Marantz PM 510 DC

Gestart door KG510DC, april 04, 2013, 20:29:20

Vorige topic - Volgende topic

KG510DC

Hallo Allemaal! byebye

Ik ben nieuwe op dit forum, maar niet onbekend met Marantz apparatuur.
Zo ben ik zelf bezig met het repareren en restaureren van een Marantz PM 510 DC.
Ik heb de eindtransistoren (de 2SA1141 en 2SA1141) alle 4 vernieuwd.
Dit omdat een kanaal niet goed werkte (door defecte transistor) en daardoor de versterker niet wou inschakelen.
Daarnaast zijn ook alle potmeters, schuifjes en schakelaars schoongemaakt en gereinigd.
Alle soldeerverbindingen zijn nagelopen en nagesoldeert.
Nu is het zo, dat wanneer ik de versterker aan het staan het geluid vervormt.
Zelf denk ik det ik het een en ander nog met vervangen, en de 'ruststroom' moet afstellen.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Heeft iemand het schema van deze versterker of kan iemand mij hier aan helpen?

Alvast héél erg bedankt! notworthy

Mvg. Kevin

HAL9000

kevin,

leuk dat je ook bezig bent met  marantz.  Ik denk dat  de rustroom er  helemaal niet is  of  diferentieel  is  defect. 
daardoor  is die vervormd.  je  moet altijd  zien te  achterhalen  waarom je  eindtorren eruit  zijn geknald. 
meestal door  een drive  die helemaal  scheef trekt (DC vormt)  en zodoende  een of  meerdere  eindtransistoren kapot maakt.    meet ook  even de  emitter  weerstanden door.  (witte weerstanden bij de  eindtransistoren  0.33/0.47Ω)

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KG510DC

Beste HAL9000,

In eerste instantie héél erg bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal de emitter weerstanden z.s.m. nameten, maar helaas ben ik op het moment niet in staat om dat gelijk te doen.
Weet je toevallig ook hoe ik aan een schema zou kunnen komen ervoor?

Heel erg bedankt alvast!

SB_Marantz

@Kevin,

Wat meet je aan ruststroom?

Je zegt dat de versterker hoorbaar vervormd.
Is dit op 1 of beide kanalen?

Als er al emitter weerstanden voor de powertorren stuk zijn blaas je de nieuwe powertorren er direct weer uit.

Daar meet je wel de bias per powertor over dus dat kan alvast een mooi hulpmiddel zijn.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

CiteerAls er al emitter weerstanden voor de powertorren stuk zijn blaas je de nieuwe powertorren er direct weer uit.

Dat is niet waar,  Ik heb al vaker  schoor  geluid gehad  door  falende  emitters. 

Bij  500dc  etc   gaan  wel vaak  de  voedingen stuk. Echter geeft  dat  een  niet  werkende  voorversterker.
Meten  is weten!!

SB_Marantz

Schema heb ik wel voor je.

Stuur maar een je E-mail adres per PM naar me.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op april 04, 2013, 22:33:11

Dat is niet waar,  Ik heb al vaker  schoor  geluid gehad  door  falende  emitters. 

Bij  500dc  etc   gaan  wel vaak  de  voedingen stuk. Echter geeft  dat  een  niet  werkende  voorversterker.
Meten  is weten!!

O, mag ik dan in jou 1300dc defecte zetten en dan gas gaan geven?

Ruiken is ook weten.......

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2013, 22:35:40

O, mag ik dan in jou 1300dc defecte zetten en dan gas gaan geven?

Ruiken is ook weten.......
Waar  slaat dat nu weer op.   Ik heb het  over dat het geluid  schoor  is,  en niet  dat  de  torren  eruit  klappen als  je de eindversterker op vol vermogen zet met  defecte  weerstanden.  Ik heb ook niet gezegd  '' zet je versterker eens op 100% ''

Als je  de  versterker op idle  hebt  is  deze schoor met  defecte  emitters, echter knalt  er niks  uit.

SB_Marantz

Dus als er een emitter stuk is dan wordt versterkt het ding schoor?
Mijn ervaring is anders.......
Wat is het doel van een emitter R?Dus waarom zitten deze daar?

Wat bedoel je met dat er in de 500 vaak de voedingen stuk gaan?

Trafo? / V/elco's etc?

Of de secundaire windingen van de trafo die de preamp e.a. moet voeden?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Laat ik het heel simpel houden:

Geen emitterweerstand, want deze is of zou defect zijn betekend geen weerstand welke de bias ''bepaald'' dus de bias loopt enorm op (in microseconden).....resultaat..pats..kaputt...ook @ idle...

Hetzelfde effect maar ander doel wanneer de dubbeldiode op het koellichaam stuk is welke de stijgende bias blokkeert tijdens het warm worden van de versterker.
Is deze stuk dan ''gaan'' je powertorren na verloop van een paar minuten ook.....kan iets langer duren als je mazel hebt.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Ter aanvulling de functie van Emitter R :

In the common base amplifier:
The emitter resistor slightly affects the input impedance, and largely affects the amount of bias current needed.

In the common emitter amplifier:
The emitter resistor determines both the gain (approx. Rc/Re) and the amount of quiescent current (current on standby). It also plays a part in determining where the Q-point is (DC voltage output with no input signal).

In the common collector amplifier:
The emitter resistor limits the amount of current delivered to the load. It also limits distortion, because the larger the value of Re, the lower the distortion.

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op april 04, 2013, 23:27:46
Ter aanvulling de functie van Emitter R :

and largely affects the amount of bias current needed.

RESISTANCE IS FUTILE.  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2013, 22:47:45
Dus als er een emitter stuk is dan wordt versterkt het ding schoor?
Mijn ervaring is anders.......
Wat is het doel van een emitter R?Dus waarom zitten deze daar?

Wat bedoel je met dat er in de 500 vaak de voedingen stuk gaan?

Trafo? / V/elco's etc?

Of de secundaire windingen van de trafo die de preamp e.a. moet voeden?

Power  circuit  niet de  trafo.  Er  zit een complementair  paartje  T0220  die wel eens  schiet. 
Emitter  dient als een  begrenzer  voor  stroom. 

HAL9000

Citeer
In the common collector amplifier:
The emitter resistor limits the amount of current delivered to the load. It also limits distortion, because the larger the value of Re, the lower the distortion.

astu  :-D   Dit  heb ik ook geleerd.   Ik weet dit, omdat ik vaker ene versterker heb  gehad met een kortgesloten  eindtor(ren).   Netjes vervangen,   en toen  ook schoor.  2  van de  4  emittertjes  kapot.