vanwege het onderbuik gevoel 'kan het beter?' staat hier een PM11S2 en ben ik nieuwsgierig naar de S3  :wink:

RoGEK

Citaat van: thanatos op april 23, 2013, 10:51:45

En met een PM11S3 blijf je twijfelen hoe het zou klinken met een SC-7S2 MA-9S2.. ergens mag je gerust een grens trekken.

Akoestiek en luidsprekers zijn meer bepalend voor je geluidsbeeld dan een andere versterker. Absoluut geen geneuzel.

TS moet zich afvragen wat hij nu precies zoekt. Een excuus om een PM11S3 te kopen of de weergave realiseren die hij voor ogen heeft.

Maar vanwege het onderbuik gevoel 'kan het beter?' staat hier een PM11S2 en ben ik nieuwsgierig naar de S3  :wink:

definieer "beter" eens ;)

denk dat dat een goeie vraagstelling is voor de TS.

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op april 23, 2013, 10:25:32
JA maar blijft lekker

Maffen heet dat in normaal Nederlandsch.  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Citaat van: thanatos op april 23, 2013, 10:51:45

Het is gewoon een optelsom. Ken mensen met fantastische versterkers maar met zulke slecht akoestiek etc. etc.
Al koop je de duurste versterkers ter wereld en de akoestiek deugd niet dan zal het nooit wat worden.
Akoestiek, luidsprekers en versterker het moet allemaal kloppen. Is één onderdeel slecht dan is de hele set slecht.
En helaas kom je dat maar al te vaak tegen.